Determinarea efectului economic și a perioadei de amortizare a investițiilor de capital în dezvoltarea producției. Calculul efectului economic al măsurilor propuse ca modalitate de determinare a eficacității investițiilor Formarea și distribuirea profitului


Calcul efect economic din activitățile propuse se desfășoară în vederea determinării fezabilității finanțării unui anumit proiect, a cărui esență este realizarea de profit.

Tipuri de efect economic

Presupune investirea capitalului in scopul generarii de profit suplimentar de realizat In al doilea caz, efectul economic nu poate fi calculat, intrucat efectul social nu presupune obtinerea de profit.

Efectul economic poate fi pozitiv și negativ. Pentru a obține un efect pozitiv, este suficient să obțineți un profit. Cu alte cuvinte, venitul investitorului trebuie să fie mai mare decât suma investiției. Acest efect se numește profit. A doua modalitate de a obține un efect pozitiv nu este prin investiții care cresc veniturile, ci prin economisirea costurilor de producție. Cea mai profitabilă modalitate de a obține un efect pozitiv este creșterea veniturilor și reducerea costurilor de producție.

Un efect negativ pozitiv se obține atunci când costurile evenimentului propus depășesc veniturile. În acest caz, efectul economic va fi numit pierdere.

Metodologia de calcul a efectului economic

Formula clasică prin care se poate calcula efectul economic este următoarea:

Ef = D - Z * K, Unde

Ef - efect economic;

D - venituri sau economii din evenimente;

Z - costurile desfășurării evenimentelor;

K - coeficient standard.

Coeficient standard

Pe lângă conceptul de „efect economic”, există un alt termen care este folosit pentru a determina fezabilitatea unei investiții. Aceasta este eficiența economică. De asemenea, necesită un coeficient standard. Arată eficiența minimă acceptabilă proiect de investitii, care trebuie realizat pentru stat și societate.

Coeficientul standard este o constantă. Semnificația sa variază în funcție de industria în care este aplicată. Valoarea acestui indice variază de la 0,1 la 0,33. Cea mai mare valoare a parametrului este în industria chimică, iar cea mai mică în industria transporturilor. În sectorul industrial, coeficientul standard este de 0,16; în domeniul comerțului - 0,25.

Fezabilitatea calculării efectului economic al măsurilor propuse

Efectul economic poate fi calculat pentru orice perioadă de timp. Depinde de cât timp sunt planificate evenimentele. Calculul efectului economic anual se efectuează în cazurile în care se desfășoară sau se pot desfășura activități care necesită investiții în cursul anului. Un exemplu este plata unor bonusuri către angajați pentru creșterea volumelor de vânzări lunar. Deci nu cel mai bun mod să înțeleagă fezabilitatea bonusurilor și cum să se calculeze efectul economic pentru anul. Formula de calcul a efectului economic al măsurilor propuse în acest caz va arăta astfel:

Er = (D1 - D0) * Z * K, unde

  • Er - efect anual;
  • D1 - venit după evenimente;
  • D2 - venit înainte de evenimente;
  • Z - costuri;
  • K - coeficient standard.

Exemplu

Pentru a înțelege mai clar modul în care este determinată fezabilitatea unui proiect de investiții, este necesar să luăm în considerare un exemplu de calcul al efectului economic.

Firma se ocupă de producția și vânzarea de mobilă. Conducerea a decis să acorde bonusuri angajaților dacă aceștia pot îmbunătăți calitatea produsului. Ca urmare a măsurilor luate pentru îmbunătățirea calității produsului, compania a reușit să câștige 100 de mii de dolari, adică cu 15 mii mai mult decât înainte de implementarea măsurilor. S-au investit 8 mii de dolari, iar coeficientul de reglementare este de 0,25. În consecință, efectul economic se calculează după cum urmează:

Eph = 15 - 0,25 * 8 = 13.

Investiții pe termen lung

În cazurile în care investiția va fi realizată pe o perioadă lungă de timp, indicatorul de impact economic nu va putea reflecta fezabilitatea finanțării. Costurile de oportunitate trebuie întotdeauna luate în considerare. Ele apar atunci când un investitor face una sau alta alegere când există o altă alternativă. În această situație, costurile de oportunitate sunt profiturile pierdute pe care antreprenorul le-ar fi putut câștiga dacă ar fi ales o altă opțiune de investiție pentru fondurile sale.

Există întotdeauna cel puțin o opțiune alternativă de investiție și trebuie luată în considerare pentru a obține o imagine mai completă la calcularea efectului economic al activităților propuse. Această alternativă este un depozit bancar. În acest caz, este necesar să se țină cont de procentul de depozit și de reducere a veniturilor și costurilor.

În această situație, efectul economic va fi indicatorul net.Totuși, dacă la calcularea efectului economic clasic nu s-a luat în considerare procentul de calcul și s-a obținut un efect pozitiv atunci când veniturile au depășit costurile, atunci în cazul net. valoarea actuală, chiar și valoarea sa negativă poate indica faptul că costurile depășesc costurile.

Chestia este că o valoare actuală netă negativă nu înseamnă întotdeauna că cheltuielile depășesc veniturile. Dacă un procent de calcul este inclus în calcul, de exemplu, 5%, atunci un cost pozitiv înseamnă că rentabilitatea investiției este mai mare de 5%. Dacă VAN este 0, atunci investiția este profitabilă cu exact 5%.

Pentru a înțelege cât de rentabile sunt măsurile propuse când mai putin de zero, este necesar să se calculeze procentul intern. O valoare pozitivă arată rentabilitatea proiectului, iar o valoare negativă indică neprofitabilitatea acestuia. Dacă dobânda internă este 2 la o rată de calcul de 5%, atunci investiția a revenit cu 2%, dar cu utilizări alternative ale acestor fonduri ar fi câștigat cu 3% mai mult. Astfel, spre deosebire de coeficient eficiență economică este o soluție mai potrivită pentru calcularea finanțării măsurilor de îmbunătățire a întreprinderii pe o perioadă lungă de timp.

§ Evaluarea eficienţei economice

În consecință, rămâne să estimați perioada de rambursare a proiectului și profitul așteptat, precum și să evaluăm ce creștere suplimentară a costurilor poate fi permisă la crearea portal corporativ.

Înarmat cu toate aceste evaluări, puteți decide să începeți un proiect de creare a unui portal corporativ, să dezvoltați cerințe tehnice și economice și să contactați Antreprenorul.

§ Formularea cerinţelor pentru un portal corporativ

Cerințele tehnice și economice nu sunt sarcina tehnica, și anume cerințele pe care Clientul le propune și pe baza cărora Antreprenorul începe munca analitica privind crearea unui portal corporativ și emite specificații tehnice.

· Crearea unui portal corporativ, teste preliminare

Scopul etapei este de a crea și de a testa un portal corporativ funcțional, un sistem de automatizare a companiei complet completat, plin doar cu informații de testare.

În această etapă, Antreprenorul lucrează aproape autonom pe baza specificațiilor tehnice și documentatia proiectului, dezvoltată în etapa anterioară.

Antreprenorul realizează:

aspectul designului portalului corporativ;

programare portal corporativ;

crearea bazei de date;

creează un portal corporativ, îl umple cu informații de testare;

configurează portalul și efectuează testele preliminare ale acestuia.

După aceasta, portalul corporativ este instalat în rețeaua companiei (Intranet, Extranet, Internet) și prezentat Clientului. Se dă și clientului documentatia solicitata(ghidurile pentru administrator și utilizator) .

Lucrările suplimentare sunt efectuate de către Antreprenor împreună cu grupul de lucru al companiei, ai cărui membri, dacă este necesar, urmează o pregătire preliminară. În această etapă, aspectul portalului corporativ este testat în conditii reale, la locuri de muncă reale (dar doar la unele locuri de muncă), la procese de afaceri reale. Portalul corporativ este configurat pentru procesele de afaceri ale companiei și, în unele cazuri, procesele de afaceri sunt corectate și optimizate, iar documentația tehnică este ajustată.

După aceasta, portalul corporativ este prezentat Clientului. Se efectuează testele finale, se întocmește Certificat de Recepție Lucrare (Etapa).

§ Funcționare de probă, funcționare normală

Scopul acestei etape este de a crea un portal corporativ pe deplin funcțional (la toate locurile de muncă, în toate procesele de afaceri) cu depanarea tuturor proceselor de afaceri și intrarea în funcționare regulată.

Etapa pregătitoare și operațiune de probă

În această etapă, în primul rând, dacă este necesar, se realizează instruire pentru toți angajații companiei legate de funcționarea portalului corporativ. În plus, angajații companiei, cu participarea angajaților dedicați ai Antreprenorului, efectuează următoarele lucrări:

completarea inițială a bazei de date a portalului corporativ (cataloage, directoare etc.)

ÎNCEPE munca practica pentru toate procesele de afaceri ale companiei.

În acest caz, atenția principală este acordată colectării și analizei comentariilor, îmbunătățirile prompte ale portalului corporativ sunt efectuate în cazuri simple și se întocmește o listă de îmbunătățiri serioase ulterioare (atât portalul corporativ, cât și procesele de afaceri ale companiei). .

Operarea de probă a portalului corporativ se realizează timp de 1-3 luni, în funcție de complexitatea proiectului.

§ Revizuirea bazată pe rezultatele operațiunii de probă

Operațiunea de probă se încheie cu întocmirea unui Raport și, dacă este cazul, a unui grafic de eliminare a comentariilor. Observațiile care decurg din nerespectarea oricăror puncte din Termenul de referință sunt eliminate de către Antreprenor în mod gratuit.

§ Suport pentru portal corporativ

Suportul pentru portalul corporativ este de obicei realizat de specialiștii IT ai companiei. Antreprenorul este implicat în cazurile în care este necesară restructurarea proceselor de afaceri ale companiei și efectuarea ajustărilor corespunzătoare software portal corporativ.

Cele mai citite:

Mecanisme de control de bază pentru un robot de mers
Când conduceți în condiții dificile, vehiculele care merg pe jos pot fi mai eficiente decât vehiculele tradiționale. Utilizarea unei metode de deplasare pe jos asigură o creștere calitativă a unui număr de indicatori de bază ai vehiculelor de transport în comparație cu sistemele de propulsie pe roți și pe șenile. Sunt principii...

Cel mai adesea, managerii percep eficacitatea implementării CRM la nivelul bunului simț. Într-adevăr, importanța unor efecte precum creșterea productivității vânzărilor, satisfacția clienților și reținerea este clară chiar și pentru un nespecialist. Dificultăți de evaluare apar atunci când se încearcă estimarea cu exactitate a raportului dintre investițiile realizate și rentabilitatea primită (Rentabilitatea investițiilor, ROI), deoarece nu există o formulă universală specifică pentru o astfel de evaluare.

Astăzi mulți oameni înțeleg deja această eficiență Sistem informatic este determinată de conținutul și calitatea implementării sale - „corectitudinea” structurilor și proceselor etc. Cu alte cuvinte, rezultatul implementării CRM este determinat de calitatea modelului de afaceri. În același timp, în practică, implementarea CRM este adesea implementată pur ca automatizare procesele existente cu personalul existent. Dacă calitatea existentă a modelului de afaceri este satisfăcătoare, atunci această abordare este destul de deliberată. În acest caz, putem vorbi despre efecte de implementare precum creșterea productivității personalului, creșterea vitezei de serviciu, eliminarea pierderilor și duplicarea informațiilor. Aceasta evaluează rentabilitatea costurilor achiziționării unui sistem de aplicație CRM și implementării acestuia în conformitate cu procesele existente. Prin urmare, putem spune că atunci când implementăm CRM ca produs software, automatizarea proceselor pe baza acesteia, companiile primesc efecte directe in categoria reducerii costurilor si unele efecte indirecte obtinute prin sustinerea modelului de business existent.

Într-un proiect complex de implementare a unei strategii orientate spre client și crearea unui sistem vânzări, puteți obține un număr semnificativ mai mare de efecte - atât efectele categoriei de reducere a costurilor cât și efectele unei alte comenzi.

Diverse surse (META Group, Gartner Group, ISM etc.) evidențiază următoarele categorii principale de efecte ale implementării CRM:

Această calificare este destul de clară și arată principalele categorii de efecte obținute. Cu toate acestea, nu ia în considerare efecte (la prima vedere, implicite) precum reducerea riscului. De exemplu, în afaceri există o expresie „câștigătorul ia tot”. Pe unele piețe, pierderea unei poziții competitive poate fi fatală, iar în acest caz nu mai este vorba doar de o simplă creștere a veniturilor. Prin urmare, pentru completitudinea clasificării, vom vorbi și despre efectele reducerii (sau creșterii) riscurilor din implementarea CRM.

Natura și posibilitatea evaluării directe a efectului rezultat diferă. Din acest punct de vedere, ne vor interesa categoriile de efecte economice directe și efecte economice indirecte.

Deci, să împărțim efectele economice în trei categorii condiționate:

1) efecte economice directe;

2) efecte economice indirecte;

3) efecte de reducere a riscului.

Efecte economice directe

Această categorie include efecte directe care afectează profitabilitatea companiei. Tabelul de mai jos descrie modificările efectuate ca parte a proiectului pentru implementarea unei strategii centrate pe client și crearea unui sistem de vânzări și efectele economice pe termen scurt și lung rezultate.

Stați înainte de implementare

Schimbări

Efecte pe termen scurt după implementare

Efecte pe termen lung după implementare

Nu există o bază de date unificată pentru clienți. Nu există opțiuni de segmentare bazate pe diverși indicatori (inclusiv cei dinamici)

Segmentarea clienților

  • Creșterea vânzărilor prin concentrarea pe clienții profitabili/profitabili
  • Creșterea veniturilor companiei prin identificarea celor mai profitabile segmente și oferindu-le cea mai bună valoare pentru clienți
  • Creșterea veniturilor companiei prin vânzare încrucișată
  • Produsele sunt promovate fără a analiza eficacitatea interacțiunilor de-a lungul lanțului

  • Reducerea costurilor în canale și lanțuri de promovare
  • Creșterea veniturilor companiei prin alegerea canalului optim în raportul dintre valoare pentru noi și valoare pentru client/cost
  • Creșterea veniturilor prin creșterea satisfacției participanților la canalele de promovare
  • Structura funcțională a organizației, nu există persoane responsabile de relațiile cu clienții

  • Îmbunătățirea calității serviciului clienți
  • datorită capacităţii de a gestiona relaţiile
  • Creșterea veniturilor companiei prin îmbunătățirea calității serviciilor și optimizarea organizației. structurilor
  • Sistemul de motivare a personalului nu este axat pe obiectivele strategiei de client a companiei.

  • Creșterea productivității personalului
  • Creșterea veniturilor companiei prin creșterea vânzărilor încrucișate, creșterea ciclu de viață client sau atingerea altor obiective în funcţie de strategia aleasă
  • Personalul nu are instrumente de informare și nu este instruit să interacționeze cu clienții

    Instruirea personalului

  • Creșterea satisfacției clienților
  • Datele clienților nu sunt sistematizate, angajații nu au acces la baza de cunoștințe

  • Îmbunătățirea calității și vitezei serviciului clienți
  • Îmbunătăţire suport informativ proceselor
  • Creșterea satisfacției clienților
  • Satisfacția sporită a personalului
  • Nu există instrumente pentru planificarea și prognoza vânzărilor

  • Creșterea randamentului (profitabilității) vânzărilor curente
  • Îmbunătățirea calității managementului
  • Creșterea veniturilor companiei datorită posibilității unor acțiuni de control mai oportune și de înaltă calitate
  • Deciziile de management sunt luate fără a lua în considerare indicatorii de servicii pentru clienți

  • Îmbunătățirea calității și vitezei serviciului clienți
  • Creșterea satisfacției clienților prin concentrarea proceselor și a rezultatelor acestora pe îmbunătățirea serviciului clienți
  • Fără instrumente de management al proceselor

  • Îmbunătățirea eficienței vânzărilor
  • Îmbunătățirea calității și vitezei serviciului clienți
  • Creșterea veniturilor companiei prin creșterea procentului de tranzacții reușite
  • Contactele și aplicațiile sunt procesate manual

  • Îmbunătățirea productivității angajaților
  • Creșterea veniturilor companiei prin reducerea costurilor de exploatare
  • Creșterea veniturilor companiei datorită posibilității de creștere a numărului de clienți potențiali și actuali deserviți (de exemplu, prin organizarea vânzărilor active)
  • Angajații și clienții înțeleg puțin stadiul onorării comenzilor

    Automatizarea procesului de onorare a comenzilor

  • Reducerea timpului de onorare a comenzilor
  • Creșterea veniturilor prin creșterea satisfacției clienților
  • Angajații primesc informații din surse disparate și depun eforturi semnificative pentru a le obține.

    Mentine bază unică date despre clienții actuali și potențiali

  • Reducerea timpului pentru a găsi altele noi potențiali clienți
  • Reducerea timpului de căutare a informațiilor despre clienți
  • Venituri crescute prin posibilitatea de a servi mai mulți clienți
  • Creșterea veniturilor prin creșterea satisfacției angajaților
  • Efecte economice indirecte

    De exemplu, acestea includ o creștere a valorii acțiunilor la bursă ca urmare a transparenței sporite a proceselor și a controlabilității îmbunătățite, ceea ce este important pentru a atrage interesul acționarilor terți. Efectele posibile de acest fel sunt prezentate în figura de mai jos.

    Reducerea riscului

    Tabelul de mai jos descrie principalele riscuri pe care implementarea unui sistem CRM le poate ajuta la reducerea.

    Schimbări

    Riscuri a căror apariție este redusă

    Segmentarea clienților

    Riscul de a pierde cei mai profitabili/profitabili clienți

    Selectarea canalelor și lanțul optim de promovare

    Risc de deteriorare a relațiilor cu partenerii, risc de eșec în transmiterea valorii consumatorului către clienți

    Optimizarea structurii organizatorice

    Risc de scădere a flexibilității organizaționale, risc de deteriorare a relațiilor cu clienții

    Creare sistem nou motivarea personalului

    Riscul activităților de personal în opoziție cu obiectivele generale ale companiei

    Instruirea personalului

    Risc de scădere a motivației personalului, risc de deteriorare a relațiilor cu clienții

    Crearea unei baze de date unificate, baze de cunoștințe

    Risc de deteriorare a relațiilor cu clienții

    Planificarea si prognoza vanzarilor

    Risc de nerespectare a planurilor de venituri și/sau profitabilitate

    Management prin indicatori de client

    Risc de pierdere a competitivității

    Automatizarea proceselor de afaceri

    Risc de scădere a productivității și eficienței procesului

    Automatizarea procesării contactelor și cererilor, crearea unui sistem de autoservire

    În același timp, implementarea CRM poate duce la apariția de noi riscuri, precum scăderea productivității angajaților stadiul inițial funcționarea sistemului, respingerea sistemului de către un număr de angajați.

    Evaluarea efectului implementării CRM

    Abordări de bază pentru evaluarea efectului economic al implementării CRM

    Este evident că atingerea tuturor indicatorilor de performanță menționați mai sus în cadrul unui proiect separat este imposibilă din cauza resurselor limitate (de timp, financiare și altele). Prin urmare, un proiect de implementare CRM trebuie să includă o etapă de stabilire a obiectivelor. Obiectivele proiectului ar trebui să fie legate logic de obiectivele strategice ale întreprinderii. În special, folosind sistemul cartele de bord echilibrate(BSC), este posibilă descompunerea obiectivelor generale în obiective de niveluri „inferioare” - client, operațional, personal și tehnologie.

    Pentru a evalua efectul implementării CRM, poate fi utilizată o metodă de analiză a mai multor indicatori cheie înainte și după (și în timpul) schimbărilor. Acestea sunt măsurătorile pe baza cărora compania va evalua în continuare eficacitatea relațiilor sale cu clienții. Unele dintre aceste valori pot fi determinate de majoritatea companiilor înainte de începerea proiectului. Sunt selectați mai mulți indicatori specifici companiei, de exemplu:

    • procentul de răspuns al clienților potențiali la mesajele de marketing (reacția publicului);
    • creșterea numărului de clienți noi (rata de retur);
    • pretul de cumparare;
    • ponderea tranzacțiilor de succes;
    • durata ciclului de vânzări;
    • timpul mediu pentru rezolvarea problemelor tipice de către departamentul de service etc.

    Indicatorii sunt de obicei combinați prin grupuri de procese de afaceri sau subsisteme CRM.

    Paradoxul situației este că pentru o evaluare formală a eficacității implementării CRM sunt necesare date non-financiare din perioadele anterioare implementării sistemului CRM, dar aceste date nu sunt disponibile, deoarece pentru a le colecta aveți nevoie de... un sistem CRM. Da, puteți estima rezultatul - creșterea veniturilor companiei pe diferite perioade de timp, dar este cauzată de introducerea unui sistem CRM? Pentru a răspunde la această întrebare, trebuie să fiți capabil să analizați structura bazei de clienți, eficiența managerilor, creșterea loialității bazei de clienți și multe altele, care pot fi realizate folosind sistemul CRM în sine. Prin urmare, pentru a obține o evaluare rezonabilă, indicatorii selectați (atât din punct de vedere fizic, cât și forma valorii) sunt monitorizate pe măsură ce procesele relevante sunt reorganizate și sunt introduse componentele sistemului informațional. Puteți compara valoarea monetară a efectelor reorganizării și costurile asociate pentru a estima perioada de rambursare a investiției dvs. în CRM.

    O altă problemă în evaluarea eficienței: anumite efecte economice din implementarea unui sistem CRM pentru fiecare companie specifică pot avea propriul impact. Fără instrumente gata făcute, mulți dau estimări aproximative cu o răspândire semnificativă, de exemplu, „procentul de retenție a clienților a crescut cu 5-10%, ceea ce a dus la o creștere a profiturilor cu 20-30%, automatizarea unei mase de manual operațiunile aproape au dublat productivitatea personalului” și altele de genul ăsta. Astfel de estimări luate din practică sunt, desigur, și valoroase.

    Cum se evaluează efectele posibilei implementări a CRM înainte de începerea proiectului? Acest lucru se poate face pe baza modelului de afaceri specific implementat. În esență, acest model ar trebui dezvoltat în primele etape ale unui proiect de implementare CRM, iar ulterior servește ca șablon care verifică atingerea indicatorilor săi. Problemele de construire și oficializare a unui astfel de model depășesc domeniul de aplicare al acestui articol. Să ne uităm la câteva exemple aici.

    5.2. Un exemplu de evaluare a efectului economic direct obținut prin creșterea productivității angajaților.

    Să luăm departamentul de vânzări al unei companii mari. Cheltuielile de vânzări constau din două componente:

    • costuri fixe ( salariu, întreținerea biroului, cheltuieli administrative și altele);
    • cheltuieli variabile (bonusuri, cheltuieli de călătorie, comunicații, Consumabile si altii).

    Să presupunem că există următoarea structură curentă a cheltuielilor și veniturilor departamentului (pentru anul):

    Să presupunem că, datorită implementării, se realizează o creștere a productivității de 15% pe an. Aceasta înseamnă că personalul de vânzări are cu 15% mai mult timp de alocat sarcinilor lor de vânzări, pe care îl pot petrece pentru atragerea de noi clienți. Să presupunem că acest lucru duce la creșterea veniturilor cu o sumă proporțională, 15%. În același timp, partea variabilă a cheltuielilor va crește, iar partea constantă a cheltuielilor va crește ușor. Ca urmare, avem următorii indicatori de departament după creșterea productivității angajaților:

    Index

    A devenit, Million. $

    Cheltuieli variabile

    Cheltuieli fixe

    Profitul departamentului

    Astfel, efectul economic direct din creșterea productivității angajaților: 15 milioane USD cu o creștere de 30% a profitului.

    Un exemplu de evaluare a efectului economic indirect obținut prin creșterea loialității clienților.

    Pentru companiile care operează în medii restrânse și cu costuri ridicate resurse financiare, strategia clientului se referă la creșterea productivității interacțiunilor cu cei mai profitabili clienți existenți. În consecință, să presupunem că compania și-a stabilit un obiectiv de a crește vânzările în ciuda stagnării pieței. Pentru a face acest lucru, stabilim că trebuie să creștem profitabilitatea medie a clienților cu 10% în decurs de un an. Pentru a face acest lucru, este necesar să se realizeze o creștere a ratelor de retenție a clienților. Se realizează segmentarea și analiza bazei de clienți și se creează un model de business care să susțină realizarea acestor indicatori la toate nivelurile companiei: operațional, tehnologic, în ceea ce privește pregătirea personalului și altele.

    Să evidențiem două segmente și indicatorii acestora:

    Segment

    Numărul de clienți

    Costuri pentru atragerea unui client,
    mii de dolari

    Profit total pentru anul, milioane de dolari

    LTV mediu, mii USD

    LTP mediu, mii USD

    Companii mari cu o cifră de afaceri de peste 100 de milioane de dolari

    Companii mijlocii cu o cifră de afaceri de 10 până la 100 milioane USD

    Aici LTV/LTP (Lifetime Value, Lifetime Profit) este valoarea „pe viață” (a clientului) - venitul/profitul adus de client în perioada (ciclul de viață) a activității sale de cumpărare. Acești indicatori sunt definiți după cum urmează:

    LTV = (Durata relației/Timp mediu între achiziții) ´ cost mediu achiziții;

    LTP = (Durata relației/Timp mediu între achiziții) ´ Rentabilitatea medie a unei achiziții.

    1) Pentru companii mari fără creșterea retenției clienților, segmentul total LTV = 20 × ((24 luni/12 luni) × 100 mii USD) × 1,2 = 4800 mii USD.

    2) Pentru companiile mari, cu o creștere a retenției clienților, LTV-ul total al segmentului = 20 × (((24 luni × 1,1)/12 luni) × 100 mii dolari) × 1,2 = 5280 mii dolari.

    Astfel, efectul așteptat al măsurilor de îmbunătățire a ratelor de retenție a clienților în cadrul unui proiect CRM pe segmentul companiilor mijlocii este o creștere a veniturilor de 4,8 milioane USD, realizată în doi ani. Evident, acesta nu este un profit, deoarece proiectul va suporta costuri în funcție de măsurile specifice din cadrul proiectului, dar această cifră ne va permite să stabilim cât putem cheltui pe măsuri de creștere a retenției clienților (inclusiv implementarea unui sistem CRM). ) pentru acest segment în termen de 2 ani. Dacă calculăm efectele economice pe o perioadă mai lungă, putem observa că chiar și o creștere a retenției cu 5% poate da o creștere a profiturilor de aproximativ 50% după 5 ani.

    Importanța metodologiei și instrumentelor CRM constă și în faptul că cu ajutorul acesteia putem monitoriza rapid atingerea obiectivelor stabilite în stadii intermediare și luăm decizii rezonabile. decizii de management pentru ajustarea în timp util a dezvoltării companiei.

    După cum vedem din indicatorii LTV/LTP, creșterea veniturilor și profiturilor segmentului poate fi realizată nu numai prin creșterea ciclului de viață. Acest lucru este posibil și prin reducerea timpului mediu dintre achiziții (de exemplu, prin organizarea vânzărilor încrucișate), precum și prin creșterea costului (profitului) achizițiilor individuale (de exemplu, prin crearea de valoare suplimentară pentru consum).

    De asemenea, puteți compara efectele creșterii productivității muncii, discutate în primul exemplu, și efectele creșterii rentabilității bazei de clienți existente, discutate în al doilea exemplu, și să înțelegeți că efectul combinat poate fi și mai semnificativ.

    Aici am analizat exemple de evaluare a două efecte ale creării unui sistem de vânzări bazat pe metodologia CRM. După cum sa arătat mai devreme, pot exista multe mai multe astfel de efecte. După cum puteți vedea, efectele implementării CRM sunt multiple și complexe și nu există formule universale pentru calcularea rentabilității investiției. Cu toate acestea, majoritatea efectelor pot fi cuantificate aproximativ pe baza unui model de afaceri pre-dezvoltat, care ar trebui construit în cadrul unui proiect de implementare a unei strategii orientate către client și implementarea unui sistem CRM.

    Înainte de a face orice investiție, investitorii în obligatoriuîncercând să afle când vor începe investițiile să facă profit.

    În acest scop se utilizează următoarele raport financiar ca perioada de rambursare.

    Concept

    În funcție de obiectivele tale investitii financiare pot fi distinse câteva concepte de bază ale perioadei de rambursare.

    Pentru investiții

    Perioada de rambursare este perioada de timp după care suma fondurilor investite este egală cu suma veniturilor primite. Cu alte cuvinte, în acest caz se arată coeficientul la ce oră va fi necesar pentru a returna banii investiți și pentru a începe să obțineți profit.

    Adesea, indicatorul este utilizat pentru a selecta unul dintre proiectele alternative pentru investiții. Pentru un investitor, proiectul cu o valoare mai mică a coeficientului va fi mai de preferat. Acest lucru se datorează faptului că va deveni profitabil mai repede.

    Dacă nu ați înregistrat încă o organizație, atunci calea cea mai usoara face asta folosind servicii on-line, care vă va ajuta să generați gratuit toate documentele necesare: Dacă aveți deja o organizație și vă gândiți cum să simplificați și să automatizați contabilitatea și raportarea, atunci următoarele servicii online vor veni în ajutor, care vor înlocui complet un contabil în compania dumneavoastră și economisiți o mulțime de bani și timp. Toate rapoartele sunt generate automat și semnate semnatura electronicași este trimis automat online. Este ideal pentru antreprenorii individuali sau SRL-uri pe sistemul fiscal simplificat, UTII, PSN, TS, OSNO.
    Totul se întâmplă în câteva clicuri, fără cozi și stres. Încearcă-l și vei fi surprins ce usor a devenit!

    Pentru investiții de capital

    Acest indicator vă permite să evaluați eficienţă reconstrucție, modernizare a producției. În acest caz, acest indicator reflectă perioada în care economiile rezultate și profiturile suplimentare vor depăși suma cheltuită pentru investiția de capital.

    Adesea, astfel de calcule sunt folosite pentru a evalua eficacitatea și fezabilitatea investițiilor de capital. Dacă coeficientul este prea mare, este posibil să fii nevoit să renunți la astfel de investiții.

    Echipamente

    Perioada de rambursare a echipamentelor vă permite să calculați cât timp va dura pentru ca fondurile investite într-o anumită unitate de producție să fie returnate din profitul primit din utilizarea acesteia.

    Metode de calcul

    În funcție de dacă modificarea costului este luată în considerare la calcularea perioadei de rambursare Bani de-a lungul timpului sau nu, distinge în mod tradițional 2 metode de calcul acest coeficient:

    1. simplu;
    2. dinamic (sau redus).

    Mod ușor de calculat reprezintă una dintre cele mai vechi. Vă permite să calculați perioada care va trece de la momentul investirii fondurilor până la momentul rambursării acestora.

    Folosind în proces analiză financiară acest indicator, este important să înțelegeți că va fi destul de informativ numai dacă urmatoarele conditii:

    • în cazul comparării mai multor proiecte alternative, acestea trebuie să aibă o durată de viață egală;
    • investițiile se fac o singură dată la începutul proiectului;
    • veniturile din fondurile investite sunt aproximativ egale.

    Popularitatea acestei metode de calcul se datorează simplității sale, precum și clarității complete pentru înțelegere.

    În plus, perioada simplă de rambursare este destul de informativă din punct de vedere calitativ indicator de risc investițional. Adică, valoarea sa mai mare ne permite să judecăm riscul proiectului. În același timp, o valoare mai mică înseamnă că imediat după începerea implementării sale, investitorul va primi în mod constant venituri mari, ceea ce permite menținerea nivelului companiei la nivelul corespunzător.

    Cu toate acestea, pe lângă aceste avantaje, o metodă simplă de calcul are o serie de dezavantaje. Acest lucru se datorează faptului că în acest caz nu sunt luate în considerare următorii factori importanți:

    • valoarea fondurilor se modifică semnificativ în timp;
    • După ce proiectul a obținut rambursare, poate continua să genereze profituri.

    De aceea se utilizează calculul indicatorului dinamic.

    Perioada de rambursare dinamică sau redusă proiect este durata perioadei care trece de la începutul investițiilor până la momentul rambursării acesteia, ținând cont de actualizare. Este înțeles ca debutul unui moment în care valoarea actuală netă devine nenegativă și rămâne așa în viitor.

    Este important de știut că perioada dinamică de rambursare va fi întotdeauna mai lungă decât cea statică. Acest lucru se datorează faptului că în acest caz se ia în considerare modificarea valorii fondurilor în timp.

    În continuare, vom lua în considerare formulele utilizate pentru a calcula perioada de rambursare în două moduri. Cu toate acestea, este important să ne amintim că, dacă fluxul de numerar este neregulat sau sumele de venit variază în mărime, cel mai convenabil este să folosiți calcule folosind tabele și grafice.

    Metodă de calcul al perioadei de rambursare simplă

    La calcul, se folosește o formulă a formei:

    Exemplul 1

    Să presupunem că un anumit proiect necesită o investiție de 150.000 de ruble. Se așteaptă ca veniturile anuale din vânzarea sa să se ridice la 50.000 de ruble. Este necesar să se calculeze perioada de rambursare.

    Să înlocuim datele pe care le avem în formula:

    RR = 150.000 / 50.000 = 3 ani

    Astfel, investiția este de așteptat să se achite în trei ani.

    Formula propusă mai sus nu ține cont de faptul că în timpul implementării proiectului poate apărea nu doar un aflux de fonduri, ci și o ieșire. În acest caz, este util să folosiți o formulă modificată:

    РР = К0 / ПЧсг, unde

    PChsg - primit în medie pe an. Se calculează ca diferență între veniturile și cheltuielile medii.

    Exemplul 2

    În exemplul nostru, vom introduce suplimentar condiția ca în timpul implementării proiectului să existe costuri anuale în valoare de 20.000 de ruble.

    Apoi, calculul se va modifica după cum urmează:

    RR = 150.000 / (50.000 – 20.000) = 5 ani

    După cum puteți vedea, perioada de rambursare la luarea în considerare a costurilor s-a dovedit a fi mai lungă.

    Astfel de formule de calcul sunt acceptabile în cazurile în care veniturile sunt aceleași de-a lungul anilor. În practică, acest lucru se întâmplă rar. Mult mai des se modifică cantitatea de aflux de la o perioadă la alta.

    În acest caz, calculul perioadei de rambursare se efectuează oarecum diferit. Există mai mulți pași în acest proces:

    1. există un număr întreg de ani pentru care suma venitului va fi cât mai apropiată de valoarea investiției;
    2. găsiți suma investițiilor care nu sunt încă acoperite de intrări;
    3. Presupunând că investițiile merg uniform pe tot parcursul anului, găsiți numărul de luni necesar pentru a obține rambursarea completă a proiectului.

    Exemplul 3

    Valoarea investiției în proiect este de 150.000 de ruble. În primul an, se așteaptă un venit de 30.000 de ruble, al doilea - 50.000, al treilea - 40.000 și al patrulea - 60.000.

    Astfel, pentru primii trei ani valoarea venitului va fi:

    30 000 + 50 000 + 40 000 = 120 000

    Peste 4 ani:

    30 000 + 50 000 + 40 000 + 60 000 = 180 000

    Adică, perioada de rambursare este mai mare de trei ani, dar mai mică de patru.

    Să găsim partea fracționată. Pentru a face acest lucru, calculăm soldul neacoperit după al treilea an:

    150 000 – 120 000 = 30 000

    30.000 / 60.000 = 0,5 ani

    Constatăm că rentabilitatea investiției este de 3,5 ani.

    Calculul perioadei dinamice de rambursare

    Spre deosebire de cel simplu, acest indicator ia în considerare modificările valorii fondurilor în timp. Pentru a face acest lucru, este introdus conceptul de rata de actualizare.

    Formula ia următoarea formă:

    Exemplu

    În exemplul anterior, introducem încă o condiție: rata anuală de actualizare este de 1%.

    Să calculăm veniturile reduse pentru fiecare an:

    30.000 / (1 + 0,01) = 29.702,97 ruble

    50.000 / (1 + 0,01)2 = 49.014,80 ruble

    40.000 / (1 + 0,01)3 = 38.823,61 ruble

    60.000 / (1 + 0,01)4 = 57.658,82 ruble

    Obtinem ca in primii 3 ani venitul va fi:

    29.702,97 + 49.014,80 + 38.823,61 = 117.541,38 ruble

    Peste 4 ani:

    29.702,97 + 49.014,80 + 38.823,61 + 57.658,82 = 175.200,20 ruble

    Ca și în cazul rambursării simple, proiectul se plătește în mai mult de 3 ani, dar mai puțin de 4. Să calculăm partea fracțională.

    După al treilea an, soldul restant va fi:

    150 000 – 117 541,38 = 32 458,62

    Adică, perioada completă de rambursare nu este suficientă:

    32.458,62 / 57.658,82 = 0,56 ani

    Astfel, rentabilitatea investiției va fi de 3,56 ani. În exemplul nostru, acest lucru nu este mult mai mult decât cu într-un mod simplu rambursare. Cu toate acestea, rata de actualizare pe care am adoptat-o ​​a fost prea mică: doar 1%. În practică este de aproximativ 10%.

    Perioada de rambursare este importantă indicator financiar. Ajută investitorul să evalueze cât de fezabil este să investească într-un anumit proiect.

    Următoarea prelegere video este dedicată elementelor de bază planificare financiara, plan de investitiiși perioada de rambursare:

    Eficiența investițiilor(activitatea de investiții) este determinată de raportul dintre rezultatul investițiilor și costurile de obținere a acestuia. Rezultatul investitiei apare in formular efect.

    Pentru a evalua eficacitatea investițiilor, indicatori de economie (sociale), comerciale și eficienta bugetara.

    Indicatori eficiență economică ia în considerare costurile și rezultatele asociate implementării proiectului de investiții care depășesc interesele financiare directe ale participanților la proiectul de investiții.

    Viabilitatea comercială (justificare financiară proiect) este determinată de relaţia costuri financiareși rezultate care asigură rata de rentabilitate necesară (rentabilitatea).

    Indicatori eficienta bugetara reflectă impactul rezultatelor proiectului de investiții asupra veniturilor și cheltuielilor bugetului corespunzător (federal sau local).

    Indicatorii care servesc drept criterii de eficiență sunt împărțiți în absoluti (diferența dintre estimările de cost ale rezultatului și costuri), relativi (raportul). evaluări rezultate la costurile totale de obţinere a acestora) şi timp.

    Folosind metoda de comparare a diferitelor perioade de timp costuri în numerarși rezultate, indicatorii de performanță sunt împărțiți în dinamici și statici.

    Pe baza caracterului complet al contabilității rezultatelor și costurilor, se disting indicatorii de eficiență generală și comparativă.

    Eficacitatea economică și comercială poate fi evaluată folosind indicatori de eficacitate generală și comparativă

    La evaluare eficienta generala sunt luate în considerare toate costurile asociate implementării proiectului de investiții. La evaluare eficacitate comparativă sunt luate în considerare rezultatele și costurile care variază în funcție de opțiunile comparate ale proiectelor de investiții.

    Pentru rata eficiența economică generală(proiecte de investiții) pot fi utilizați indicatori dinamici bazați pe actualizare flux de fonduri:

    Valoarea actuală netă (valoarea actuală netă, efect integral);

    Indicele de rentabilitate (profitabilitate);

    Rata internă de rentabilitate (rambursare);

    Perioada de rambursare (retur) a investițiilor;

    Valoarea actuală netă(VAN sau VAN) este definită ca excesul rezultatelor integrale față de costurile integrale sau ca suma efectelor curente pentru întreaga perioadă de facturare, redusă la anul inițial.

    Valoarea VAN la o rată de actualizare constantă este determinată de formula:

    Unde Rt– rezultate (venituri) atinse la al-lea pas de calcul;

    Z t- costuri (curente minus amortizarea și investițiile de capital) la a treia etapă a calculului;

    T– durata perioadei de facturare (T= t i);


    E- procent de reducere;

    E t – efectul realizat la a-lea pas de calcul;

    Dacă VAN al unui proiect de investiții este pozitiv, proiectul este eficient. Dacă mai multe proiecte sunt comparate pe baza valorii VAN, atunci proiectul cu valoarea VAN mai mare va fi eficient.

    Indicele de profit determinat de formula:

    Dacă indicele de profitabilitate este mai mare de unu, proiectul este eficient. Cu cât indicele de profitabilitate este mai mare, cu atât proiectul este mai profitabil.

    Rata interna de returnare reprezintă rata de actualizare la care valoarea actuală netă este egală cu zero. Reprezintă nivelul minim de rentabilitate a investiției care se potrivește investitorului. Rata internă de rentabilitate trebuie să fie cel puțin egală cu rata medie de rentabilitate pe piețele financiare.

    Rata internă de rentabilitate este determinată pe un computer prin calcule iterative folosind un program special sau pe un computer financiar special.

    Perioada de rambursare a proiectului de investiție(perioada de returnare a investiției totale) este perioada de timp de la începerea proiectului în care investițiile de capital sunt acoperite de efectele totale. Pentru a determina perioada de rambursare, se utilizează egalitatea:

    Ca indicatori eficacitate comparativă proiecte de investiții sunt utilizați următorii indicatori:

    Efect integral comparativ;

    Având în vedere costurile de construcție și operare;

    Perioada de rambursare a investițiilor suplimentare.

    La calcularea indicatorilor de performanţă comparativi efect comparativ integral ia în considerare doar componentele rezultatelor și costurilor care se modifică între opțiuni. Opțiunea efectivă corespunde efectului integral maxim.

    Eficacitatea comparativă este evaluată pe baza valorii date fiind costurile de construcție și exploatareîn cazurile în care opțiunile comparate diferă între ele doar prin mărimea investițiilor de capital și costurile curente. Opțiunea care asigură costurile minime reduse este considerată eficientă.

    Unde este ponderea deducerilor fiscale din profit (la calcularea eficienței economice la nivel economic național

    Perioada de rambursare a investițiilor suplimentare corespunde intervalului de timp în care investițiile suplimentare de capital într-o opțiune mai scumpă se amortizează datorită creșterii efectului economic cauzată de implementarea proiectului.

    Valoarea estimată T R este comparată cu valoarea perioadei standard de rambursare acceptabilă pentru investitor. Dacă T R< Т Н, apoi se adoptă o opțiune mai intensivă în capital .

    Pentru a determina valoarea viitoare (investiția) a capitalului, acesta este utilizat metoda de combinare. Valoarea viitoare se calculează folosind formula:

    Unde este costul curent al capitalului;

    Cu o perioadă mică de calcul și rate mici de actualizare (0,05), următorii indicatori sunt utilizați pentru a evalua eficacitatea investițiilor de capital:

    1. Eficiență economică generală: venit net (efect economic anual), indice de rentabilitate, perioada de amortizare a investițiilor de capital.

    2. Eficiență economică comparativă: perioadă de amortizare a investițiilor de capital suplimentare, coeficient de eficiență comparativ, costuri reduse de construcție și operare.

    Venitul net(efectul economic anual) se calculează folosind formula:

    Unde R– rezultate (venituri);

    3 GENERALITATE – costurile totale (cheltuieli de exploatare și investiții de capital).

    Cheltuielile de amortizare nu sunt luate în considerare în cuantumul costurilor curente, întrucât acestea reprezintă una dintre sursele de finanțare a proiectului de investiții.

    Indicele de profit se stabileste prin formula:

    Unde Z TEK– economii la costurile curente (de exploatare);

    LA– investiții de capital în instalații proiectate.

    Perioada de rambursare estimată se stabileste prin formula:

    La calcularea eficienței generale, un proiect este considerat eficient dacă sunt îndeplinite următoarele condiții:

    BH >0, ID> 1, T OK< Т Н

    Perioada standard de rambursare este adoptată în funcție de natura proiectului de investiție. ----------------

    Perioada de rambursare a investițiilor de capital suplimentare calculat prin formula:

    Dacă rezultatele investiției diferă doar în ceea ce privește costurile curente și nu afectează valoarea veniturilor din activitățile de bază, perioada de rambursare se calculează folosind formula:

    Coeficientul de eficiență comparativ (coeficientul de eficiență al investițiilor suplimentare de capital) arată modificarea rezultatului economic anual cu o creștere a investițiilor de capital:

    Costurile date de construcție și exploatare sunt calculate folosind formula:

    Efectul economic anual se calculează folosind formula:

    La calcularea eficienței comparative, un proiect este considerat eficient dacă sunt îndeplinite următoarele condiții:

    E R > E N, T OK< Т Н, З ПРИВ = min.