Визначення економічного ефекту та терміну окупності капітальних вкладень у розвиток виробництва. Розрахунок економічного ефекту від запропонованих заходів як спосіб визначення ефективності інвестицій Формування та розподіл прибутку


Розрахунок економічного ефекту від запропонованих заходів проводиться у тому, щоб визначити доцільність фінансування певного проекту, суть якого полягає у отриманні прибутку.

Види економічного ефекту

Припускає вкладення капіталу з метою генерування додаткового прибутку задля досягнення У другому випадку економічний ефект може бути розрахований, оскільки соціальний ефект передбачає отримання прибутку.

Економічний ефект може бути позитивним та негативним. Для досягнення позитивного ефекту достатньо отримати прибуток. Іншими словами, розмір доходів інвестора має бути вищим, ніж сума інвестиційного вкладення. Такий ефект називається прибуток. Другий спосіб отримати позитивний ефект не в інвестиціях, які збільшують обсяг доходів, а економії витрат за виробництво. Найбільш вигідний спосіб отримати позитивний ефект - збільшення доходів та зниження виробничих витрат.

Негативний позитивний ефект досягається тоді, коли витрати на запропонований захід перевищують доходи. У такому разі економічний ефект називатиметься збитком.

Методика розрахунку економічного ефекту

Класична формула, за якою можна розрахувати економічний ефект, виглядає наступним чином:

Еф = Д - З * К,де

Еф – економічний ефект;

Д - доходи чи економія від проведення заходів;

З – витрати на проведення заходів;

К – нормативний коефіцієнт.

Нормативний коефіцієнт

Крім поняття «економічний ефект» існує інший термін, яким користуються визначення доцільності вкладення інвестицій. Це економічна ефективність. Для неї необхідний нормативний коефіцієнт. Він показує мінімально допустиму ефективність інвестиційного проекту, яка має досягатися для держави та суспільства.

Нормативний коефіцієнт - це константа. Його значення змінюється залежно від галузі, де він застосовується. Значення цього індексу коливається від 01 до 033. Найвище значення параметра – у хімічній галузі, а найнижче – у транспортній. У індустріальному секторі нормативний коефіцієнт становить 0,16; у сфері торгівлі – 0,25.

Доцільність розрахунку економічного ефекту від запропонованих заходів

Економічний ефект може бути розрахований за будь-який час. Це від того, який термін розраховані заходи. Розрахунок річного економічного ефекту проводиться у випадках, коли заходи, потребують вкладень, проводяться чи можуть проводитися протягом року. Як приклад можна навести виплату премій працівникам підвищення обсягів продажу за місяцями. Таким чином, немає кращого способу зрозуміти доцільність преміювання як розрахувати економічний ефект за рік. Формула розрахунку економічного ефекту від запропонованих заходів у цьому випадку виглядатиме так:

Ег = (Д1 - Д0) * З * К, де

  • Ег – річний ефект;
  • Д1 – дохід після проведення заходів;
  • Д2 – дохід до проведення заходів;
  • З – витрати;
  • К – нормативний коефіцієнт.

приклад

Щоб більш наочно розібрати, як визначається доцільність інвестиційного проекту, необхідно розглянути приклад розрахунку економічного ефекту.

Підприємство займається виготовленням та реалізацією меблів. Керівництво вирішило видавати премії співробітникам, якщо ті зможуть підвищити якість продукції. За підсумками проведених заходів щодо покращення якості товару компанія змогла заробити 100 тисяч доларів, що на 15 тисяч більше, ніж до впровадження заходів. Інвестовано було 8 тисяч доларів, а нормативний коефіцієнт складає 0,25. Відповідно, економічний ефект розраховується так:

Еф = 15 - 0,25 * 8 = 13.

Довгострокові інвестиції

У тих випадках, коли інвестування проводитиметься протягом тривалого часу, показник економічного ефекту не зможе відобразити доцільність фінансування. Треба завжди брати до уваги альтернативні витрати. Вони виникають у тому випадку, коли інвестор робить той чи інший вибір за наявності іншої альтернативи. У цій ситуації альтернативними витратами вважається неотриманий прибуток, який міг би заробити підприємець, якби він обрав інший варіант інвестиції власних коштів.

Завжди існує мінімум один альтернативний варіант вкладення коштів, і його необхідно враховувати для того, щоб отримати повнішу картину при розрахунку економічного ефекту від запропонованих заходів. Цією альтернативою є банківський депозит. У такому разі необхідно враховувати відсоток депозиту та дисконтувати доходи та витрати.

У цій ситуації як економічний ефект виступатиме показник чистої Проте, якщо при розрахунку класичного економічного ефекту калькуляційний відсоток не враховувався, а позитивний ефект досягався в тому випадку, коли доходи перевищували витрати, то у разі чистої поточної вартості навіть її негативне значення може говорити про те, що витрати перевищують витрати.

Справа в тому, що не завжди негативне значення чистої поточної вартості означає перевищення витрат над доходами. Якщо в розрахунок закласти калькуляційний відсоток, наприклад, 5%, то позитивна ціна означає, що рентабельність інвестиції становить понад 5%. Якщо ж ЧТС дорівнює 0, то інвестиція рентабельна на 5%.

Щоб зрозуміти, наскільки рентабельними є запропоновані заходи, коли менше нуля, необхідно розрахувати внутрішній відсоток. Позитивне значення показує рентабельність проекту, а негативне - його збитковість. Якщо внутрішній відсоток дорівнює 2 за калькуляційної ставки 5 %, то інвестиції окупилися на 2 відсотки, але за альтернативному використанні цих коштів вони могли б принести на 3 % більше. Таким чином, на відміну від коефіцієнта економічної ефективності є більш слушним рішенням для розрахунку фінансування заходів щодо поліпшення підприємства, розрахованих на тривалий термін.

§ Оцінка економічної ефективності

У результаті залишається оцінити термін окупності проекту та очікуваний прибуток, а також оцінити яке додаткове підвищення витрат можна допустити при створенні корпоративного порталу.

Озброївшись усіма цими оцінками, можна приймати рішення про початок проекту зі створення корпоративного порталу, розробити техніко-економічні вимоги і виходити на Підрядника.

§ Формулювання вимог до корпоративного порталу

Техніко-економічні вимоги це не технічне завдання, а саме вимоги, які висуває Замовник та на підставі яких Підрядник розпочинає аналітичні роботи зі створення корпоративного порталу та випускає ТЗ.

· Створення корпоративного порталу, попередні випробування

Мета етапу - створення та відпрацювання корпоративного порталу, що діє, повністю завершеною системою автоматизації компанії, тільки наповненого тестовою інформацією.

На цьому етапі Підрядник працює практично автономно на підставі ТЗ та проектної документації, розробленої на попередньому етапі.

Підрядник здійснює:

верстку дизайну корпоративного порталу;

програмування корпоративного порталу;

створення бази даних;

створює корпоративний портал, наповнює його тестовою інформацією;

налаштовує портал та проводить його попередні випробування.

Після цього корпоративний портал встановлюється в мережі компанії (Інтранет, Екстранет, Інтернет) та подається Замовнику. Замовнику також передається необхідна документація (посібники адміністраторів та користувачів).

Далі роботи ведуться Підрядником разом із робочою групою компанії, члени якої, за необхідності, проходять попереднє навчання. На цій стадії проводяться випробування макета корпоративного порталу в реальних умовах, на реальних робочих місцях (але лише на частині робочих місць), реальних бізнес-процесах. Проводиться налаштування корпоративного порталу під бізнес-процеси компанії та, у деяких випадках, проводиться корекція та оптимізація бізнес-процесів, коригується технічна документація.

Після цього корпоративний портал подається Замовнику. Проводяться остаточні випробування, складається Акт здачі-приймання робіт (етапу).

§ Досвідчена експлуатація, штатна експлуатація

Мета етапу - створення корпоративного порталу, що повністю функціонує (на всіх робочих місцях, на всіх бізнес-процесах), з налагодженням усіх бізнес-процесів, вихід на штатну експлуатацію.

· Підготовчий етап та дослідна експлуатація

На цьому етапі по-перше проводиться, при необхідності, навчання всіх працівників компанії, пов'язаних з роботою корпоративного порталу. Далі співробітниками компанії за участю виділених співробітників Підрядника проводяться такі роботи:

початкове наповнення бази даних корпоративного порталу (каталоги, довідники тощо)

починаються практичні роботи з усіх бізнес-процесів компанії.

При цьому основна увага приділяється збору та аналізу зауважень, проводиться оперативне доопрацювання корпоративного порталу у простих випадках, готується перелік подальших серйозних доробок (і корпоративного порталу, і бізнес-процесів компанії).

Досвідчена експлуатація корпоративного порталу здійснюється протягом 1-3 місяців, залежно від складності проекту.

§ Доопрацювання за підсумками дослідної експлуатації

Досвідчена експлуатація закінчується складанням Акту та, за необхідності, план-графіка усунення зауважень. Зауваження, які з невиконання будь-яких пунктів ТЗ усуваються Підрядником безкоштовно.

§ Підтримка корпоративного порталу

Підтримка корпоративного порталу, як правило, здійснюється IT фахівцями компанії. Підрядник залучається у разі необхідності перебудови бізнес-процесів компанії та відповідної корекції програмного забезпечення корпоративного порталу.

Найбільш читане:

Базові механізми керування крокуючим роботом
При русі в складних умовах машини з рушіями, що крокують, можуть бути більш ефективними в порівнянні з традиційними транспортними засобами. Використання крокуючого способу пересування дає якісне зростання ряду основних показників транспортних машин порівняно з колісними та гусеничними рушіями. Мають місце принцип...

Найчастіше керівники сприймають ефективність запровадження CRM лише на рівні здорового глузду. Дійсно, важливість таких ефектів, як зростання продуктивності продажів, задоволеності та утримання клієнтів, зрозумілі навіть не фахівцеві. Складнощі з оцінкою з'являються при спробі точної оцінки відношення вкладених інвестицій на отриману віддачу (Return on investments, ROI), оскільки не існує конкретної універсальної формули для такої оцінки.

Сьогодні вже багато хто розуміє, що ефективність інформаційної системи визначається її наповненням та якістю реалізації — «правильністю» структур та процесів тощо. Інакше кажучи, результат впровадження CRM визначається якістю бізнес-моделі. У той же час на практиці впровадження CRM найчастіше реалізується суто як автоматизаціянаявних процесів за наявного персоналу. Якщо наявна якість бізнес-моделі при цьому влаштовує, такий підхід цілком усвідомлений. У цьому випадку можна говорити про такі ефекти від впровадження, як зростання продуктивності персоналу, підвищення швидкості обслуговування, виключення втрат та дублювання інформації. Тут оцінюється віддача від витрат на покупку прикладної CRM-системи та її впровадження відповідно до існуючих процесів. Тому можна сказати, що при впровадженні CRM як програмного продукту, автоматизації процесів на його основі, компанії отримують прямі ефекти категорії зниження витрат та деякі непрямі ефекти, які отримують через підтримку існуючої бізнес-моделі.

У комплексному проекті з реалізації клієнт-орієнтованої стратегії та створення системипродажів можна отримати значно більше ефектів. як ефекти категорії зниження витрат, так і ефекти іншого порядку.

Різні джерела (META Group, Gartner Group, ISM та ін) виділяють такі основні категорії ефектів від впровадження CRM:

Ця кваліфікація досить наочна і показує основні категорії одержуваних ефектів. Однак вона не враховує таких (на перший погляд, неявних) ефектів, як зниження ризиків. Наприклад, у бізнесі є вираз «переможець отримує все». На деяких ринках втрата конкурентного становища може стати фатальною і в цьому випадку вже не йдеться лише про простий приріст доходу. Тому для повноти класифікації говоритимемо і про ефекти зниження (чи збільшення) ризиків від впровадження CRM.

Розрізняються природа та можливість прямої оцінки одержуваного ефекту. З цього погляду нас цікавитимуть категорії прямих економічних ефектів та непрямих економічних ефектів.

Отже, розділимо економічні ефекти на три умовні категорії:

1) прямі економічні ефекти;

2) непрямі економічні ефекти;

3) ефекти зниження ризиків.

Прямі економічні ефекти

До цієї категорії можна віднести ефекти прямої дії, які впливають дохідність підприємства. У таблиці, наведеній нижче, описані зміни, що проводяться в рамках проекту з реалізації клієнт-орієнтованої стратегії та створення системи продажів та отримувані короткострокові та довгострокові економічні ефекти.

Стан до впровадження

Зміни

Короткострокові ефекти після впровадження

Довгострокові ефекти після впровадження

Єдина база клієнтів не ведеться. Можливості сегментації за різними показниками (у тому числі динамічними) відсутні

Сегментація клієнтів

  • Зростання продажів за рахунок фокусування на прибуткових/прибуткових клієнтах
  • Підвищення доходів компанії за рахунок виявлення найбільш прибуткових сегментів та пропозиції їм кращої споживчої цінності
  • Підвищення доходів компанії за рахунок крос-продажу
  • Просування продуктів ведеться без аналізу ефективності взаємодій по ланцюжку

  • Зниження витрат у каналах та ланцюжках просування
  • Підвищення доходів компанії за рахунок вибору оптимального каналу у співвідношенні цінність для нас та цінність для клієнта / вартість
  • Підвищення доходів за рахунок підвищення задоволеності учасників каналів просування
  • Функціональна структура організації немає відповідальних за відносини з клієнтами

  • Підвищення якості обслуговування клієнтів
  • за рахунок можливості управління відносинами
  • Підвищення доходів компанії за рахунок підвищення якості обслуговування та оптимізації орг. структури
  • Система мотивації персоналу не спрямовано цілі клієнтської стратегії підприємства.

  • Підвищення продуктивності персоналу
  • Підвищення доходів компанії за рахунок збільшення крос-продажів, збільшення життєвого циклу клієнта або досягнення інших цілей залежно від обраної стратегії
  • Персонал не забезпечений інформаційними засобами та не навчений взаємодії з клієнтами

    Підготовка персоналу

  • Підвищення задоволеності клієнтів
  • Дані про клієнтів не систематизовані, співробітники не мають можливості доступу до бази знань

  • Підвищення якості та швидкості обслуговування клієнтів
  • Поліпшення інформаційної підтримки процесів
  • Підвищення задоволеності клієнтів
  • Підвищення задоволеності персоналу
  • Немає інструментів для планування та прогнозування продажів

  • Підвищення виходу (прибутковості) поточного продажу
  • Поліпшення якості управління
  • Підвищення доходів компанії за рахунок можливості більш своєчасних та якісних керуючих впливів
  • Управлінські рішення приймаються без урахування показників роботи з клієнтами

  • Підвищення якості та швидкості обслуговування клієнтів
  • Підвищення задоволеності клієнтів за рахунок націленості процесів та їх результатів на покращення роботи з клієнтами
  • Немає інструментів для керування процесами

  • Підвищення ефективності продажів
  • Підвищення якості та швидкості обслуговування клієнтів
  • Підвищення доходів компанії за рахунок збільшення відсотка успішних угод
  • Обробка контактів та заявок ведеться вручну

  • Підвищення продуктивності працівників
  • Підвищення доходів підприємства з допомогою зниження витрат за операції
  • Підвищення доходів компанії за рахунок можливості збільшення кількості потенційних і поточних клієнтів, що обслуговуються (наприклад, через організацію активних продажів)
  • Співробітники та клієнти мають слабке уявлення про стан виконання замовлень

    Автоматизація процесу виконання замовлень

  • Скорочення часу виконання замовлень
  • Підвищення прибутків за рахунок підвищення задоволеності клієнтів
  • Співробітники отримують інформацію з розрізнених джерел та витрачають значні зусилля на її отримання

    Ведення єдиної бази даних за поточними та потенційними клієнтами

  • Скорочення часу на пошук нових потенційних клієнтів
  • Скорочення часу на пошук інформації по клієнтам
  • Підвищення доходів за рахунок можливості обслуговування більшої кількості клієнтів
  • Підвищення доходів за рахунок підвищення задоволеності працівників
  • Непрямі економічні ефекти

    Наприклад, до таких відноситься зростання вартості акцій на біржі внаслідок підвищення прозорості процесів, підвищення керованості, що важливо для залучення інтересу сторонніх акціонерів. Можливі подібні ефекти представлені на малюнку нижче.

    Зниження ризиків

    У наведеній нижче таблиці описані основні ризики, зниженню яких сприяє впровадження CRM-системи.

    Зміни

    Ризики, поява яких знижується

    Сегментація клієнтів

    Ризик втрати найбільш прибуткових/прибуткових клієнтів

    Вибір каналів та оптимального ланцюжка просування

    Ризик погіршення відносин із партнерами, ризик недонесення споживчої цінності до клієнтів

    Оптимізація організаційної структури

    Ризик зниження гнучкості організації, ризик погіршення відносин із клієнтами

    Створення нової системи мотивації персоналу

    Ризик діяльності персоналу на противагу загальним цілям компанії

    Підготовка персоналу

    Ризик зниження мотивації персоналу, ризик погіршення відносин із клієнтами

    Створення єдиної бази даних, бази знань

    Ризик погіршення відносин із клієнтами

    Планування та прогнозування продажів

    Ризик невиконання планів з доходів та/або рентабельності

    Управління за клієнтськими показниками

    Ризик втрати конкурентоспроможності

    Автоматизація бізнес-процесів

    Ризик зниження продуктивності, ефективності процесів

    Автоматизація обробки контактів та запитів, створення системи самообслуговування

    При цьому використання CRM може призвести і до появи нових ризиків, таких як зниження продуктивності співробітників на початковому етапі експлуатації системи, неприйняття системи поруч співробітників.

    Оцінка ефекту від впровадження CRM

    Основні підходи щодо оцінки економічного ефекту від впровадження CRM

    Очевидно, що досягнення всіх показників ефективності, наведених вище, в рамках окремого проекту неможливе через обмеженість ресурсів (тимчасових, фінансових та інших). Тому проект впровадження CRM має включати етап постановки цілей. Цілі проекту логічно повинні бути пов'язані зі стратегічними цілями підприємства. Зокрема, використовуючи систему збалансованих показників (ССП) можна зробити декомпозицію загальних цілей на цілі «нижніх» рівнів — клієнтського, операційного, персоналу та технологій.

    Для оцінки ефекту від впровадження CRM може бути використаний метод аналізу кількох ключових показників до та після (а також у ході) змін. Це ті виміри, в розрізі яких компанія надалі оцінюватиме ефективність своїх відносин із клієнтами. Деякі з цих показників можуть визначити більшість компаній ще до початку проекту. Вибирається кілька характерних для компанії показників, наприклад:

    • відсоток відгуку потенційних клієнтів на рекламні звернення (реакція аудиторії);
    • приріст нових клієнтів (норма повернення);
    • вартість покупки;
    • частка успішних угод;
    • тривалість циклу продаж;
    • середній час вирішення типових проблем сервісної служби тощо.

    Показники зазвичай об'єднуються за групами бізнес-процесів або підсистем CRM.

    Парадокс ситуації полягає в тому, що для формалізованої оцінки ефективності впровадження CRM потрібні нефінансові дані з періодів до впровадження CRM-системи, а цих даних не буває у розпорядженні, тому що для їхнього збору потрібна CRM-система. Так, можна оцінити сухий залишок — зростання доходів компанії в різні періоди часу, але чи викликане він запровадженням CRM-системи? Для відповіді це питання треба вміти аналізувати структуру клієнтської бази, ефективність роботи менеджерів, зростання лояльності клієнтської бази та багато іншого, що можна робити з допомогою самої CRM-системы. Тому для отримання обґрунтованої оцінки обрані показники (як у натуральній, так і вартісній формі) відстежуються вже в міру реорганізації відповідних процесів та впровадження компонентів інформаційної системи. Можна порівняти грошовий вираз ефектів від реорганізації та відповідних витрат для оцінки терміну окупності інвестицій у CRM.

    Інша проблема в оцінці ефективності: ті чи інші економічні ефекти від запровадження CRM-системи кожної конкретної компанії можуть позначатися по-своєму. Не маючи готових інструментів, багато хто дає приблизні оцінки зі значним розкидом, наприклад, «відсоток утримання клієнтів збільшився на 5-10%, що дало приріст прибутку на 20-30%, автоматизація маси ручних операцій майже подвоїла продуктивність персоналу» та інші. Такі оцінки, взяті з практики, звичайно, також становлять цінність.

    Як оцінити ефекти від можливого впровадження CRM ще до початку проекту? Це можна зробити на основі конкретної моделі бізнесу, що реалізується. По суті, ця модель повинна бути розроблена на ранніх етапах проекту впровадження CRM, а пізніше вона вже служить зразком, який верифікує досягнення закладених у ній показників. Питання побудови та формалізації такої моделі виходять за межі цієї статті. Тут розглянемо деякі приклади.

    5.2. Приклад оцінки прямого економічного ефекту, одержуваного рахунок збільшення продуктивності співробітників.

    Візьмемо департамент продажу великої компанії. Витрати на продаж складаються з двох складових:

    • постійні витрати (заробітна плата, утримання офісу, адміністративні витрати та інші);
    • змінні витрати (премії, витрати на відрядження, зв'язок, витратні матеріали та інші).

    Припустимо, що існує наступна поточна структура видатків та доходів департаменту (за рік):

    Припустимо, що за рахунок впровадження досягнуто зростання продуктивності 15% за рік. Це означає, що у співробітників департаменту продажів з'явилося на 15% більше часу на виконання своїх обов'язків — продажів, які можуть витратити на залучення нових клієнтів. Припустимо, що це веде до зростання доходів пропорційну величину, 15%. У цьому змінна частина витрат зросте, а стала витрат зросте незначно. У результаті маємо такі показники відділу після підвищення продуктивності працівників:

    Показник

    Стало, Млн. $

    Змінні витрати

    Постійні витрати

    Прибуток відділу

    Таким чином, прямий економічний ефект зростання продуктивності співробітників: 15 млн. дол. при зростанні прибутку на 30%.

    Приклад оцінки непрямого економічного ефекту, одержуваного рахунок підвищення лояльності клієнтів.

    Для компаній, що діють в умовах обмеженості та високої вартості фінансових ресурсів, клієнтська стратегія полягає у збільшенні продуктивності взаємодії з найбільш вигідними з наявних клієнтів. Відповідно, припустимо, що в компанії має на меті збільшити обсяг продажів, незважаючи на стагнацію ринку. Для цього визначаємо, що потрібно збільшити середню прибутковість клієнтів на 10% упродовж одного року. Для цього необхідно досягти зростання показника утримання клієнтів. Виробляється сегментація, аналіз клієнтської бази та створюється модель бізнесу, яка б підтримувала досягнення даних показників на всіх рівнях компанії: операційному, технологічному, щодо підготовки персоналу та інших.

    Виділимо два сегменти та їх показники:

    Сегмент

    Кількість клієнтів

    Витрати залучення одного клієнта,
    тис. $

    Загальний прибуток за рік, млн. $

    Середнє LTV, тис. $

    Середнє LTP, тис. $

    Великі компанії з оборотом понад 100 млн. $

    Середні підприємства з оборотом від 10 до 100 млн. $

    Тут LTV/LTP (Lifetime Value, Lifetime Profit) — «довічна» цінність (клієнта) — дохід/прибуток, які клієнт приносить протягом періоду (життєвого циклу) його купівельної активності. Дані показники визначаються так:

    LTV = (Тривалість відносин / Середній проміжок часу між покупками) ´ Середня вартість покупки;

    LTP = (Тривалість відносин / Середній проміжок часу між покупками) ´ Середня прибутковість покупки.

    1) Для великих компаній без збільшення утримання клієнтів загальне LTV сегмента = 20 × ((24 міс./12 міс.) × 100 тис. дол.) × 1,2 = 4800 тис. дол.

    2) Для великих компаній зі збільшенням утримання клієнтів загальне LTV сегмента = 20 × (((24 міс. × 1,1)/12 міс.) × 100 тис. дол.) × 1,2 = 5280 тис. дол.

    Таким чином, очікуваний ефект від заходів щодо покращення показників утримання клієнтів у рамках CRM-проекту на сегменті середніх компаній: приріст доходу в 4,8 млн дол., що досягається через два роки. Очевидно, що це не прибуток, оскільки в рамках проекту виникнуть витрати в залежності від конкретних заходів у рамках проекту, але ця цифра дозволить нам визначити, скільки ми можемо витратити на заходи для збільшення утримання клієнтів (включаючи впровадження CRM-системи) даного сегменту протягом 2-х років. Якщо ми розрахуємо економічні ефекти більш тривалих термінах, то зможемо побачити, що навіть збільшення утримання на 5% здатне дати приріст прибутку близько 50% через 5 років.

    Важливість методології та інструментарію CRM полягає також у тому, що за його допомогою ми можемо оперативно відслідковувати досягнення встановлених цілей на проміжних етапах та приймати обґрунтовані управлінські рішення для своєчасного коригування розвитку компанії.

    Як бачимо з показників LTV/LTP, зростання доходів та прибутку сегментів можна досягати не тільки за рахунок збільшення тривалості життєвого циклу. Це також можливо за рахунок скорочення середнього часу між покупками (наприклад, за рахунок організації крос-продажів), а також за рахунок збільшення вартості (прибутку) окремих покупок (наприклад, створення додаткових споживчих цінностей).

    Можна також зіставити ефекти зростання продуктивності праці, розглянуті у першому прикладі та ефекти підвищення прибутковості наявної клієнтської бази, розглянуті у другому прикладі і зрозуміти, що сукупний ефект може бути ще значнішим.

    Тут ми розглянули приклади оцінки двох ефектів від створення системи продажів на основі CRM-методології. Як було показано раніше, таких ефектів може бути набагато більше. Як бачимо, ефекти від впровадження CRM мають багатосторонній та комплексний характер і немає універсальних формул розрахунку повернення інвестицій. Однак більша частина ефектів піддається приблизній кількісній оцінці на основі попередньо розробленої моделі бізнесу, яка має будуватися в рамках проекту з реалізації клієнт-орієнтованої стратегії та впровадження CRM-системи.

    Перш ніж здійснити будь-які вкладення, інвестори обов'язково намагаються дізнатися, коли інвестиції почнуть приносити прибуток.

    Для цього використовується такий фінансовий коефіцієнт, як термін окупності.

    Концепція

    Залежно від цілей фінансових вливань можна виділити кілька основних понять терміну окупності.

    Для інвестицій

    Термін окупності - це проміжок часу, після якого сума вкладених коштів зрівняється із сумою отриманих доходів. Іншими словами в цьому випадку коефіцієнт показує, який часзнадобиться для того, щоб повернути вкладені гроші і почати отримувати прибуток.

    Нерідко показник використовується для того, щоб вибрати один із альтернативних проектів для інвестицій. Для інвестора кращим буде той проект, значення коефіцієнта якого менше. Це з тим, що він швидше стане дохідним.

    Якщо Ви ще не зареєстрували організацію, то найпростішеце зробити за допомогою онлайн сервісів, які допоможуть безкоштовно сформувати всі необхідні документи: Якщо у Вас вже є організація, і Ви думаєте над тим, як полегшити та автоматизувати бухгалтерський облік та звітність, то на допомогу приходять наступні онлайн-сервіси, які повністю замінять бухгалтера на Вашому підприємстві та заощадять багато грошей та часу. Вся звітність формується автоматично, підписується електронним підписом та надсилається автоматично онлайн. Він ідеально підходить для ІП або ТОВ на УСН, ЕНВД, ПСН, ТС, ОСНО.
    Все відбувається в кілька кліків, без черг та стресів. Спробуйте і Ви здивуєтесяЯк це стало просто!

    Для капітальних вкладень

    Цей показник дозволяє оцінити ефективністьреконструкції, модернізації виробництва У цьому випадку цей показник відображає період, протягом якого економія і додатковий прибуток, що виникають в результаті, перевищать суму, витрачену на капітальні вкладення.

    Нерідко такі розрахунки використовуються для оцінки ефективності та доцільності капіталовкладень. Якщо значення коефіцієнта буде занадто великим, можливо, доведеться відмовитися від таких вкладень.

    Устаткування

    Термін окупності обладнання дозволяє розрахувати, за який час кошти, вкладені в даний виробничий агрегат, будуть повернуті за рахунок прибутку, отриманого за його використання.

    Методи розрахунку

    Залежно від того, чи враховується при розрахунку терміну окупності зміна вартості коштів з часом чи ні, традиційно виділяють 2 способи розрахункуцього коефіцієнта:

    1. простий;
    2. динамічний (або дисконтований).

    Простий спосіб розрахункує одним із найстаріших. Він дозволяє розрахувати період, який пройде з моменту вкладення коштів до моменту їхньої окупності.

    Використовуючи в процесі фінансового аналізу цей показник, важливо розуміти, що він буде досить інформативним лише за дотримання наступних умов:

    • у разі порівняння кількох альтернативних проектів, вони повинні мати рівний термін життя;
    • вкладення здійснюються одночасно на початку проекту;
    • дохід від інвестованих коштів надходить приблизно рівними частинами.

    Популярність такої методики розрахунку обумовлена ​​її простотою, і навіть повною ясністю розуміння.

    Крім того простий термін окупності досить інформативний як показника ризикованості вкладення коштів. Тобто, більше його значення дозволяє судити про ризикованість проекту. При цьому менше значення означає, що відразу після його реалізації інвестор отримуватиме стабільно великі надходження, що дозволяє належним чином підтримати рівень компанії.

    Однак крім зазначених переваг, простий метод розрахунку має ряд недоліків. Це з тим, що у разі не враховуються такі важливі фактори:

    • цінність коштів значно змінюється з часом;
    • після досягнення окупності проекту він може продовжувати приносити прибуток.

    Саме тому використовують розрахунок динамічного показника.

    Динамічним чи дисконтованим терміном окупностіПроектом називають тривалість періоду, що проходить від початку вкладень до часу його окупності з урахуванням дисконтування. Під ним розуміють настання такого моменту, коли чиста поточна вартість стає невід'ємною і надалі такою залишається.

    Важливо знати, що динамічний термін окупності буде завжди більшим, ніж статичний. Це тим, що у разі враховується зміна вартість коштів із часом.

    Далі розглянемо формули, що застосовуються для розрахунку терміну окупності двома способами. Однак важливо пам'ятати, що при нерегулярності грошового потоку або різних за розміром сумах надходженнях найзручніше користуватися розрахунками із застосуванням таблиць та графіків.

    Спосіб розрахунку простого терміну окупності

    При розрахунку використовується формула виду:

    Приклад 1

    Припустимо, що проект вимагає вкладень у вигляді 150 000 рублів. Очікується, що щорічні надходження від його реалізації становитимуть 50 000 рублів. Необхідно розрахувати термін окупності.

    Підставимо дані, що є у нас, у формулу:

    РР = 150 000/50 000 = 3 роки

    Таким чином очікується, що вкладені кошти окупляться протягом трьох років.

    Запропонована вище формула не враховує, що в процесі реалізації проекту може виникати не лише надходження коштів, а й їх відтік. У цьому випадку корисно скористатися модифікованою формулою:

    РР = К0 / ПЧСГ, де

    ПЧсг - , Отримана в середньому за рік. Вона розраховується як різницю між середніми доходами та витратами.

    Приклад 2

    У прикладі додатково введемо умова, що у реалізації проекту існують щорічні витрати у вигляді 20 000 рублів.

    Тоді розрахунок зміниться так:

    РР = 150 000 / (50 000 - 20 000) = 5 років

    Як бачимо, термін окупності при обліку витрат виявився більшим.

    Подібні формули розрахунку прийнятні у випадках, коли надходження за роками однакові. Насправді це зустрічається рідко. Набагато частіше сума припливу змінюєтьсявід періоду до періоду.

    І тут розрахунок терміну окупності здійснюється дещо інакше. Можна виділити кілька кроків цього процесу:

    1. перебуває ціла кількість років, за які сума надходжень максимально наблизиться до суми інвестицій;
    2. знаходять суму вкладень, які ще непокриті притоками;
    3. Вважаючи, що вкладення протягом року йдуть рівномірно, знаходять кількість місяців, необхідні досягнення повної окупності проекту.

    Приклад 3

    Сума інвестицій у проект становить 150 000 рублів. Протягом першого року очікується отримання доходу на суму 30 000 рублів, другого – 50 000, третього – 40 000, четвертого – 60 000.

    Таким чином, за перші три роки сума доходу становитиме:

    30 000 + 50 000 + 40 000 = 120 000

    За 4 роки:

    30 000 + 50 000 + 40 000 + 60 000 = 180 000

    Тобто термін окупності більше трьох років, але менше чотирьох.

    Знайдемо дрібну частину. Для цього розрахуємо непокритий залишок після третього року:

    150 000 – 120 000 = 30 000

    30 000/60 000 = 0,5 року

    Отримуємо, що окупність інвестицій становить 3,5 роки.

    Розрахунок динамічного терміну окупності

    На відміну від простого, цей показник враховує зміну вартості коштів із часом. І тому вводиться поняття ставки дисконтування.

    Формула набуває наступного вигляду:

    приклад

    У попередньому прикладі запровадимо ще одну умову: річна ставка дисконтування – 1%.

    Розрахуємо дисконтовані надходження за кожний рік:

    30 000/(1 + 0,01) = 29 702,97 рублів

    50 000/(1 + 0,01)2 = 49 014,80 рублів

    40 000/(1 + 0,01)3 = 38 823,61 рублів

    60 000/(1 + 0,01)4 = 57 658,82 рублів

    Отримуємо, що за перші 3 роки надходження становитимуть:

    29 702,97 + 49 014,80 + 38 823,61 = 117 541,38 рублів

    За 4 роки:

    29 702,97 + 49 014,80 + 38 823,61 + 57 658,82 = 175 200,20 рублів

    Як і за простої окупності, проект окупається більш ніж за 3 роки, але менш ніж за 4. Розрахуємо дробову частину.

    Після третього року непокритий залишок становитиме:

    150 000 – 117 541,38 = 32 458,62

    Тобто до повного терміну окупності не вистачає:

    32458,62 / 57658,82 = 0,56 року

    Таким чином, окупність інвестицій становитиме 3,56 року. У нашому прикладі це не набагато більше, ніж за простого способу окупності. Проте ставку дисконтування нами було прийнято занадто маленьку: лише 1%. Насправді вона становить близько 10%.

    Термін окупності є важливим фінансовим показником. Він допомагає інвестору оцінити наскільки доцільними є вкладення в той чи інший проект.

    Наступна відео лекція присвячена основам фінансового планування, інвестиційному плану та терміну окупності:

    Ефективність інвестицій(Інвестиційної діяльності) визначається співвідношенням результату від вкладень до витрат на його отримання. Результат інвестицій виступає у вигляді ефект.

    Для оцінки ефективності інвестицій використовуються показники економічної (суспільної), комерційної та бюджетної ефективності.

    Показники економічної ефективностівраховують витрати та результати, пов'язані з реалізацією інвестиційного проекту, що виходять за межі прямих фінансових інтересів учасників інвестиційного проекту.

    Комерційна ефективність(Фінансове обґрунтування проекту) визначається співвідношенням фінансових витрат та результатів, що забезпечують необхідну норму доходності (рентабельності).

    Показники бюджетної ефективностівідображають вплив результатів здійснення інвестиційного проекту на доходи та видатки відповідного (федерального або місцевого) бюджету.

    Показники, що виступають як критерій ефективності, діляться на абсолютні (різницю між вартісними оцінками результату та витрат), відносні (ставлення вартісних оцінок результатів до сукупних витрат на їх отримання) та тимчасові.

    За методом зіставлення різночасних фінансових витрат і результатів показники ефективності поділяються на динамічні та статичні.

    За повнотою обліку результатів та витрат розрізняють показники загальної та порівняльної ефективності.

    За показниками загальної та порівняльної ефективності може здійснюватися оцінка економічної та комерційної ефективності

    При оцінці загальної ефективностівраховуються всі витрати, пов'язані із здійсненням інвестиційного проекту. При оцінці порівняльної ефективностівраховуються результати та витрати, що змінюються за порівнюваними варіантами інвестиційного проекту.

    Для оцінки загальної економічної ефективності(Інвестиційних проектів) можуть використовуватися динамічні показники, засновані на дисконтуванні грошових потоків:

    Чистий дисконтований прибуток (чиста поточна вартість, інтегральний ефект);

    Індекс прибутковості (рентабельності);

    Внутрішня норма доходності (окупності);

    Строк окупності (повернення) інвестицій;

    Чистий дисконтований дохід(ЧДД або ЧТЗ) визначається як перевищення інтегральних результатів над інтегральними витратами або як сума поточних ефектів за весь розрахунковий період, наведена до початкового року.

    Величина ЧДД за постійної норми дисконту встановлюється за такою формулою:

    де R t- Результати (доходи), що досягаються на t-му етапі розрахунку;

    З t- Витрати (поточні за мінусом амортизації та капітальні вкладення) на t-му етапі розрахунку;

    Т- Тривалість розрахункового періоду (Т = t i);


    Е- Норма дисконту;

    Е t - ефект, що досягається досягаються на t-му етапі розрахунку;

    Якщо ЧДД інвестиційного проекту є позитивним, проект є ефективним. Якщо за величиною ЧДД порівнюється кілька проектів, то ефективним буде проект із більшою величиною ЧДД.

    Індекс прибутковостівизначається за формулою:

    Якщо індекс доходності більше одиниці, проект ефективний. Чим більший індекс прибутковості, тим вигідніший проект.

    Внутрішня норма доходностіє нормою дисконту, коли він чистий дисконтований дохід дорівнює нулю. Вона є мінімальним рівнем прибутковості від інвестицій, що влаштовує інвестора. Внутрішня норма доходності повинна бути як мінімум дорівнює середній нормі доходності на фінансових ринках.

    Внутрішня норма доходності визначається на комп'ютері шляхом ітераційних розрахунків з використанням спеціальної програми або спеціальному фінансовому комп'ютері.

    Термін окупності інвестиційного проекту(Термін повернення загальної величини інвестицій) - це період часу від початку реалізації проекту, за який капітальні вкладення покриваються сумарними ефектами. Для визначення терміну окупності використовується рівність:

    Як показники порівняльної ефективностіінвестиційних проектів використовуються показники:

    Порівняльний інтегральний ефект;

    Наведені будівельно-експлуатаційні витрати;

    Термін окупності додаткових інвестицій.

    При розрахунку показників порівняльної ефективності порівняльний інтегральний ефектвраховує тільки складові результатів і витрат, що змінюються за варіантами. Ефективний варіант відповідає максимуму інтегрального ефекту.

    Оцінка порівняльної ефективності проводиться за величиною наведених будівельно-експлуатаційних витрату випадках, коли порівнювані варіанти відрізняються один від одного лише розмірами капітальних вкладень та поточними витратами. Ефективним вважається варіант, що забезпечує мінімум наведених витрат.

    Де - частка податкових відрахувань від прибутку (під час розрахунку економічної ефективності на народно-господарському рівні

    Термін окупності додаткових інвестиційвідповідає тимчасовому інтервалу, протягом якого додаткові капітальні вкладення більш дорогий варіант окупаються з допомогою приросту економічного ефекту, викликаного реалізацією проекту.

    Розрахункове значення Т Рпорівнюється з прийнятною для інвестора величиною нормативного терміну окупності. Якщо Т Р< Т Н, то приймається більш капіталомісткий варіант .

    Для визначення майбутньої вартості (інвестицій) капіталу використовується спосіб компаундінгу.Майбутня вартість розраховується за такою формулою:

    Де - поточна вартість капіталу;

    При невеликій величині розрахункового періоду та невеликих норм дисконту ( 0,05) для оцінки ефективності капітальних вкладень використовуються показники:

    1. Загальна економічна ефективність: чистий дохід (річний економічний ефект), індекс прибутковості, термін окупності капітальних вкладень.

    2. Порівняльна економічна ефективність: термін окупності додаткових капітальних вкладень, коефіцієнт порівняльної ефективності, наведені будівельно-експлуатаційні витрати.

    Чистий прибуток(Річний економічний ефект) розраховується за формулою:

    де R- Результати (доходи);

    З ЗАГАЛЬНОзагальні витрати (поточні витрати та капітальні вкладення).

    Амортизаційні відрахування не враховуються у сумі поточних витрат, оскільки є одним із джерел фінансування інвестиційного проекту.

    Індекс прибутковостівстановлюється за такою формулою:

    де З ТЕК- Економія поточних (експлуатаційних) витрат;

    До– капітальні вкладення проектовані об'єкти.

    Розрахунковий термін окупностівстановлюється за такою формулою:

    При розрахунку загальної ефективності проект вважається ефективним за дотримання таких умов:

    ЧД >0, ВД> 1, Т ОК< Т Н

    Нормативний термін окупності приймається залежно від характеру інвестиційного проекту. ----------------

    Строк окупності додаткових капітальних вкладеньрозраховується за формулою:

    Якщо результати інвестицій відрізняються лише поточними витратами і впливають на величину доходів від основної діяльності термін окупності розраховується за формулою:

    Коефіцієнт порівняльної ефективності (коефіцієнт ефективності додаткових капітальних вкладень) показує зміну річного економічного результату зі збільшенням капітальних вкладень:

    Наведені будівельно-експлуатаційні витрати розраховуються за такою формулою:

    Річний економічний ефект розраховується за такою формулою:

    При розрахунку порівняльної ефективності проект вважається ефективним за дотримання таких умов:

    Е Р > Є Н, ТК< Т Н, З ПРИВ = min.