Utvrđivanje ekonomskog učinka i roka povrata kapitalnih ulaganja u razvoj proizvodnje. Izračun ekonomskog učinka predloženih mjera kao način utvrđivanja učinkovitosti ulaganja Formiranje i raspodjela dobiti


Kalkulacija ekonomski učinak iz predloženih aktivnosti provodi se kako bi se utvrdila izvedivost financiranja konkretnog projekta, čija je bit ostvarivanje dobiti.

Vrste ekonomskog učinka

Uključuje ulaganje kapitala u cilju stvaranja dodatne dobiti za postizanje U drugom slučaju, ekonomski učinak se ne može izračunati, jer društveni učinak ne podrazumijeva primitak dobiti.

Ekonomski učinak može biti pozitivan i negativan. Za postizanje pozitivnog učinka dovoljno je ostvariti profit. Drugim riječima, prihod investitora mora biti veći od iznosa ulaganja. Taj učinak naziva se profit. Drugi način da se postigne pozitivan učinak nije kroz investicije koje povećavaju prihod, već kroz uštedu troškova proizvodnje. Najprofitabilniji način za postizanje pozitivnog učinka je povećanje prihoda i smanjenje troškova proizvodnje.

Negativan pozitivan učinak postiže se kada troškovi predloženog događaja premašuju prihode. U ovom slučaju, ekonomski učinak će se nazvati gubitkom.

Metodologija izračuna ekonomskog učinka

Klasična formula po kojoj se može izračunati ekonomski učinak je sljedeća:

Ef = D - Z * K, Gdje

E - ekonomski učinak;

D - prihod ili ušteda od događaja;

Z - troškovi održavanja događanja;

K - standardni koeficijent.

Standardni koeficijent

Osim pojma "ekonomski učinak", postoji još jedan pojam koji se koristi za određivanje isplativosti ulaganja. Ovo je ekonomska učinkovitost. Također zahtijeva standardni koeficijent. Pokazuje minimalnu prihvatljivu učinkovitost investicijski projekt, što se mora postići za državu i društvo.

Standardni koeficijent je konstanta. Njegovo značenje varira ovisno o industriji u kojoj se primjenjuje. Vrijednost ovog indeksa kreće se od 0,1 do 0,33. Najveća vrijednost parametra je u kemijskoj industriji, a najmanja u prometnoj industriji. U industrijskom sektoru standardni koeficijent je 0,16; u oblasti trgovine - 0,25.

Izvedivost izračuna ekonomskog učinka predloženih mjera

Ekonomski učinak može se izračunati za bilo koje vremensko razdoblje. Ovisi o tome koliko dugo su događaji planirani. Izračun godišnjeg ekonomskog učinka provodi se u slučajevima kada se tijekom godine provode ili se mogu provoditi aktivnosti koje zahtijevaju ulaganja. Primjer je isplata bonusa zaposlenicima za povećanje količine prodaje po mjesecima. Pa ne najbolji način razumjeti izvedivost bonusa i kako izračunati ekonomski učinak za godinu. Formula za izračun ekonomskog učinka predloženih mjera u ovom slučaju izgledat će ovako:

Er = (D1 - D0) * Z * K, gdje je

  • Er - godišnji učinak;
  • D1 - prihod nakon događaja;
  • D2 - prihod prije događaja;
  • Z - troškovi;
  • K - standardni koeficijent.

Primjer

Da bismo jasnije razumjeli kako se utvrđuje isplativost investicijskog projekta, potrebno je razmotriti primjer izračuna ekonomskog učinka.

Tvrtka se bavi proizvodnjom i prodajom namještaja. Uprava je odlučila dati bonuse zaposlenicima ako mogu poboljšati kvalitetu proizvoda. Kao rezultat poduzetih mjera za poboljšanje kvalitete proizvoda, tvrtka je uspjela zaraditi 100 tisuća dolara, što je 15 tisuća više nego prije provedbe mjera. Uloženo je 8 tisuća dolara, a regulatorni koeficijent je 0,25. Prema tome, ekonomski učinak se izračunava na sljedeći način:

Eph = 15 - 0,25 * 8 = 13.

Dugoročna ulaganja

U slučajevima kada će se investicija provoditi kroz duže vremensko razdoblje, pokazatelj ekonomskog učinka neće moći odražavati izvedivost financiranja. Uvijek se moraju uzeti u obzir oportunitetni troškovi. Pojavljuju se kada investitor napravi jedan ili onaj izbor kada postoji druga alternativa. U ovoj situaciji, oportunitetni troškovi su izgubljena dobit koju je poduzetnik mogao zaraditi da je odabrao drugu opciju ulaganja za svoja sredstva.

Uvijek postoji barem jedna alternativna opcija ulaganja i nju je potrebno uzeti u obzir kako bismo dobili cjelovitiju sliku pri izračunu ekonomskog učinka predloženih aktivnosti. Ova alternativa je bankovni depozit. U tom slučaju potrebno je uzeti u obzir postotak depozita te diskontirane prihode i troškove.

U ovoj situaciji ekonomski učinak bit će neto pokazatelj. Međutim, ako pri izračunu klasičnog ekonomskog učinka nije uzet u obzir postotak obračuna, a pozitivan učinak ostvaren je kada je prihod veći od troškova, tada je u slučaju neto sadašnja vrijednost, čak i njezina negativna vrijednost može značiti da troškovi premašuju troškove.

Stvar je u tome da negativna neto sadašnja vrijednost ne znači uvijek da su troškovi veći od prihoda. Ako je u izračun uključen postotak izračuna, na primjer 5%, tada pozitivan trošak znači da je povrat investicije veći od 5%. Ako je NPV 0, tada je investicija isplativa točno 5%.

Kako bismo razumjeli koliko su predložene mjere isplative kada manje od nule, potrebno je izračunati interni postotak. Pozitivna vrijednost pokazuje isplativost projekta, a negativna vrijednost ukazuje na njegovu neisplativost. Ako je interna kamatna stopa 2 pri obračunskoj stopi od 5%, tada se investicija vratila 2 posto, ali bi uz alternativno korištenje tih sredstava zaradila 3% više. Dakle, za razliku od koef ekonomska učinkovitost je prikladnije rješenje za izračun financiranja mjera unapređenja poduzeća u dužem vremenskom razdoblju.

§ Procjena ekonomske učinkovitosti

Kao rezultat toga, ostaje procijeniti razdoblje povrata projekta i očekivanu dobit, kao i procijeniti koje dodatno povećanje troškova može biti dopušteno pri stvaranju korporativni portal.

Naoružani svim tim procjenama, možete odlučiti započeti projekt stvaranja korporativnog portala, razviti tehničke i ekonomske zahtjeve i kontaktirati Izvođača.

§ Formuliranje zahtjeva za korporativni portal

Tehnički i ekonomski uvjeti nisu tehnički zadatak, odnosno zahtjeve koje Naručitelj postavlja i na temelju kojih Izvršitelj počinje analitički rad o izradi korporativnog portala i izdaje tehničke specifikacije.

· Izrada korporativnog portala, preliminarni testovi

Cilj faze je kreiranje i testiranje funkcionalnog korporativnog portala, potpuno dovršenog sustava automatizacije tvrtke, ispunjenog samo testnim informacijama.

U ovoj fazi Izvođač radi gotovo autonomno na temelju tehničkih specifikacija i projektna dokumentacija, razvijen u prethodnoj fazi.

Izvođač izvodi:

izgled dizajna korporativnog portala;

programiranje korporativnog portala;

stvaranje baze podataka;

stvara korporativni portal, ispunjava ga testnim informacijama;

konfigurira portal i provodi njegove preliminarne testove.

Nakon toga se korporativni portal instalira na mrežu tvrtke (Intranet, Extranet, Internet) i prezentira Kupcu. Daje se i mušterija potrebna dokumentacija(administratorski i korisnički vodič) .

Daljnje radove provodi Izvođač zajedno s radnom skupinom tvrtke, čiji članovi, po potrebi, prolaze prethodnu obuku. U ovoj fazi se testira izgled korporativnog portala stvarnim uvjetima, na stvarnim radnim mjestima (ali samo na nekim radnim mjestima), na stvarnim poslovnim procesima. Korporativni portal konfiguriran je za poslovne procese tvrtke te se u nekim slučajevima korigiraju i optimiziraju poslovni procesi te prilagođava tehnička dokumentacija.

Nakon toga, korporativni portal se predstavlja Kupcu. Provode se završna ispitivanja, sastavlja se Potvrda o prihvaćanju rada (faze).

§ Probni rad, normalan rad

Cilj ove faze je kreiranje potpuno funkcionalnog (na svim radnim mjestima, u svim poslovnim procesima) korporativnog portala s debugovanjem svih poslovnih procesa, te puštanjem u redoviti rad.

Pripremna faza i probni rad

U ovoj fazi se prvo, po potrebi, provodi obuka za sve zaposlenike tvrtke vezana uz rad korporativnog portala. Nadalje, zaposlenici tvrtke uz sudjelovanje posvećenih zaposlenika Izvođača obavljaju sljedeće radove:

početno popunjavanje baze podataka korporativnog portala (katalozi, imenici, itd.)

početi praktični rad za sve poslovne procese poduzeća.

U ovom slučaju glavna se pažnja posvećuje prikupljanju i analizi komentara, provode se brza poboljšanja korporativnog portala u jednostavnim slučajevima te se priprema popis daljnjih ozbiljnih poboljšanja (korporativnog portala i poslovnih procesa tvrtke). .

Probni rad korporativnog portala provodi se 1-3 mjeseca, ovisno o složenosti projekta.

§ Revizija na temelju rezultata probnog rada

Probni rad završava izradom Zapisnika i po potrebi plana otklanjanja primjedbi. Primjedbe proizašle iz nepridržavanja bilo koje točke ToR-a Izvođač otklanja besplatno.

§ Podrška za korporativni portal

Podršku za korporativni portal obično provode IT stručnjaci tvrtke. Izvođač se uključuje u slučajevima kada je potrebno restrukturirati poslovne procese tvrtke i izvršiti odgovarajuće prilagodbe softver korporativni portal.

Najčitanije:

Osnovni mehanizmi upravljanja hodajućim robotom
Kada se vozi u teškim uvjetima, pješačka vozila mogu biti učinkovitija od tradicionalnih vozila. Korištenje pješačke metode kretanja osigurava kvalitativno povećanje niza osnovnih pokazatelja transportnih vozila u usporedbi s pogonskim sustavima na kotačima i gusjenicama. Postoje principi...

Najčešće, menadžeri percipiraju učinkovitost implementacije CRM-a na razini zdravog razuma. Doista, važnost takvih učinaka kao što su povećana produktivnost prodaje, zadovoljstvo kupaca i zadržavanje jasna je čak i nestručnjaku. Poteškoće s procjenom nastaju pri pokušaju točne procjene omjera uloženih ulaganja i dobivenog povrata (Return on investments, ROI), budući da ne postoji posebna univerzalna formula za takvu procjenu.

Danas već mnogi ljudi razumiju tu učinkovitost informacijski sistem određena je sadržajem i kvalitetom provedbe – “ispravnošću” struktura i procesa itd. Drugim riječima, rezultat implementacije CRM-a određen je kvalitetom poslovnog modela. Istodobno, u praksi se implementacija CRM-a često provodi isključivo kao automatizacija postojeće procese s postojećim osobljem. Ako je postojeća kvaliteta poslovnog modela zadovoljavajuća, onda je ovaj pristup sasvim promišljen. U ovom slučaju možemo govoriti o učincima implementacije kao što su povećana produktivnost osoblja, povećana brzina usluge, eliminacija gubitaka i dupliciranja informacija. Time se ocjenjuje povrat troškova kupnje CRM aplikacijskog sustava i njegove implementacije u skladu s postojećim procesima. Stoga možemo reći da pri implementaciji CRM as softverski proizvod, temeljem automatizacije procesa, tvrtke dobivaju izravne učinke u kategoriji smanjenja troškova te neke neizravne učinke koji se postižu kroz podršku postojećem poslovnom modelu.

U složenom projektu za implementaciju strategije usmjerene na klijenta i stvaranje sustava prodaje, možete dobiti znatno veći broj učinaka - oba učinka kategorije smanjenja troškova i učinaka druge narudžbe.

Različiti izvori (META Group, Gartner Group, ISM itd.) ističu sljedeće glavne kategorije učinaka implementacije CRM-a:

Ova je kvalifikacija prilično jasna i pokazuje glavne kategorije dobivenih učinaka. Međutim, ne uzima u obzir takve (na prvi pogled implicitne) učinke kao što je smanjenje rizika. Na primjer, u poslovanju postoji izraz "pobjednik uzima sve". Na nekim tržištima gubitak konkurentske pozicije može biti koban, au ovom slučaju više nije riječ samo o običnom povećanju prihoda. Stoga ćemo, radi cjelovitosti klasifikacije, govoriti i o učincima smanjenja (ili povećanja) rizika od implementacije CRM-a.

Priroda i mogućnost izravne procjene rezultirajućeg učinka razlikuju se. S tog gledišta zanimat će nas kategorije izravnih ekonomskih učinaka i neizravnih ekonomskih učinaka.

Dakle, podijelimo ekonomske učinke u tri uvjetne kategorije:

1) izravni ekonomski učinci;

2) neizravni ekonomski učinci;

3) efekte smanjenja rizika.

Izravni ekonomski učinci

Ova kategorija uključuje izravne učinke koji utječu na profitabilnost poduzeća. U tablici u nastavku prikazane su promjene koje se provode u sklopu projekta implementacije strategije usmjerene na kupca i stvaranja prodajnog sustava te proizašli kratkoročni i dugoročni ekonomski učinci.

Stanje prije implementacije

Promjene

Kratkoročni učinci nakon primjene

Dugoročni učinci nakon primjene

Ne postoji jedinstvena baza podataka o kupcima. Ne postoje opcije segmentacije na temelju različitih pokazatelja (uključujući dinamičke)

Segmentacija kupaca

  • Rast prodaje fokusiranjem na profitabilne/profitabilne kupce
  • Povećanje prihoda tvrtke identificiranjem najprofitabilnijih segmenata i nuđenjem im najbolje vrijednosti za kupce
  • Povećanje prihoda tvrtke kroz unakrsnu prodaju
  • Proizvodi se promoviraju bez analize učinkovitosti interakcija duž lanca

  • Smanjenje troškova u kanalima i lancima promocije
  • Povećanje prihoda tvrtke odabirom optimalnog kanala u omjeru vrijednost za nas i vrijednost za klijenta/trošak
  • Povećanje prihoda povećanjem zadovoljstva sudionika u kanalima promocije
  • Funkcionalna struktura organizacije, nema ljudi odgovornih za odnose s kupcima

  • Poboljšanje kvalitete usluga korisnicima
  • zbog sposobnosti upravljanja odnosima
  • Povećanje prihoda tvrtke poboljšanjem kvalitete usluge i optimizacijom organizacije. strukture
  • Sustav motivacije osoblja nije usmjeren na ciljeve klijentske strategije tvrtke.

  • Povećana produktivnost osoblja
  • Povećanje prihoda tvrtke povećanjem unakrsne prodaje, povećanjem životni ciklus klijenta ili postizanje drugih ciljeva ovisno o odabranoj strategiji
  • Osoblje nema informativne alate i nije osposobljeno za interakciju s klijentima

    Obuka osoblja

  • Povećano zadovoljstvo kupaca
  • Podaci o kupcima nisu sistematizirani, zaposlenici nemaju pristup bazi znanja

  • Poboljšanje kvalitete i brzine usluge kupcima
  • Poboljšanje informacijska podrška procesima
  • Povećano zadovoljstvo kupaca
  • Povećano zadovoljstvo osoblja
  • Nema alata za planiranje i predviđanje prodaje

  • Povećanje prinosa (rentabilnosti) tekuće prodaje
  • Poboljšanje kvalitete upravljanja
  • Povećanje prihoda poduzeća zbog mogućnosti pravovremenijeg i kvalitetnijeg postupanja kontrole
  • Upravljačke odluke donose se bez uzimanja u obzir pokazatelja korisničke službe

  • Poboljšanje kvalitete i brzine usluge kupcima
  • Povećanje zadovoljstva kupaca fokusiranjem procesa i njihovih rezultata na poboljšanje korisničke usluge
  • Nema alata za upravljanje procesima

  • Poboljšanje učinkovitosti prodaje
  • Poboljšanje kvalitete i brzine usluge kupcima
  • Povećanje prihoda tvrtke povećanjem postotka uspješnih transakcija
  • Kontakti i prijave obrađuju se ručno

  • Poboljšanje produktivnosti zaposlenika
  • Povećanje prihoda poduzeća smanjenjem troškova poslovanja
  • Povećanje prihoda tvrtke zbog mogućnosti povećanja broja potencijalnih i trenutnih klijenata (npr. kroz organizaciju aktivne prodaje)
  • Zaposlenici i kupci slabo razumiju status ispunjenja narudžbi

    Automatizacija procesa ispunjavanja narudžbi

  • Smanjenje vremena izvršenja narudžbe
  • Povećanje prihoda kroz povećanje zadovoljstva kupaca
  • Zaposlenici dobivaju informacije iz različitih izvora i ulažu značajan trud kako bi ih dobili.

    Održavanje jednostruka baza podatke o sadašnjim i potencijalnim klijentima

  • Smanjenje vremena za pronalaženje novih potencijalni klijenti
  • Smanjenje vremena traženja informacija o klijentima
  • Povećani prihodi zahvaljujući mogućnosti pružanja usluge većem broju klijenata
  • Povećanje prihoda povećanjem zadovoljstva zaposlenika
  • Neizravni ekonomski učinci

    Primjerice, to je povećanje vrijednosti dionica na burzi kao rezultat povećane transparentnosti procesa i poboljšane kontrole, što je važno za privlačenje interesa trećih dioničara. Mogući učinci ove vrste prikazani su na donjoj slici.

    Smanjenje rizika

    Tablica u nastavku opisuje glavne rizike koje implementacija CRM sustava može pomoći u smanjenju.

    Promjene

    Rizici čija se pojava smanjuje

    Segmentacija kupaca

    Rizik od gubitka najprofitabilnijih/profitabilnijih klijenata

    Odabir kanala i optimalan lanac promocije

    Rizik pogoršanja odnosa s partnerima, rizik neuspjeha u prenošenju potrošačke vrijednosti klijentima

    Optimizacija organizacijske strukture

    Rizik smanjene organizacijske fleksibilnosti, rizik pogoršanja odnosa s kupcima

    Stvaranje novi sustav motivacija osoblja

    Rizik aktivnosti osoblja u suprotnosti s općim ciljevima poduzeća

    Obuka osoblja

    Rizik smanjene motivacije osoblja, rizik pogoršanja odnosa s klijentima

    Izrada jedinstvene baze podataka, baze znanja

    Rizik od pogoršanja odnosa s kupcima

    Planiranje i predviđanje prodaje

    Rizik neispunjenja planova prihoda i/ili profitabilnosti

    Upravljanje prema klijentovim pokazateljima

    Rizik od gubitka konkurentnosti

    Automatizacija poslovnih procesa

    Rizik od smanjene produktivnosti i učinkovitosti procesa

    Automatizacija obrade kontakata i zahtjeva, izrada samoposlužnog sustava

    Istodobno, implementacija CRM-a može dovesti do pojave novih rizika, poput smanjenja produktivnosti zaposlenika početno stanje rad sustava, odbijanje sustava od strane određenog broja zaposlenika.

    Procjena učinka implementacije CRM-a

    Osnovni pristupi ocjeni ekonomskog učinka implementacije CRM-a

    Očito je da je postizanje svih gore navedenih pokazatelja uspješnosti u okviru zasebnog projekta nemoguće zbog ograničenih resursa (vremenskih, financijskih i drugih). Stoga projekt implementacije CRM-a mora uključivati ​​fazu postavljanja ciljeva. Ciljevi projekta trebaju biti logično povezani sa strateškim ciljevima poduzeća. Konkretno, koristeći sustav uravnotežene tablice rezultata(BSC), moguće je opće ciljeve rastaviti na ciljeve “nižih” razina - klijentske, operativne, kadrovske i tehnološke.

    Za procjenu učinka implementacije CRM-a može se koristiti metoda analize nekoliko ključnih pokazatelja prije i poslije (kao i tijekom) promjena. To su mjere prema kojima će tvrtka dalje ocjenjivati ​​učinkovitost svojih odnosa s klijentima. Neke od ovih metrika većina tvrtki može odrediti prije početka projekta. Odabrano je nekoliko pokazatelja specifičnih za tvrtku, na primjer:

    • postotak odaziva potencijalnih klijenata na marketinške poruke (reakcija publike);
    • povećanje novih kupaca (stopa povrata);
    • nabavna cijena;
    • udio uspješnih transakcija;
    • trajanje prodajnog ciklusa;
    • prosječno vrijeme za rješavanje tipičnih problema od strane servisa itd.

    Indikatore obično kombiniraju grupe poslovnih procesa ili CRM podsustavi.

    Paradoks situacije je u tome što su za formalnu procjenu učinkovitosti implementacije CRM-a potrebni nefinancijski podaci iz razdoblja prije implementacije CRM sustava, ali ti podaci nisu dostupni, jer je za njihovo prikupljanje potrebno.. CRM sustav. Da, možete procijeniti suštinu - rast prihoda tvrtke u različitim vremenskim razdobljima, ali je li to uzrokovano uvođenjem CRM sustava? Da biste odgovorili na ovo pitanje, morate biti u mogućnosti analizirati strukturu baze klijenata, učinkovitost menadžera, rast lojalnosti baze klijenata i još mnogo toga, što se može učiniti korištenjem samog CRM sustava. Stoga, da bi se dobila razumna procjena, odabrani pokazatelji (i fizički i vrijednosni oblik) prate se reorganizacijom relevantnih procesa i uvođenjem komponenti informacijskog sustava. Možete usporediti novčanu vrijednost učinaka reorganizacije i povezanih troškova kako biste procijenili razdoblje povrata svoje CRM investicije.

    Još jedan problem u procjeni učinkovitosti: određeni ekonomski učinci od implementacije CRM sustava za svaku pojedinu tvrtku mogu imati svoj utjecaj. Bez gotovih alata, mnogi daju približne procjene sa značajnim rasponom, na primjer, „postotak zadržavanja kupaca porastao je za 5-10%, što je rezultiralo povećanjem dobiti za 20-30%, automatizacijom mase ručnih operacije su gotovo udvostručile produktivnost osoblja” i slično. Takve procjene preuzete iz prakse su, naravno, također dragocjene.

    Kako procijeniti učinke moguće implementacije CRM-a prije početka projekta? To se može učiniti na temelju specifičnog poslovnog modela koji se implementira. U suštini, ovaj model treba razviti u ranim fazama projekta implementacije CRM-a, a kasnije služi kao predložak koji provjerava postizanje njegovih pokazatelja. Pitanja konstruiranja i formaliziranja takvog modela su izvan dosega ovog članka. Pogledajmo ovdje neke primjere.

    5.2. Primjer procjene izravnog ekonomskog učinka ostvarenog povećanjem produktivnosti zaposlenika.

    Uzmimo odjel prodaje velike tvrtke. Troškovi prodaje sastoje se od dvije komponente:

    • fiksni troškovi ( plaća, održavanje ureda, administrativni troškovi i ostalo);
    • varijabilni troškovi (bonusi, putni troškovi, komunikacija, Potrošni materijal i drugi).

    Pretpostavimo da postoji sljedeća trenutna struktura rashoda i prihoda odjela (za godinu):

    Pretpostavimo da se zahvaljujući implementaciji ostvaruje rast produktivnosti od 15% godišnje. To znači da prodajno osoblje ima 15% više vremena za svoje prodajne obveze, koje može potrošiti na privlačenje novih kupaca. Pretpostavimo da to dovodi do rasta prihoda za razmjeran iznos, 15%. Pritom će se povećati varijabilni dio rashoda, a neznatno porast konstantnog dijela rashoda. Kao rezultat imamo sljedeće pokazatelje odjela nakon povećanja produktivnosti zaposlenika:

    Indeks

    Postao je, Milijun. $

    Varijabilni troškovi

    Fiksni troškovi

    Dobit odjela

    Dakle, izravan ekonomski učinak povećane produktivnosti zaposlenika: 15 milijuna dolara uz povećanje dobiti od 30%.

    Primjer procjene neizravnog ekonomskog učinka koji se postiže povećanjem lojalnosti kupaca.

    Za tvrtke koje rade u ograničenim i skupim okruženjima financijska sredstva, strategija kupaca je povećanje produktivnosti interakcija s najprofitabilnijim postojećim kupcima. Sukladno tome, pretpostavimo da je tvrtka postavila cilj povećati prodaju unatoč stagnaciji tržišta. Da bismo to učinili, utvrdili smo da moramo povećati prosječnu profitabilnost klijenata za 10% unutar jedne godine. Da bi se to postiglo, potrebno je postići povećanje stopa zadržavanja kupaca. Provodi se segmentacija i analiza korisničke baze te kreira poslovni model koji bi podržavao postizanje ovih pokazatelja na svim razinama poduzeća: operativnoj, tehnološkoj, kadrovskoj i dr.

    Istaknimo dva segmenta i njihove pokazatelje:

    Segment

    Broj klijenata

    Troškovi privlačenja jednog klijenta,
    tisuća dolara

    Ukupna dobit za godinu, milijun dolara

    Prosječni LTV, tisuća $

    Prosječni LTP, tisuća $

    Velike tvrtke s prometom od preko 100 milijuna dolara

    Srednje tvrtke s prometom od 10 do 100 milijuna dolara

    Ovdje je LTV/LTP (Lifetime Value, Lifetime Profit) “životna” vrijednost (klijenta) - prihod/dobit koju je klijent donio tijekom razdoblja (životnog ciklusa) svoje kupovne aktivnosti. Ovi pokazatelji definirani su na sljedeći način:

    LTV = (duljina veze/prosječno vrijeme između kupnji)´ Prosječna cijena kupnje;

    LTP = (duljina odnosa/prosječno vrijeme između kupnji) ´ prosječna isplativost kupnje.

    1) Za velike tvrtke bez povećanja zadržavanja kupaca, ukupni LTV segmenta = 20 × ((24 mjeseca/12 mjeseci) × 100 tisuća USD) × 1,2 = 4800 tisuća USD.

    2) Za velike tvrtke, s povećanjem zadržavanja kupaca, ukupni LTV segmenta = 20 × (((24 mjeseca × 1,1)/12 mjeseci) × 100 tisuća dolara) × 1,2 = 5280 tisuća dolara.

    Tako je očekivani učinak mjera za poboljšanje stope zadržavanja kupaca u okviru CRM projekta u segmentu srednjih poduzeća povećanje prihoda od 4,8 milijuna dolara, ostvareno u dvije godine. Očito, to nije profit, budući da će projekt proizvesti troškove ovisno o specifičnim mjerama unutar projekta, ali ova brojka će nam omogućiti da odredimo koliko možemo potrošiti na mjere za povećanje zadržavanja kupaca (uključujući implementaciju CRM sustava ) za ovaj segment u roku od 2 godine. Računamo li ekonomske učinke kroz dulje razdoblje, vidimo da čak i povećanje retencije za 5% može dati povećanje dobiti od oko 50% nakon 5 godina.

    Važnost CRM metodologije i alata također je u tome što uz njihovu pomoć možemo brzo pratiti postizanje postavljenih ciljeva u međufazama i donositi razumne odluke. upravljačke odluke za pravovremeno prilagođavanje razvoja poduzeća.

    Kao što možemo vidjeti iz LTV/LTP pokazatelja, rast prihoda i dobiti segmenta može se postići ne samo povećanjem životnog ciklusa. To je moguće i smanjenjem prosječnog vremena između kupnji (primjerice, organiziranjem cross-sellinga), kao i povećanjem troška (profita) pojedinačnih kupnji (primjerice, stvaranjem dodatne potrošačke vrijednosti).

    Također možete usporediti učinke povećane produktivnosti rada, o kojima se govori u prvom primjeru, i učinke povećanja profitabilnosti postojeće baze kupaca, o kojima se govori u drugom primjeru, i shvatiti da kombinirani učinak može biti još značajniji.

    Ovdje smo pogledali primjere procjene dvaju učinaka stvaranja prodajnog sustava temeljenog na CRM metodologiji. Kao što je ranije pokazano, takvih učinaka može biti mnogo više. Kao što vidite, učinci implementacije CRM-a su višestruki i složeni te ne postoje univerzalne formule za izračun povrata ulaganja. No, većina učinaka može se grubo kvantificirati na temelju unaprijed razvijenog poslovnog modela, koji bi trebao biti izgrađen u okviru projekta implementacije strategije usmjerene na kupca i implementacije CRM sustava.

    Prije bilo kakvog ulaganja, ulagači u obavezna pokušavajući saznati kada će investicije početi donositi profit.

    U tu svrhu koristi se sljedeće financijski omjer kao razdoblje povrata.

    Koncept

    Ovisno o vašim ciljevima financijska ulaganja može se razlikovati nekoliko osnovnih koncepata razdoblja povrata.

    Za investiciju

    Razdoblje povrata je razdoblje nakon kojeg je iznos uloženih sredstava jednak iznosu ostvarenog prihoda. Drugim riječima, u ovom slučaju pokazuje koeficijent koje vrijeme bit će potrebna kako bi se uloženi novac vratio i počeo stvarati profit.

    Često se pokazatelj koristi za odabir jednog od alternativnih projekata za ulaganje. Za investitora će biti poželjniji projekt s nižom vrijednošću koeficijenta. To je zbog činjenice da će brže postati isplativo.

    Ako još niste registrirali organizaciju, onda najlakši način učinite to pomoću online usluge, koji će vam pomoći da besplatno generirate sve potrebne dokumente: Ako već imate organizaciju, a razmišljate kako pojednostaviti i automatizirati računovodstvo i izvješćivanje, tada će vam u pomoć priskočiti sljedeći online servisi koji će u potpunosti zamijeniti računovođu u vašoj tvrtki i uštedite mnogo novca i vremena. Sva izvješća se automatski generiraju i potpisuju Elektronički potpis i šalje se automatski online. Idealan je za pojedinačne poduzetnike ili LLC poduzeća na pojednostavljenom poreznom sustavu, UTII, PSN, TS, OSNO.
    Sve se odvija u nekoliko klikova, bez čekanja i stresa. Probajte i iznenadit ćete se kako je postalo lako!

    Za kapitalna ulaganja

    Ovaj pokazatelj vam omogućuje procjenu učinkovitost rekonstrukcija, modernizacija proizvodnje. U ovom slučaju, ovaj pokazatelj odražava razdoblje tijekom kojeg će rezultirajuće uštede i dodatna dobit premašiti iznos potrošen na kapitalna ulaganja.

    Često se takvi izračuni koriste za procjenu učinkovitosti i izvedivosti kapitalnih ulaganja. Ako je koeficijent previsok, možda ćete morati odustati od takvih ulaganja.

    Oprema

    Razdoblje povrata opreme omogućuje vam da izračunate koliko će vremena trebati da se sredstva uložena u određenu proizvodnu jedinicu vrate iz dobiti dobivene njezinom upotrebom.

    Metode proračuna

    Ovisno o tome da li se promjena troška uzima u obzir pri izračunu roka povrata Novac tijekom vremena ili ne, tradicionalno razlikovati 2 metode izračuna ovaj koeficijent:

    1. jednostavan;
    2. dinamički (ili diskontirani).

    Jednostavan način izračuna predstavlja jedan od najstarijih. Omogućuje vam izračunavanje razdoblja koje će proći od trenutka ulaganja sredstava do trenutka njihovog povrata.

    Korištenje u procesu financijska analiza ovaj pokazatelj, važno je razumjeti da će biti prilično informativan samo ako sljedeće uvjete:

    • u slučaju usporedbe više alternativnih projekata, oni moraju imati jednak životni vijek;
    • ulaganja se vrše jednokratno na početku projekta;
    • prihod od uloženih sredstava dolazi u približno jednakim dijelovima.

    Popularnost ove metode izračuna je zbog njene jednostavnosti, kao i potpune jasnoće za razumijevanje.

    Osim toga, jednostavno razdoblje povrata je prilično informativno u smislu kvalitete pokazatelj rizika ulaganja. Odnosno, njegova veća vrijednost omogućuje nam procjenu rizičnosti projekta. Istodobno, niža vrijednost znači da će odmah nakon početka njegove implementacije investitor dobiti konstantno veliki prihod, što omogućuje održavanje razine tvrtke na odgovarajućoj razini.

    Međutim, osim ovih prednosti, jednostavna metoda izračuna ima niz nedostataka. To je zbog činjenice da u ovom slučaju ne uzimaju se u obzir sljedeći važni čimbenici:

    • vrijednost sredstava značajno se mijenja tijekom vremena;
    • Nakon što se projekt isplati, može nastaviti stvarati profit.

    Zato se koristi izračun dinamičkog pokazatelja.

    Dinamički ili diskontirani rok povrata projekt je trajanje razdoblja koje protekne od početka ulaganja do trenutka povrata, uzimajući u obzir diskontiranje. Shvaća se kao početak trenutka kada neto sadašnja vrijednost postaje nenegativna i takva ostaje u budućnosti.

    Važno je znati da će dinamički rok povrata uvijek biti duži od statičkog. To je zato što se u ovom slučaju uzima u obzir promjena vrijednosti sredstava tijekom vremena.

    Zatim ćemo razmotriti formule koje se koriste za izračunavanje razdoblja povrata na dva načina. Međutim, važno je zapamtiti da ako je novčani tok nepravilan ili iznosi prihoda variraju u veličini, najprikladnije je koristiti izračune pomoću tablica i grafikona.

    Metoda izračuna jednostavnog razdoblja povrata

    Pri izračunu se koristi formula oblika:

    Primjer 1

    Pretpostavimo da određeni projekt zahtijeva ulaganje od 150.000 rubalja. Očekuje se da će godišnji prihod od njegove prodaje iznositi 50.000 rubalja. Potrebno je izračunati razdoblje povrata.

    Zamijenimo podatke koje imamo u formulu:

    RR = 150.000 / 50.000 = 3 godine

    Dakle, očekuje se da će se investicija isplatiti u roku od tri godine.

    Gore predložena formula ne uzima u obzir da tijekom provedbe projekta može doći ne samo do priljeva sredstava, već i do odljeva. U ovom slučaju korisno je koristiti modificiranu formulu:

    RR = K0 / PČsg, gdje je

    PChsg - prima se u prosjeku godišnje. Izračunava se kao razlika između prosječnih prihoda i rashoda.

    Primjer 2

    U našem primjeru dodatno ćemo uvesti uvjet da tijekom provedbe projekta postoje godišnji troškovi u iznosu od 20.000 rubalja.

    Tada će se izračun promijeniti na sljedeći način:

    RR = 150.000 / (50.000 – 20.000) = 5 godina

    Kao što vidite, razdoblje povrata, uzimajući u obzir troškove, pokazalo se dužim.

    Takve formule za izračun su prihvatljive u slučajevima kada su prihodi isti tijekom godina. U praksi se to rijetko događa. Puno češće mijenja se količina dotoka iz razdoblja u razdoblje.

    U ovom slučaju, izračun razdoblja povrata provodi se nešto drugačije. Postoji nekoliko koraka u ovom procesu:

    1. postoji cijeli niz godina za koje će iznos prihoda biti što bliži iznosu ulaganja;
    2. pronaći iznos ulaganja koji još nije pokriven priljevima;
    3. Pod pretpostavkom da se ulaganja ravnomjerno kreću tijekom cijele godine, pronađite broj mjeseci potrebnih da se postigne puna isplativost projekta.

    Primjer 3

    Iznos ulaganja u projekt je 150.000 rubalja. Tijekom prve godine očekuje se prihod od 30.000 rubalja, druge - 50.000, treće - 40.000, a četvrte - 60.000.

    Dakle, za prve tri godine iznos prihoda će biti:

    30 000 + 50 000 + 40 000 = 120 000

    Više od 4 godine:

    30 000 + 50 000 + 40 000 + 60 000 = 180 000

    Odnosno, razdoblje povrata je više od tri godine, ali manje od četiri.

    Nađimo razlomački dio. Da bismo to učinili, izračunavamo nepokriveni saldo nakon treće godine:

    150 000 – 120 000 = 30 000

    30 000 / 60 000 = 0,5 godina

    Smatramo da je povrat investicije 3,5 godine.

    Izračun dinamičkog razdoblja povrata

    Za razliku od jednostavnog, ovaj pokazatelj uzima u obzir promjene u vrijednosti sredstava tijekom vremena. Da bi se to postiglo, uvodi se koncept diskontne stope.

    Formula ima sljedeći oblik:

    Primjer

    U prethodnom primjeru uvodimo još jedan uvjet: godišnja diskontna stopa je 1%.

    Izračunajmo diskontirane prihode za svaku godinu:

    30 000 / (1 + 0,01) = 29 702,97 rubalja

    50 000 / (1 + 0,01) 2 = 49 014,80 rubalja

    40 000 / (1 + 0,01) 3 = 38 823,61 rubalja

    60 000 / (1 + 0,01) 4 = 57 658,82 rubalja

    Dobijamo da će za prve 3 godine prihod biti:

    29.702,97 + 49.014,80 + 38.823,61 = 117.541,38 rubalja

    Više od 4 godine:

    29 702,97 + 49 014,80 + 38 823,61 + 57 658,82 = 175 200,20 rubalja

    Kao i kod jednostavnog povrata, projekt se isplati za više od 3 godine, ali manje od 4. Izračunajmo frakcijski dio.

    Nakon treće godine, nepodmireni iznos bit će:

    150 000 – 117 541,38 = 32 458,62

    Odnosno, puno razdoblje povrata nije dovoljno:

    32.458,62 / 57.658,82 = 0,56 godina

    Dakle, povrat investicije bit će 3,56 godina. U našem primjeru, to nije mnogo više od sa na jednostavan način osveta. Međutim, diskontna stopa koju smo usvojili bila je preniska: samo 1%. U praksi je oko 10%.

    Razdoblje povrata je važno financijski pokazatelj. Pomaže investitoru u procjeni koliko je isplativo investirati u određeni projekt.

    Sljedeće video predavanje posvećeno je osnovama financijsko planiranje, investicijski plan i razdoblje povrata:

    Učinkovitost ulaganja(investicijska aktivnost) određena je omjerom rezultata od ulaganja i troškova njegova ostvarenja. Rezultat ulaganja pojavljuje se u obrascu posljedica.

    Za ocjenu učinkovitosti ulaganja, pokazatelji ekonomske (društvene), komercijalne i proračunska učinkovitost.

    Indikatori ekonomska učinkovitost uzeti u obzir troškove i rezultate povezane s provedbom investicijskog projekta koji nadilaze izravne financijske interese sudionika investicijskog projekta.

    Komercijalna održivost (financijska opravdanost projekt) određuje se relacijom financijski troškovi te rezultate koji osiguravaju traženu stopu povrata (profitabilnost).

    Indikatori proračunska učinkovitost odražavaju utjecaj rezultata investicijskog projekta na prihode i rashode odgovarajućeg (saveznog ili lokalnog) proračuna.

    Pokazatelji koji služe kao kriterij učinkovitosti dijele se na apsolutne (razlika između procjena troškova rezultata i troškova), relativne (omjer vrednovanja rezultate na ukupne troškove njihova dobivanja) i vrijeme.

    Korištenje metode usporedbe različitih vremenskih razdoblja gotovinski troškovi i rezultata, pokazatelji uspješnosti dijele se na dinamičke i statičke.

    Na temelju cjelovitosti obračuna rezultata i troškova razlikuju se pokazatelji opće i komparativne učinkovitosti.

    Ekonomska i komercijalna učinkovitost može se ocijeniti pomoću pokazatelja opće i komparativne učinkovitosti

    Prilikom ocjenjivanja ukupna učinkovitost uzeti su u obzir svi troškovi povezani s provedbom investicijskog projekta. Prilikom ocjenjivanja komparativna učinkovitost u obzir se uzimaju rezultati i troškovi koji variraju ovisno o opcijama investicijskih projekata koji se uspoređuju.

    Za stopu ukupna ekonomska učinkovitost(investicijski projekti) mogu se koristiti dinamički pokazatelji temeljeni na diskontiranju Gotovina teče:

    Neto sadašnja vrijednost (neto sadašnja vrijednost, integralni učinak);

    Indeks profitabilnosti (profitabilnost);

    Interna stopa povrata (povrata);

    Razdoblje povrata (povrata) ulaganja;

    Neto sadašnja vrijednost(NPV ili NPV) definira se kao višak integralnih rezultata nad integralnim troškovima ili kao zbroj tekućih učinaka za cijelo obračunsko razdoblje, sveden na početnu godinu.

    Vrijednost NPV pri konstantnoj diskontnoj stopi određena je formulom:

    Gdje Rt– rezultati (prihodi) ostvareni u t-tom obračunskom koraku;

    Z t- troškovi (tekući minus amortizacija i kapitalna ulaganja) u t-tom koraku obračuna;

    T– trajanje obračunskog razdoblja (T= t i);


    E- popust;

    E t – učinak postignut u t-tom koraku proračuna;

    Ako je NPV investicijskog projekta pozitivan, projekt je učinkovit. Ako se nekoliko projekata uspoređuje na temelju NPV vrijednosti, tada će projekt s većom NPV vrijednošću biti učinkovit.

    Indeks profitabilnosti određuje se formulom:

    Ako je indeks profitabilnosti veći od jedan, projekt je učinkovit. Što je veći indeks profitabilnosti, to je projekt isplativiji.

    Interna stopa povrata predstavlja diskontnu stopu pri kojoj je neto sadašnja vrijednost jednaka nuli. Predstavlja minimalnu razinu povrata investicije koja odgovara investitoru. Interna stopa povrata mora biti najmanje jednaka prosječnoj stopi povrata na financijskim tržištima.

    Interna stopa povrata utvrđuje se na računalu iterativnim izračunima pomoću posebnog programa ili na posebnom financijskom računalu.

    Razdoblje povrata investicijskog projekta(razdoblje povrata ukupne investicije) je vremensko razdoblje od početka projekta tijekom kojeg su kapitalna ulaganja pokrivena ukupnim učincima. Za određivanje razdoblja povrata koristi se jednakost:

    Kao pokazatelji komparativna učinkovitost investicijskih projekata koriste se sljedeći pokazatelji:

    Usporedni integralni učinak;

    S obzirom na troškove izgradnje i rada;

    Razdoblje povrata za dodatna ulaganja.

    Pri izračunavanju usporednih pokazatelja uspješnosti komparativni integralni učinak uzima u obzir samo komponente rezultata i troškova koji se mijenjaju među opcijama. Učinkovita opcija odgovara maksimalnom integralnom učinku.

    Usporedna učinkovitost procjenjuje se na temelju vrijednosti s obzirom na troškove izgradnje i rada u slučajevima kada se uspoređivane opcije međusobno razlikuju samo u veličini kapitalnih ulaganja i tekućih troškova. Opcija koja osigurava minimalne smanjene troškove smatra se učinkovitom.

    Gdje je udio poreznih odbitaka od dobiti (pri izračunu ekonomske učinkovitosti na nacionalnoj gospodarskoj razini

    Razdoblje povrata za dodatna ulaganja odgovara vremenskom intervalu tijekom kojeg se dodatna kapitalna ulaganja u skuplju opciju isplate zbog povećanja ekonomskog učinka uzrokovanog provedbom projekta.

    Procijenjena vrijednost T R uspoređuje se s vrijednošću standardnog razdoblja povrata prihvatljivog za investitora. Ako T R< Т Н, tada se usvaja kapitalno intenzivnija opcija .

    Za određivanje buduće vrijednosti (ulaganja) kapitala koristi se metoda slaganja. Buduća vrijednost izračunava se pomoću formule:

    Gdje je trenutni trošak kapitala;

    Uz malo obračunsko razdoblje i male diskontne stope (0,05), za procjenu učinkovitosti kapitalnih ulaganja koriste se sljedeći pokazatelji:

    1. Opća ekonomska učinkovitost: neto dobit (godišnji ekonomski učinak), indeks rentabilnosti, rok povrata kapitalnih ulaganja.

    2. Usporedna ekonomska učinkovitost: rok povrata dodatnih kapitalnih ulaganja, usporedni koeficijent učinkovitosti, smanjeni troškovi izgradnje i pogona.

    Neto dohodak(godišnji ekonomski učinak) izračunava se pomoću formule:

    Gdje R– rezultati (prihodi);

    3 OPĆENITO – ukupni troškovi (troškovi poslovanja i kapitalna ulaganja).

    Troškovi amortizacije nisu uzeti u obzir u iznosu tekućih troškova budući da su oni jedan od izvora financiranja investicijskog projekta.

    Indeks profitabilnosti utvrđuje se formulom:

    Gdje Z TEK– uštede u tekućim (poslovnim) troškovima;

    DO– kapitalna ulaganja u projektirane objekte.

    Procijenjeno razdoblje povrata utvrđuje se formulom:

    Prilikom izračuna ukupne učinkovitosti, projekt se smatra učinkovitim ako su ispunjeni sljedeći uvjeti:

    BH >0, ID> 1, T OK< Т Н

    Standardni rok povrata se usvaja ovisno o prirodi investicijskog projekta. ----------------

    Razdoblje povrata za dodatna kapitalna ulaganja izračunava se formulom:

    Ako se rezultati ulaganja razlikuju samo u tekućim troškovima i ne utječu na iznos prihoda od osnovne djelatnosti, razdoblje povrata se izračunava prema formuli:

    Usporedni koeficijent učinkovitosti (koeficijent učinkovitosti dodatnih kapitalnih ulaganja) pokazuje promjenu godišnjeg ekonomskog rezultata s povećanjem kapitalnih ulaganja:

    Zadani troškovi izgradnje i rada izračunavaju se pomoću formule:

    Godišnji ekonomski učinak izračunava se po formuli:

    Prilikom izračuna komparativne učinkovitosti, projekt se smatra učinkovitim ako su ispunjeni sljedeći uvjeti:

    E R > E N, T OK< Т Н, З ПРИВ = min.