Ishlab chiqarishni rivojlantirishga yo'naltirilgan kapital qo'yilmalarning iqtisodiy samarasi va o'zini qoplash muddatini aniqlash. Investitsiyalar samaradorligini aniqlash usuli sifatida taklif etilayotgan faoliyatning iqtisodiy samarasini hisoblash Foydani shakllantirish va taqsimlash


Taklif etilayotgan tadbirlarning iqtisodiy samarasini hisoblash ma'lum bir loyihani moliyalashtirishning maqsadga muvofiqligini aniqlash maqsadida amalga oshiriladi, uning mohiyati foyda olishdir.

Iqtisodiy samara turlari

Qo'shimcha foyda olish uchun kapital qo'yishni nazarda tutadi Ikkinchi holda, iqtisodiy samarani hisoblash mumkin emas, chunki ijtimoiy ta'sir foydani anglatmaydi.

Iqtisodiy ta'sir ijobiy va salbiy bo'lishi mumkin. Ijobiy ta'sirga erishish uchun daromad olish kifoya. Boshqacha qilib aytganda, investorning daromadi miqdori investitsiya miqdoridan yuqori bo'lishi kerak. Ushbu ta'sir foyda deb ataladi. Ijobiy samaraga erishishning ikkinchi usuli - daromad hajmini oshiradigan investitsiyalar orqali emas, balki ishlab chiqarish xarajatlarini tejash orqali. Ijobiy samaraga erishishning eng foydali usuli bu daromadlarni ko'paytirish va ishlab chiqarish xarajatlarini kamaytirishdir.

Taklif etilayotgan faoliyat xarajatlari daromaddan oshib ketganda salbiy ijobiy ta'sirga erishiladi. Bunday holda, iqtisodiy samara yo'qotish deb ataladi.

Iqtisodiy samarani hisoblash metodikasi

Iqtisodiy samarani hisoblashning klassik formulasi quyidagicha:

Ef \u003d D - V * K, qayerda

Ef - iqtisodiy samara;

D - hodisalardan daromad yoki jamg'arma;

C - tadbirlarning narxi;

K - me'yoriy koeffitsient.

Regulyatsiya koeffitsienti

"Iqtisodiy samara" tushunchasidan tashqari, investitsiya qilishning maqsadga muvofiqligini aniqlash uchun ishlatiladigan yana bir atama mavjud. Bu iqtisodiy samaradorlik. Bundan tashqari, standart koeffitsientni talab qiladi. U davlat va jamiyat uchun erishilishi kerak bo'lgan investitsiya loyihasining minimal maqbul samaradorligini ko'rsatadi.

Normativ koeffitsient doimiy hisoblanadi. Uning ma'nosi qaysi sohada qo'llanilishiga qarab o'zgaradi. Ushbu indeksning qiymati 0,1 dan 0,33 gacha. Parametrning eng yuqori qiymati kimyo sanoatida, eng pasti esa transport sanoatida. Sanoat sohasida standart koeffitsient 0,16; savdo sohasida - 0,25.

Taklif etilayotgan chora-tadbirlarning iqtisodiy samarasini hisoblashning maqsadga muvofiqligi

Iqtisodiy samarani har qanday davr uchun hisoblash mumkin. Bu voqealar qancha davom etishiga bog'liq. Yillik iqtisodiy samarani hisoblash investitsiyalarni talab qiladigan faoliyat yil davomida amalga oshirilgan yoki amalga oshirilishi mumkin bo'lgan hollarda amalga oshiriladi. Bunga misol qilib, oylar bo'yicha savdo hajmini oshirish uchun xodimlarga bonuslar to'lashdir. Shunday qilib, yil uchun iqtisodiy samarani hisoblashdan ko'ra, bonuslarning maqsadga muvofiqligini tushunishning yaxshiroq usuli yo'q. Bu holda taklif etilayotgan chora-tadbirlarning iqtisodiy samarasini hisoblash formulasi quyidagicha ko'rinadi:

Er \u003d (D1 - D0) * Z * K, bu erda

  • Er - yillik ta'sir;
  • D1 - voqealardan keyingi daromad;
  • D2 - voqealar oldidan daromad;
  • Z - xarajatlar;
  • K - me'yoriy koeffitsient.

Misol

Investitsion loyihaning maqsadga muvofiqligi qanday aniqlanganligini aniqroq tushunish uchun iqtisodiy samarani hisoblash misolini ko'rib chiqish kerak.

Kompaniya mebel ishlab chiqarish va sotish bilan shug'ullanadi. Rahbariyat agar xodimlar mahsulot sifatini yaxshilay olsa, ularga bonuslar berishga qaror qildi. Tovarlar sifatini oshirish bo‘yicha ko‘rilgan chora-tadbirlar natijasida korxona 100 ming dollar daromad olishga muvaffaq bo‘ldi, bu esa chora-tadbirlar amalga oshirilishidan oldingi ko‘rsatkichdan 15 ming dollarga ko‘pdir. 8 ming dollar sarmoya kiritildi va standart koeffitsient 0,25 ga teng. Shunga ko'ra, iqtisodiy samara quyidagicha hisoblanadi:

Ef \u003d 15 - 0,25 * 8 \u003d 13.

Uzoq muddatli investitsiyalar

Investitsiyalar uzoq vaqt davomida amalga oshiriladigan hollarda, iqtisodiy samara ko'rsatkichi moliyalashtirishning maqsadga muvofiqligini aks ettira olmaydi. Imkoniyat xarajatlari har doim hisobga olinishi kerak. Ular investor boshqa muqobil mavjudligida u yoki bu tanlovni amalga oshirganda paydo bo'ladi. Bunday holda, imkoniyat qiymati, agar tadbirkor o'z mablag'larini investitsiya qilishning boshqa variantini tanlagan bo'lsa, olishi mumkin bo'lgan yo'qolgan foyda hisoblanadi.

Har doim kamida bitta muqobil investitsiya varianti mavjud bo'lib, taklif etilayotgan faoliyatning iqtisodiy samarasini hisoblashda to'liqroq tasavvurga ega bo'lish uchun uni hisobga olish kerak. Bu bank depozitidir. Bunday holda, depozitning foizini va chegirmali daromad va xarajatlarni hisobga olish kerak.

Bunday vaziyatda sof qiymat iqtisodiy samara rolini o'ynaydi.Ammo, agar klassik iqtisodiy samarani hisoblashda hisob-kitob foizi hisobga olinmagan bo'lsa va daromadlar xarajatlardan oshib ketganda ijobiy samaraga erishilgan bo'lsa, sof hozirgi qiymat, hatto uning salbiy qiymati ham xarajatlar xarajatlardan kattaroq ekanligini ko'rsatishi mumkin.

Gap shundaki, har doim ham sof joriy qiymatning salbiy qiymati har doim ham xarajatlarning daromaddan oshib ketishini anglatmaydi. Agar hisob-kitob ulushi hisob-kitobga kiritilgan bo'lsa, masalan, 5%, u holda ijobiy qiymat investitsiyalarning daromadliligi 5% dan ortiq ekanligini anglatadi. Agar NPV 0 bo'lsa, investitsiya to'liq 5% ga foydali bo'ladi.

Noldan kam bo'lsa, taklif qilingan faoliyat qanchalik foydali ekanligini tushunish uchun ichki foizni hisoblash kerak. Ijobiy qiymat loyihaning rentabelligini, salbiy qiymat esa uning foydasizligini ko'rsatadi. Agar ichki foiz 5% hisoblash stavkasida 2 bo'lsa, investitsiyalar 2 foizga to'lanadi, ammo bu mablag'lardan muqobil foydalanish bilan ular 3% ko'proq qaytishi mumkin edi. Shunday qilib, iqtisodiy samaradorlik koeffitsientidan farqli o'laroq, bu uzoq muddatli istiqbolga mo'ljallangan korxona faoliyatini yaxshilash bo'yicha chora-tadbirlarni moliyalashtirishni hisoblash uchun ko'proq mos echimdir.

§ Iqtisodiy samaradorlikni baholash

Natijada, loyihani qoplash muddati va kutilayotgan foydani baholash, shuningdek, korporativ portalni yaratishda qanday qo'shimcha xarajatlarni oshirishga yo'l qo'yilishi mumkinligini baholash qoladi.

Ushbu barcha baholashlar bilan qurollangan holda, siz korporativ portal yaratish loyihasini boshlash, texnik va iqtisodiy talablarni ishlab chiqish va Pudratchi bilan bog'lanish haqida qaror qabul qilishingiz mumkin.

§ korporativ portalga talablarni shakllantirish

Texnik va iqtisodiy talablar texnik topshiriq emas, balki Buyurtmachi tomonidan qo'yilgan talablar va buning asosida Pudratchi korporativ portalni yaratish bo'yicha tahliliy ishlarni boshlaydi va TORni chiqaradi.

Korporativ portalni yaratish, dastlabki testlar

Bosqichning maqsadi - mavjud korporativ portalni yaratish va rivojlantirish, faqat test ma'lumotlari bilan to'ldirilgan kompaniyani avtomatlashtirish tizimini to'liq to'ldirish.

Ushbu bosqichda Pudratchi oldingi bosqichda ishlab chiqilgan ToR va loyiha hujjatlari asosida deyarli avtonom ishlaydi.

Pudratchi quyidagilarni amalga oshiradi:

korporativ portalning maketi dizayni;

korporativ portalni dasturlash;

ma'lumotlar bazasini yaratish;

korporativ portal yaratadi, uni test ma’lumotlari bilan to‘ldiradi;

portalni sozlaydi va uning dastlabki sinovlarini o'tkazadi.

Shundan so‘ng korporativ portal kompaniya tarmog‘iga (Intranet, Extranet, Internet) o‘rnatiladi va Buyurtmachiga taqdim etiladi. Shuningdek, mijozga zarur hujjatlar (ma'murlar va foydalanuvchilar uchun qo'llanmalar) beriladi.

Keyingi ishlar Pudratchi tomonidan kompaniyaning ishchi guruhi bilan birgalikda amalga oshiriladi, uning a'zolari, agar kerak bo'lsa, dastlabki tayyorgarlikdan o'tadilar. Ushbu bosqichda korporativ portalning sxemasi real sharoitlarda, haqiqiy ish joylarida (lekin ish joylarining faqat bir qismida), real biznes jarayonlarida sinovdan o'tkaziladi. Korporativ portal kompaniyaning biznes jarayonlariga moslashtiriladi va ba'zi hollarda biznes jarayonlari tuzatiladi va optimallashtiriladi, texnik hujjatlar tuzatiladi.

Shundan so'ng, korporativ portal Buyurtmachiga taqdim etiladi. Yakuniy sinovlar o'tkaziladi, ishni qabul qilish dalolatnomasi (bosqichi) tuziladi.

§ Uchuvchi operatsiya, muntazam ishlash

Bosqichning maqsadi - to'liq ishlaydigan (barcha ish joylarida, barcha biznes jarayonlarida) korporativ portalni yaratish, barcha biznes-jarayonlarni tuzatish va normal ishlashga kirishish.

Tayyorgarlik bosqichi va uchuvchi operatsiya

Ushbu bosqichda, birinchi navbatda, agar kerak bo'lsa, korporativ portal ishi bilan bog'liq kompaniyaning barcha xodimlarini o'qitish amalga oshiriladi. Bundan tashqari, kompaniya xodimlari Pudratchining sodiq xodimlari ishtirokida quyidagi ishlarni amalga oshiradilar:

korporativ portal ma'lumotlar bazasini dastlabki to'ldirish (kataloglar, ma'lumotnomalar va boshqalar).

kompaniyaning barcha biznes jarayonlari bo'yicha amaliy ishlar boshlanadi.

Shu bilan birga, asosiy e'tibor sharhlarni to'plash va tahlil qilishga qaratilmoqda, korporativ portal oddiy holatlarda tezkorlik bilan yakunlanmoqda, keyingi asosiy takomillashtirishlar ro'yxati tayyorlanmoqda (ham korporativ portal, ham kompaniyaning biznes jarayonlari).

Korporativ portalni sinovdan o'tkazish loyihaning murakkabligiga qarab 1-3 oy ichida amalga oshiriladi.

§ Sinov amaliyoti natijalari asosida takomillashtirish

Sinov amaliyoti Qonunni va agar kerak bo'lsa, sharhlarni yo'q qilish jadvalini tayyorlash bilan yakunlanadi. ToRning biron bir bandi bajarilmaganligi sababli kelib chiqadigan sharhlar Pudratchi tomonidan bepul olib tashlanadi.

§ Korporativ portalni qo'llab-quvvatlash

Korporativ portalni qo'llab-quvvatlash, qoida tariqasida, kompaniyaning IT-mutaxassislari tomonidan amalga oshiriladi. Pudratchi kompaniyaning biznes jarayonlarini qayta qurish va korporativ portal dasturiy ta'minotini tegishli ravishda tuzatish zarur bo'lgan hollarda ishtirok etadi.

Eng ko'p o'qilgan:

Yuradigan robotni boshqarishning asosiy mexanizmlari
Qiyin sharoitlarda haydashda piyoda harakatlantiruvchi mashinalar an'anaviy transport vositalariga qaraganda samaraliroq bo'lishi mumkin. Harakatning yurish usulidan foydalanish transport vositalarining bir qator asosiy ko'rsatkichlarining g'ildirakli va tırtıllı harakatlantiruvchilarga nisbatan sifat jihatidan o'sishini ta'minlaydi. Bosh murabbiylar bor ...

Ko'pincha menejerlar CRMni amalga oshirish samaradorligini aql-idrok darajasida qabul qilishadi. Darhaqiqat, savdo unumdorligining o'sishi, mijozlar ehtiyojini qondirish va ushlab turish kabi ta'sirlarning ahamiyati hatto mutaxassis bo'lmagan uchun ham tushunarli. Baholash bilan bog'liq qiyinchiliklar investitsiyalarning investitsiyalar rentabelligiga (ROI) nisbatini to'g'ri baholashga urinishda paydo bo'ladi, chunki bunday baholash uchun o'ziga xos universal formula mavjud emas.

Bugungi kunda ko'p odamlar axborot tizimining samaradorligi uning mazmuni va amalga oshirish sifati - tuzilmalar va jarayonlarning "to'g'riligi" va boshqalar bilan belgilanishini allaqachon tushunishadi. Boshqacha qilib aytganda, CRMni amalga oshirish natijasi biznes modelining sifati bilan belgilanadi. Shu bilan birga, amalda CRM-ni amalga oshirish ko'pincha sof tarzda amalga oshiriladi avtomatlashtirish mavjud xodimlar bilan mavjud jarayonlar. Agar biznes modelining mavjud sifati qoniqarli bo'lsa, unda bu yondashuv juda ongli. Bunday holda, amalga oshirishdan xodimlarning mehnat unumdorligini oshirish, xizmat ko'rsatish tezligini oshirish, yo'qotishlar va ma'lumotlarning takrorlanishini bartaraf etish kabi ta'sirlar haqida gapirish mumkin. Bu CRM dastur tizimini sotib olish va uni mavjud jarayonlarga muvofiq amalga oshirish xarajatlarining rentabelligini baholaydi. Shu sababli, CRM-ni dasturiy mahsulot sifatida amalga oshirishda, unga asoslangan jarayonlarni avtomatlashtirishda kompaniyalar xarajatlarni pasaytirish toifasining to'g'ridan-to'g'ri ta'sirini va mavjud biznes modelini qo'llab-quvvatlash orqali olingan ba'zi bilvosita ta'sirlarni oladilar.

Mijozlarga yo'naltirilgan strategiyani amalga oshirish uchun keng qamrovli loyihada va tizimini yaratish sotish, siz juda ko'p effektlarni olishingiz mumkin - ham xarajatlarni kamaytirish toifasi effektlari, ham boshqa tartibning ta'siri.

Turli manbalar (META Group, Gartner Group, ISM va boshqalar) CRMni amalga oshirishdan quyidagi asosiy ta'sir toifalarini ajratib turadi:

Ushbu kvalifikatsiya juda tavsiflangan va olingan effektlarning asosiy toifalarini ko'rsatadi. Biroq, u xavfni kamaytirish kabi (birinchi qarashda, yashirin) ta'sirlarni hisobga olmaydi. Masalan, biznesda "g'olib hamma narsani oladi" iborasi mavjud. Ba'zi bozorlarda raqobatbardosh mavqeni yo'qotish halokatli bo'lishi mumkin va bu holda endi oddiy daromadni oshirish masalasi emas. Shuning uchun, tasnifning to'liqligi uchun biz CRMni amalga oshirishdan kelib chiqadigan xavflarni kamaytirish (yoki oshirish) oqibatlari haqida ham gaplashamiz.

Olingan ta'sirni to'g'ridan-to'g'ri baholashning tabiati va imkoniyati farqlanadi. Shu nuqtai nazardan bizni bevosita iqtisodiy samaralar va bilvosita iqtisodiy samaralar toifalari qiziqtiradi.

Shunday qilib, biz iqtisodiy samaralarni uchta shartli toifaga ajratamiz:

1) bevosita iqtisodiy samaralar;

2) bilvosita iqtisodiy samaralar;

3) xavfni kamaytirish effektlari.

To'g'ridan-to'g'ri iqtisodiy ta'sir

Ushbu toifaga kompaniyaning rentabelligiga ta'sir qiluvchi bevosita ta'sirlar kiradi. Quyidagi jadvalda mijozga yo'naltirilgan strategiyani amalga oshirish va savdo tizimini yaratish bo'yicha loyiha doirasida amalga oshirilgan o'zgarishlar va natijada qisqa va uzoq muddatli iqtisodiy samaralar tasvirlangan.

Amalga oshirishdan oldingi holat

O'zgarishlar

Amalga oshirilgandan keyin qisqa muddatli ta'sir

Amalga oshirilgandan keyin uzoq muddatli ta'sir

Mijozlarning yagona ma'lumotlar bazasi mavjud emas. Turli ko'rsatkichlar (shu jumladan dinamik) bo'yicha segmentatsiya qilish imkoniyatlari mavjud emas

Mijozlarni segmentatsiyalash

  • Daromadli/daromadli mijozlarga e'tibor qaratish orqali savdo hajmining o'sishi
  • Eng daromadli segmentlarni aniqlash va ularga eng yaxshi mijozlar qiymatini taklif qilish orqali kompaniya daromadini oshirish
  • O'zaro savdo orqali kompaniya daromadini oshirish
  • Mahsulotlar zanjir bo'ylab o'zaro ta'sirlarning samaradorligini tahlil qilmasdan targ'ib qilinadi

  • Kanallar va reklama zanjirlarida xarajatlarni kamaytirish
  • Biz uchun qiymat va mijoz uchun qiymat / narx bo'yicha maqbul kanalni tanlash orqali kompaniya daromadini oshirish
  • Reklama kanallarida ishtirokchilarning qoniqishini oshirish orqali daromadni oshirish
  • Tashkilotning funktsional tuzilishi, mijozlar bilan munosabatlar uchun javobgarlik yo'q

  • Mijozlarga xizmat ko'rsatish sifatini oshirish
  • munosabatlarni boshqarish orqali
  • Xizmat ko'rsatish sifatini oshirish va orgni optimallashtirish orqali kompaniya daromadini oshirish. tuzilmalar
  • Xodimlarni rag'batlantirish tizimi kompaniyaning mijozlar strategiyasining maqsadlariga yo'naltirilmagan.

  • Xodimlar samaradorligini oshirish
  • Tanlangan strategiyaga qarab o'zaro savdoni ko'paytirish, mijozlarning hayot aylanishini oshirish yoki boshqa maqsadlarga erishish orqali kompaniyaning daromadini oshirish.
  • Xodimlar axborot vositalari bilan ta'minlanmagan va mijozlar bilan muloqot qilish uchun o'qitilmagan

    Xodimlarni tayyorlash

  • Mijozlarning qoniqish darajasini oshirish
  • Mijozlarning ma'lumotlari tizimlashtirilmagan, xodimlar bilimlar bazasiga kirish imkoniga ega emaslar

  • Mijozlarga xizmat ko'rsatish sifati va tezligini oshirish
  • Jarayonlarni axborot bilan ta'minlashni takomillashtirish
  • Mijozlarning qoniqish darajasini oshirish
  • Xodimlarning qoniqish darajasini oshirish
  • Sotishni rejalashtirish va prognoz qilish uchun vositalar yo'q

  • Joriy sotishning rentabelligini (rentabelligini) oshirish
  • Boshqaruv sifatini oshirish
  • O'z vaqtida va sifatli nazorat choralarini ko'rish imkoniyati tufayli kompaniya daromadini oshirish
  • Boshqaruv qarorlari mijozlar bilan ishlash ko'rsatkichlarini hisobga olmasdan qabul qilinadi

  • Mijozlarga xizmat ko'rsatish sifati va tezligini oshirish
  • Jarayonlar va ularning natijalarini mijozlar tajribasini yaxshilashga yo'naltirish orqali mijozlarning qoniqishini oshirish
  • Jarayonni boshqarish vositalari yo'q

  • Savdo samaradorligini oshirish
  • Mijozlarga xizmat ko'rsatish sifati va tezligini oshirish
  • Muvaffaqiyatli bitimlar foizini oshirish orqali kompaniyaning daromadini oshirish
  • Kontaktlar va ilovalarni qayta ishlash qo'lda amalga oshiriladi

  • Xodimlar unumdorligini oshirish
  • Tranzaksiya xarajatlarini kamaytirish orqali kompaniya daromadlarini oshirish
  • Xizmat ko'rsatilayotgan potentsial va amaldagi mijozlar sonini ko'paytirish imkoniyati tufayli kompaniya daromadini oshirish (masalan, faol savdoni tashkil etish orqali).
  • Xodimlar va mijozlar buyurtmaning bajarilishi holati haqida kam tasavvurga ega

    Buyurtmani bajarish jarayonini avtomatlashtirish

  • Buyurtmani bajarish vaqtini qisqartirish
  • Mijozlarning qoniqishini oshirish orqali daromadni oshirish
  • Xodimlar ma'lumotni turli manbalardan oladi va uni olish uchun katta kuch sarflaydi.

    Joriy va potentsial mijozlarning yagona ma'lumotlar bazasini yuritish

  • Yangi potentsial mijozlarni topish uchun vaqt qisqartirildi
  • Mijozlar haqida ma'lumot qidirish vaqtini qisqartirish
  • Ko'proq mijozlarga xizmat ko'rsatish orqali daromadni oshirish
  • Xodimlarning qoniqishini oshirish orqali daromadni oshirish
  • Bilvosita iqtisodiy ta'sirlar

    Masalan, jarayonlarning oshkoraligi, boshqaruvning kuchayishi natijasida fond birjasidagi aksiyalar qiymatining o'sishi, bu uchinchi tomon aksiyadorlarining qiziqishini jalb qilish uchun muhim ahamiyatga ega. Ushbu turdagi mumkin bo'lgan ta'sirlar quyidagi rasmda ko'rsatilgan.

    Xavfni kamaytirish

    Quyidagi jadvalda CRM tizimini joriy qilish orqali kamaytiriladigan asosiy xavflar tasvirlangan.

    O'zgarishlar

    Yengillashtirilgan xavflar

    Mijozlarni segmentatsiyalash

    Eng foydali/daromadli mijozlarni yo'qotish xavfi

    Kanallarni tanlash va reklamaning optimal zanjiri

    Hamkorlar bilan munosabatlarning yomonlashishi xavfi, mijozlar qiymatini mijozlarga etkazmaslik xavfi

    Tashkiliy tuzilmani optimallashtirish

    Tashkilotning moslashuvchanligini pasaytirish xavfi, mijozlar bilan munosabatlarning yomonlashishi xavfi

    Xodimlarni rag'batlantirishning yangi tizimini yaratish

    Kompaniyaning umumiy maqsadlaridan farqli o'laroq, xodimlarning faoliyati xavfi

    Xodimlarni tayyorlash

    Xodimlarning motivatsiyasini pasaytirish xavfi, mijozlar bilan munosabatlarning yomonlashishi xavfi

    Yagona ma'lumotlar bazasini, bilimlar bazasini yaratish

    Mijozlar bilan munosabatlarning yomonlashuvi xavfi

    Sotishni rejalashtirish va prognozlash

    Daromad va/yoki rentabellik rejalarini bajarmaslik xavfi

    Mijozlarning samaradorligini boshqarish

    Raqobatbardoshlikni yo'qotish xavfi

    Biznes jarayonlarini avtomatlashtirish

    Hosildorlikni pasaytirish xavfi, jarayon samaradorligi

    Kontaktlar va so'rovlarni qayta ishlashni avtomatlashtirish, o'z-o'ziga xizmat ko'rsatish tizimini yaratish

    Shu bilan birga, CRM ning joriy etilishi tizim faoliyatining dastlabki bosqichida xodimlarning mehnat unumdorligining pasayishi, bir qator xodimlar tomonidan tizimdan voz kechish kabi yangi xavflarning paydo bo'lishiga ham olib kelishi mumkin.

    CRMni joriy etish samarasini baholash

    CRMni amalga oshirishning iqtisodiy samarasini baholashning asosiy yondashuvlari

    Ko'rinib turibdiki, yuqorida keltirilgan barcha samaradorlik ko'rsatkichlariga alohida loyiha doirasida erishish cheklangan resurslar (vaqt, moliyaviy va boshqalar) tufayli mumkin emas. Shuning uchun CRMni amalga oshirish loyihasi maqsadni belgilash bosqichini o'z ichiga olishi kerak. Loyihaning maqsadlari mantiqiy ravishda korxonaning strategik maqsadlari bilan bog'liq bo'lishi kerak. Xususan, muvozanatli ko'rsatkichlar kartasidan (BSC) foydalanib, umumiy maqsadlarni "pastki" darajalar - mijoz, operatsion, xodimlar va texnologiya maqsadlariga ajratish mumkin.

    CRMni joriy etish samarasini baholash uchun o'zgarishlardan oldin va keyin (shuningdek, davomida) bir nechta asosiy ko'rsatkichlarni tahlil qilish usulidan foydalanish mumkin. Bu kompaniya mijozlar bilan munosabatlarining samaradorligini yanada baholaydigan o'lchovlardir. Ushbu ko'rsatkichlarning ba'zilari ko'pchilik kompaniyalar tomonidan loyiha boshlanishidan oldin aniqlanishi mumkin. Kompaniyaga xos bo'lgan bir nechta ko'rsatkichlar tanlanadi, masalan:

    • potentsial mijozlarning marketing xabarlariga munosabati foizi (auditoriya reaktsiyasi);
    • yangi mijozlarning ko'payishi (daromad darajasi);
    • sotib olish narxi;
    • muvaffaqiyatli bitimlarning ulushi;
    • savdo tsiklining davomiyligi;
    • xizmat ko'rsatish bo'limi tomonidan tipik muammolarni hal qilish uchun o'rtacha vaqt va boshqalar.

    Ko'rsatkichlar odatda biznes jarayonlar guruhlari yoki CRM quyi tizimlari tomonidan jamlanadi.

    Vaziyatning paradoksi shundaki, CRMni joriy etish samaradorligini rasmiy baholash uchun CRM tizimini joriy etishdan oldingi davrlardagi moliyaviy bo'lmagan ma'lumotlar kerak bo'ladi va bu ma'lumotlar mavjud emas, chunki ular to'planishi kerak. ... CRM tizimi. Ha, quruq qoldiqni - turli davrlardagi kompaniya daromadlarining o'sishini taxmin qilish mumkin, ammo bu CRM tizimining joriy etilishi bilan bog'liqmi? Bu savolga javob berish uchun siz mijozlar bazasining tuzilishini, menejerlar samaradorligini, mijozlar bazasining sodiqligini oshirishni va CRM tizimining o'zi yordamida amalga oshirilishi mumkin bo'lgan boshqa ko'p narsalarni tahlil qila olishingiz kerak. Shu sababli, oqilona baho olish uchun tanlangan ko'rsatkichlar (ham natura va qiymat jihatidan) tegishli jarayonlarni qayta tashkil etish va axborot tizimining tarkibiy qismlarini joriy etish jarayonida allaqachon nazorat qilinadi. CRM-ga investitsiyalarni qaytarish muddatini baholash uchun qayta tashkil etish oqibatlarining pul qiymatini va tegishli xarajatlarni solishtirishingiz mumkin.

    Samaradorlikni baholashdagi yana bir muammo: har bir aniq kompaniya uchun CRM tizimini joriy etishning ma'lum iqtisodiy ta'siri o'ziga xos tarzda ta'sir qilishi mumkin. Tayyor asboblarsiz ko'pchilik sezilarli o'zgarishlar bilan taxminiy baho beradi, masalan, "mijozlarni ushlab turish 5-10% ga oshdi, bu foydaning 20-30% ga oshishiga olib keldi, ko'plab qo'lda operatsiyalarni avtomatlashtirish xodimlarning mehnat unumdorligini deyarli ikki baravar oshirdi. ” va shunga o'xshash boshqalar. Amaliyotdan olingan bunday baholar ham qimmatlidir, albatta.

    Loyiha boshlanishidan oldin CRM ning mumkin bo'lgan ta'sirini qanday baholash mumkin? Bu amalga oshirilayotgan muayyan biznes modeli asosida amalga oshirilishi mumkin. Aslida, ushbu model CRMni amalga oshirish loyihasining dastlabki bosqichlarida ishlab chiqilishi kerak va keyinchalik u allaqachon unda ko'rsatilgan ko'rsatkichlarga erishishni tasdiqlovchi model bo'lib xizmat qiladi. Bunday modelni qurish va rasmiylashtirish masalalari ushbu maqola doirasidan tashqarida. Keling, bu erda ba'zi misollarni ko'rib chiqaylik.

    5.2. Xodimlarning mehnat unumdorligini oshirish orqali olingan bevosita iqtisodiy samarani baholashga misol.

    Katta kompaniyaning savdo bo'limini olaylik. Sotish xarajatlari ikki qismdan iborat:

    • doimiy xarajatlar (ish haqi, ofisni saqlash, ma'muriy xarajatlar va boshqalar);
    • o'zgaruvchan xarajatlar (bonuslar, sayohat xarajatlari, aloqa, sarf materiallari va boshqalar).

    Faraz qilaylik, bo'limning joriy xarajatlari va daromadlarining quyidagi tuzilmasi mavjud (yil uchun):

    Faraz qilaylik, joriy etish orqali yiliga 15% unumdorlikka erishiladi. Bu shuni anglatadiki, sotuvchilar o'zlarining savdo vazifalarini bajarish uchun 15% ko'proq vaqtga ega bo'lib, ular yangi mijozlarni jalb qilish uchun sarflashlari mumkin. Bu daromadning proportsional o'sishiga olib keladi, deb faraz qilaylik, 15%. Shu bilan birga, xarajatlarning o'zgaruvchan qismi ko'payadi, harajatlarning doimiy qismi esa biroz oshadi. Natijada, xodimlarning mehnat unumdorligini oshirgandan so'ng bizda bo'limning quyidagi ko'rsatkichlari mavjud:

    Indeks

    Bu millionga aylandi $

    O'zgaruvchan xarajatlar

    doimiy xarajatlar

    Foyda bo'limi

    Shunday qilib, xodimlarning mehnat unumdorligini oshirishning to'g'ridan-to'g'ri iqtisodiy samarasi: foydaning 30% ga oshishi bilan 15 million dollar.

    Mijozlarning sodiqligini oshirish orqali olingan bilvosita iqtisodiy samarani baholashga misol.

    Cheklangan va yuqori moliyaviy resurslar sharoitida ishlaydigan kompaniyalar uchun mijoz strategiyasi mavjud bo'lgan eng daromadli mijozlar bilan o'zaro hamkorlik samaradorligini oshirishdan iborat. Shunga ko'ra, kompaniya o'z oldiga maqsad qo'ydi, deylik - bozorning turg'unligiga qaramay, sotish hajmini oshirish. Buning uchun biz bir yil ichida mijozlarning o'rtacha rentabelligini 10 foizga oshirish zarurligini aniqlaymiz. Buning uchun siz mijozlarni ushlab turish tezligini oshirishga erishishingiz kerak. Segmentatsiya, mijozlar bazasini tahlil qilish amalga oshiriladi va kompaniyaning barcha darajalarida: operatsion, texnologik, kadrlar tayyorlash va boshqalarda ushbu ko'rsatkichlarga erishishni qo'llab-quvvatlaydigan biznes modeli yaratiladi.

    Keling, ikkita segmentni va ularning ko'rsatkichlarini ajratib ko'rsatamiz:

    Segment

    Mijozlar soni

    Bitta mijozni jalb qilish narxi,
    ming dollar

    Yillik umumiy foyda, million dollar

    O'rtacha LTV, ming dollar

    O'rtacha LTP, ming dollar

    100 million dollardan ortiq aylanmaga ega yirik kompaniyalar

    10 dan 100 million dollargacha bo'lgan o'rta kompaniyalar

    Bu erda LTV / LTP (Lifetime Value, Lifetime Profit) - "umr bo'yi" qiymati (mijozning) - mijoz tomonidan uning sotib olish faoliyati davrida (hayot tsikli) olingan daromad / foyda. Ushbu ko'rsatkichlar quyidagicha tasniflanadi:

    LTV = (Munosabatlar uzunligi / Xaridlar orasidagi o'rtacha vaqt) ´ O'rtacha xarid narxi;

    LTP = (Munosabatlar uzunligi / Xaridlar orasidagi o'rtacha vaqt) ´ Xaridning o'rtacha rentabelligi.

    1) Mijozlarni ushlab turish darajasini oshirmagan yirik kompaniyalar uchun umumiy segment LTV = 20 × ((24m/12m) × 100K$) × 1,2=$4800K

    2) Mijozlarni ushlab turish ko'paygan yirik kompaniyalar uchun segmentning umumiy LTV = 20 × (((24 oy × 1,1) / 12 oy) × 100 ming dollar) × 1,2 = 5280 ming dollar

    Shunday qilib, o'rta kompaniyalar segmentida CRM loyihasi doirasida mijozlarni ushlab turishni yaxshilash bo'yicha chora-tadbirlarning kutilayotgan samarasi: ikki yil ichida erishilgan daromadning 4,8 million dollarga o'sishi. Shubhasiz, bu foyda emas, chunki loyiha loyiha doirasidagi aniq chora-tadbirlarga qarab xarajatlarni talab qiladi, ammo bu ko'rsatkich bizga mijozlarni ushlab turishni oshirish choralariga (shu jumladan CRM tizimini joriy etishga) qancha sarflashimiz mumkinligini aniqlashga imkon beradi. 2 yil davomida ushbu segmentning. Agar biz iqtisodiy samaralarni uzoqroq vaqt oralig'ida hisoblasak, hatto ushlab turishning 5% ga oshishi ham 5 yildan so'ng taxminan 50% ga foyda o'sishiga olib kelishi mumkinligini ko'rishimiz mumkin.

    CRM metodologiyasi va vositalarining ahamiyati shundan iboratki, uning yordami bilan biz oraliq bosqichlarda belgilangan maqsadlarga erishishni tezda nazorat qilishimiz va kompaniyaning rivojlanishini o'z vaqtida tuzatish uchun oqilona boshqaruv qarorlarini qabul qilishimiz mumkin.

    LTV/LTP ko'rsatkichlaridan ko'rib turganimizdek, segmentlarning daromadlari va foydalarining o'sishiga nafaqat hayot tsiklining davomiyligini oshirish orqali erishish mumkin. Bu, shuningdek, xaridlar orasidagi o'rtacha vaqtni qisqartirish (masalan, o'zaro savdoni tashkil etish orqali), shuningdek, individual xaridlar qiymatini (foydasini) oshirish (masalan, qo'shimcha iste'mol qiymatini yaratish orqali) orqali ham mumkin.

    Birinchi misolning mahsuldorlik ta'sirini ikkinchi misoldagi mavjud mijozlar bazasining rentabellik ta'siri bilan solishtirish va birgalikdagi ta'sir yanada kattaroq bo'lishi mumkinligini tushunish mumkin.

    Bu erda biz CRM metodologiyasiga asoslangan savdo tizimini yaratishdan ikkita effektni baholash misollarini ko'rib chiqdik. Yuqorida ko'rsatilgandek, bunday effektlar ko'p bo'lishi mumkin. Ko'rib turganingizdek, CRMni amalga oshirishning ta'siri ko'p tomonlama va murakkab bo'lib, investitsiya daromadini hisoblash uchun universal formulalar mavjud emas. Biroq, ta'sirlarning ko'pchiligini oldindan ishlab chiqilgan biznes modeli asosida taxminan miqdoriy aniqlash mumkin, u mijozga yo'naltirilgan strategiyani amalga oshirish va CRM tizimini amalga oshirish loyihasining bir qismi sifatida qurilishi kerak.

    Har qanday sarmoya kiritishdan oldin, investorlar investitsiyalar qachon foyda keltira boshlashini bilishga harakat qilishadi.

    Buning uchun to'lov muddati kabi moliyaviy nisbat qo'llaniladi.

    tushuncha

    Moliyaviy investitsiyalarning maqsadiga qarab, ajratish mumkin to'lov muddatining ba'zi asosiy tushunchalari.

    Investitsiyalar uchun

    Qaytarilish muddati - bu investitsiya qilingan mablag'lar miqdori olingan daromad miqdoriga teng bo'lgan vaqt davri. Boshqacha qilib aytganda, bu holda koeffitsient shuni ko'rsatadi: qaysi vaqt investitsiya qilingan pulni qaytarish va foyda olishni boshlash uchun talab qilinadi.

    Ko'pincha indikator investitsiya uchun muqobil loyihalardan birini tanlash uchun ishlatiladi. Investor uchun koeffitsienti past bo'lgan loyiha afzalroq bo'ladi. Buning sababi shundaki, u tezroq daromad keltiradi.

    Agar siz hali tashkilotni ro'yxatdan o'tkazmagan bo'lsangiz, unda eng oson buni barcha kerakli hujjatlarni bepul yaratishga yordam beradigan onlayn xizmatlar yordamida amalga oshirish mumkin: Agar sizda allaqachon tashkilot bo'lsa va siz buxgalteriya hisobi va hisobotini qanday osonlashtirish va avtomatlashtirish haqida o'ylayotgan bo'lsangiz, unda quyidagi onlayn xizmatlar yordamga keladi. zavodingizdagi buxgalterni to'liq almashtiradi va ko'p pul va vaqtni tejaydi. Barcha hisobotlar avtomatik tarzda tuziladi, elektron imzo bilan imzolanadi va avtomatik ravishda onlayn tarzda yuboriladi. Bu soddalashtirilgan soliq tizimi, UTII, PSN, TS, OSNO bo'yicha yakka tartibdagi tadbirkor yoki MChJ uchun ideal.
    Hamma narsa bir necha marta bosish bilan, navbat va stresssiz sodir bo'ladi. Buni sinab ko'ring va siz hayron qolasiz qanchalik oson!

    Kapital qo'yilmalar uchun

    Ushbu ko'rsatkich sizga baholash imkonini beradi samaradorlik ishlab chiqarishni rekonstruksiya qilish, modernizatsiya qilish. Bunday holda, bu ko'rsatkich natijasida jamg'arma va qo'shimcha foyda kapital qo'yilmalarga sarflangan summadan oshib ketadigan davrni aks ettiradi.

    Ko'pincha bunday hisob-kitoblar investitsiyalarning samaradorligi va maqsadga muvofiqligini baholash uchun ishlatiladi. Agar koeffitsientning qiymati juda yuqori bo'lsa, siz bunday investitsiyalardan voz kechishingiz kerak bo'lishi mumkin.

    Uskunalar

    Uskunaning o'zini oqlash muddati ushbu ishlab chiqarish birligiga investitsiya qilingan mablag'lar undan foydalanishdan olingan foyda hisobiga qancha vaqt davomida qaytarilishini hisoblash imkonini beradi.

    Hisoblash usullari

    Qaytarilish muddatini hisoblashda vaqt o'tishi bilan mablag'lar qiymatining o'zgarishi hisobga olinadimi yoki yo'qligiga qarab, an'anaviy ravishda ajratiladi. 2 hisoblash usuli bu nisbat:

    1. oddiy;
    2. dinamik (yoki chegirmali).

    Hisoblashning oson usuli eng qadimgilaridan biri hisoblanadi. Bu sizga investitsiya qilingan paytdan boshlab ularni qaytarish paytigacha bo'lgan davrni hisoblash imkonini beradi.

    Moliyaviy tahlil jarayonida ushbu ko'rsatkichdan foydalangan holda, u etarli darajada ma'lumotga ega bo'lishini tushunish muhimdir quyidagi shartlar:

    • bir nechta muqobil loyihalarni solishtirganda, ular teng hayotga ega bo'lishi kerak;
    • investitsiyalar loyihaning boshida bir vaqtning o'zida amalga oshiriladi;
    • investitsiya qilingan mablag'lardan daromad taxminan teng qismlarda keladi.

    Ushbu hisoblash texnikasining mashhurligi uning soddaligi, shuningdek, tushunish uchun to'liq ravshanlik bilan bog'liq.

    Bundan tashqari, oddiy to'lov muddati sifatida juda informatsion hisoblanadi investitsiya xavfi ko'rsatkichi. Ya'ni, uning kattaroq qiymati loyihaning xavfliligini baholashga imkon beradi. Shu bilan birga, pastroq qiymat uni amalga oshirish boshlangandan so'ng darhol investor doimiy ravishda katta daromad olishini anglatadi, bu esa kompaniya darajasini kerakli darajada ushlab turishga imkon beradi.

    Biroq, bu afzalliklarga qo'shimcha ravishda, oddiy hisoblash usuli mavjud qator kamchiliklar. Buning sababi, bu holatda hisobga olinmagan quyidagi muhim omillar:

    • pul mablag'larining qiymati vaqt o'tishi bilan sezilarli darajada o'zgaradi;
    • loyiha o'zini oqlagandan so'ng, u foydali bo'lishni davom ettirishi mumkin.

    Shuning uchun dinamik ko'rsatkichni hisoblash qo'llaniladi.

    Dinamik yoki diskontlangan to'lov muddati Loyiha chegirmalarni hisobga olgan holda investitsiyalarning boshlanishidan uni to'lash vaqtigacha bo'lgan davrning davomiyligi deb ataladi. Bu sof joriy qiymat manfiy bo'lmagan va kelajakda ham shunday bo'lib qoladigan lahzaning boshlanishi sifatida tushuniladi.

    Dinamik to'lov muddati har doim statikdan uzoqroq bo'lishini bilish muhimdir. Buning sababi shundaki, bu holda naqd pul qiymatining vaqt o'tishi bilan o'zgarishi hisobga olinadi.

    Keyinchalik, to'lov muddatini ikki usulda hisoblashda ishlatiladigan formulalarni ko'rib chiqing. Ammo shuni yodda tutish kerakki, agar pul oqimi tartibsiz bo'lsa yoki tushumlar miqdori har xil bo'lsa, jadval va grafiklardan foydalangan holda hisob-kitoblardan foydalanish eng qulaydir.

    Oddiy to'lov muddatini hisoblash usuli

    Hisoblashda shakl formulasi qo'llaniladi:

    1-misol

    Aytaylik, ma'lum bir loyiha 150 000 rubl miqdorida investitsiyalarni talab qiladi. Uni amalga oshirishdan olinadigan yillik daromad 50 000 rublni tashkil qilishi kutilmoqda. Qaytarilish muddatini hisoblash kerak.

    Bizda mavjud bo'lgan ma'lumotlarni formulaga almashtiring:

    RR = 150 000 / 50 000 = 3 yil

    Shunday qilib, sarmoya uch yil ichida to'lanishi kutilmoqda.

    Yuqorida taklif qilingan formula loyihani amalga oshirish jarayonida nafaqat mablag'larning kirib kelishi, balki ularning chiqib ketishi ham sodir bo'lishi mumkinligini hisobga olmaydi. Bunday holda, o'zgartirilgan formuladan foydalanish foydalidir:

    RR = K0 / FCsg, bu erda

    PChsg - yiliga o'rtacha olinadi. U o'rtacha daromad va xarajatlar o'rtasidagi farq sifatida hisoblanadi.

    2-misol

    Bizning misolimizda biz loyihani amalga oshirish jarayonida 20 000 rubl miqdorida yillik xarajatlar mavjudligi shartini qo'shimcha ravishda kiritamiz.

    Keyin hisoblash quyidagicha o'zgaradi:

    PP = 150 000 / (50 000 - 20 000) = 5 yil

    Ko'rib turganingizdek, xarajatlarni hisobga olgan holda to'lov muddati uzoqroq bo'lib chiqdi.

    Shu kabi hisoblash formulalari yillar davomida daromadlar bir xil bo'lgan hollarda qabul qilinadi. Amalda, bu kamdan-kam uchraydi. Ko'proq tez-tez kirish miqdori o'zgaradi davrdan davrga.

    Bunday holda, to'lov muddatini hisoblash biroz boshqacha tarzda amalga oshiriladi. Ushbu jarayonda bir necha bosqichlar mavjud:

    1. daromad miqdori investitsiya miqdoriga imkon qadar yaqin bo'ladigan yillarning butun soni mavjud;
    2. hali tushumlar bilan qoplanmagan investitsiyalar miqdorini toping;
    3. Yil davomida investitsiyalar bir xilda ketishini hisobga olib, ular loyihaning to'liq qoplanishiga erishish uchun zarur bo'lgan oylar sonini topadilar.

    3-misol

    Loyihaga investitsiya miqdori 150 000 rublni tashkil qiladi. Birinchi yil davomida 30 000 rubl daromad kutilmoqda, ikkinchisi - 50 000, uchinchisi - 40 000, to'rtinchisi - 60 000.

    Shunday qilib, dastlabki uch yil davomida daromad miqdori quyidagicha bo'ladi:

    30 000 + 50 000 + 40 000 = 120 000

    4 yil davomida:

    30 000 + 50 000 + 40 000 + 60 000 = 180 000

    Ya'ni, to'lov muddati uch yildan ortiq, lekin to'rt yildan kam.

    Keling, kasr qismini topamiz. Buning uchun uchinchi yildan keyin qoplanmagan qoldiqni hisoblang:

    150 000 – 120 000 = 30 000

    30 000 / 60 000 = 0,5 yil

    Biz investitsiyalarning rentabelligi 3,5 yil ekanligini tushunamiz.

    Dinamik to'lov muddatini hisoblash

    Oddiydan farqli o'laroq, bu ko'rsatkich vaqt o'tishi bilan naqd pul qiymatining o'zgarishini hisobga oladi. Buning uchun diskont stavkasi tushunchasi kiritiladi.

    Formula quyidagi shaklni oladi:

    Misol

    Oldingi misolda biz yana bir shartni kiritamiz: yillik chegirma stavkasi 1%.

    Har bir yil uchun chegirmali daromadni hisoblang:

    30 000 / (1 + 0,01) = 29 702,97 rubl

    50 000 / (1 + 0,01) 2 = 49 014,80 rubl

    40 000 / (1 + 0,01) 3 \u003d 38 823,61 rubl

    60 000 / (1 + 0,01) 4 \u003d 57 658,82 rubl

    Biz tushumning dastlabki 3 yilida quyidagini olamiz:

    29 702,97 + 49 014,80 + 38 823,61 = 117 541,38 rubl

    4 yil davomida:

    29 702,97 + 49 014,80 + 38 823,61 + 57 658,82 = 175 200,20 rubl

    Oddiy to'lovda bo'lgani kabi, loyiha 3 yildan ortiq vaqtni to'laydi, lekin 4 dan kam. Keling, kasr qismini hisoblaylik.

    Uchinchi yildan keyin qoplanmagan qoldiq:

    150 000 – 117 541,38 = 32 458,62

    Ya'ni, to'liq to'lov muddati etarli bo'lmaguncha:

    32 458,62 / 57 658,82 = 0,56 yil

    Shunday qilib, investitsiyalarning daromadliligi 3,56 yil bo'ladi. Bizning misolimizda, bu oddiy to'lov usulidan ko'ra ko'proq emas. Biroq, biz qabul qilgan chegirma stavkasi juda past edi: atigi 1%. Amalda, bu taxminan 10% ni tashkil qiladi.

    To'lov muddati muhim moliyaviy ko'rsatkichdir. Bu investorga ma'lum bir loyihaga investitsiya qilish qanchalik maqsadga muvofiqligini baholashga yordam beradi.

    Quyidagi videoma'ruza moliyaviy rejalashtirish asoslari, investitsiya rejasi va o'zini qoplash muddatiga bag'ishlangan:

    Investitsiyalar samaradorligi(investitsiya faoliyati) investitsiyalardan olingan natijaning uni olish xarajatlariga nisbati bilan aniqlanadi. Investitsiya natijasi shaklda ta'sir.

    Investitsiyalar samaradorligini baholash uchun iqtisodiy (ijtimoiy), tijorat va byudjet samaradorligi ko'rsatkichlari qo'llaniladi.

    Ko'rsatkichlar iqtisodiy samaradorlik investitsiya loyihasini amalga oshirish bilan bog‘liq investitsiya loyihasi ishtirokchilarining bevosita moliyaviy manfaatlaridan tashqariga chiqadigan xarajatlar va natijalarni hisobga olish.

    Tijorat samaradorligi(loyihaning moliyaviy asoslanishi) zarur daromad (rentabellik) darajasini ta'minlovchi moliyaviy xarajatlar va natijalar nisbati bilan belgilanadi.

    Ko'rsatkichlar byudjet samaradorligi investitsiya loyihasi natijalarining tegishli (federal yoki mahalliy) byudjetning daromadlari va xarajatlariga ta'sirini aks ettiradi.

    Samaradorlik mezoni bo'lib xizmat qiluvchi ko'rsatkichlar mutlaq (natijaning xarajatlar smetasi va xarajatlar o'rtasidagi farq), nisbiy (natijalarning xarajatlar smetasining ularni olish uchun umumiy xarajatlarga nisbati) va vaqtga bo'linadi.

    Ko'p vaqtli pul xarajatlari va natijalarini taqqoslash usuliga ko'ra, ishlash ko'rsatkichlari dinamik va statikga bo'linadi.

    Natijalar va xarajatlarni hisobga olishning to'liqligiga ko'ra umumiy va qiyosiy samaradorlik ko'rsatkichlari ajratiladi.

    Umumiy va qiyosiy samaradorlik ko'rsatkichlari bo'yicha iqtisodiy va tijorat samaradorligini baholash amalga oshirilishi mumkin

    Baholashda umumiy samaradorlik investitsiya loyihasini amalga oshirish bilan bog'liq barcha xarajatlar hisobga olinadi. Baholashda qiyosiy samaradorlik investitsiya loyihasining taqqoslangan variantlariga ko'ra o'zgarib turadigan natijalar va xarajatlar hisobga olinadi.

    Narx uchun umumiy iqtisodiy samaradorlik(investitsiya loyihalari), diskontlangan pul oqimlariga asoslangan dinamik ko'rsatkichlardan foydalanish mumkin:

    Sof joriy qiymat (sof joriy qiymat, integral effekt);

    Daromadlilik indeksi (rentabellik);

    Ichki rentabellik darajasi (qaytarilish);

    investitsiyalarni qaytarish muddati (qaytarilishi);

    Sof joriy qiymat(NPV yoki NPV) integral natijalarning integral xarajatlardan oshib ketishi yoki dastlabki yilga qisqartirilgan butun hisob-kitob davri uchun joriy ta'sirlar yig'indisi sifatida aniqlanadi.

    Doimiy chegirma stavkasida NPV qiymati quyidagi formula bilan belgilanadi:

    qayerda R t– t-hisoblash bosqichida erishilgan natijalar (daromadlar);

    Vt- t-hisoblash bosqichida xarajatlar (joriy minus amortizatsiya va kapital qo'yilmalar);

    T- hisob-kitob davrining davomiyligi (T= t i);


    E- chegirma stavkasi;

    E t - t-hisoblash bosqichida erishilgan effekt;

    Agar investitsiya loyihasining NPV ko'rsatkichi ijobiy bo'lsa, loyiha samarali hisoblanadi. Agar bir nechta loyihalar NPV bo'yicha taqqoslansa, yuqori NPV bo'lgan loyiha samarali bo'ladi.

    Hosildorlik indeksi formula bilan aniqlanadi:

    Agar rentabellik indeksi birdan katta bo'lsa, loyiha samarali hisoblanadi. Hosildorlik indeksi qanchalik yuqori bo'lsa, loyiha shunchalik foydali bo'ladi.

    Ichki daromad darajasi sof joriy qiymat nolga teng bo'lgan diskont stavkasi. Bu investorga mos keladigan investitsiya daromadining minimal darajasini ifodalaydi. Ichki daromad darajasi kamida moliya bozorlaridagi o'rtacha daromad darajasiga teng bo'lishi kerak.

    Ichki daromad darajasi kompyuterda maxsus dastur yordamida yoki maxsus moliyaviy kompyuterda takroriy hisob-kitoblar bilan aniqlanadi.

    Investitsion loyihani qoplash muddati(investitsiyalarning umumiy summasini qaytarish davri) - loyihaning boshlanishidan boshlab kapital qo'yilmalar umumiy samaralar bilan qoplanadigan vaqt davri. Qaytarilish muddatini aniqlash uchun quyidagi tenglama qo'llaniladi:

    Ko'rsatkichlar sifatida qiyosiy samaradorlik Investitsion loyihalar ko'rsatkichlari qo'llaniladi:

    Qiyosiy integral effekt;

    Qurilish va foydalanish xarajatlarini hisobga olgan holda;

    Qo'shimcha investitsiyalar uchun to'lov muddati.

    Qiyosiy samaradorlik ko'rsatkichlarini hisoblashda qiyosiy integral effekt faqat variantlarga ko'ra farq qiluvchi natijalar va xarajatlarning tarkibiy qismlarini hisobga oladi. Samarali variant integral effektning maksimaliga mos keladi.

    Qiyosiy samaradorlik qiymat bilan baholanadi qurilish va foydalanish xarajatlarini kamaytirish solishtirilgan variantlar bir-biridan faqat kapital qo'yilmalar va joriy xarajatlar hajmi bilan farq qiladigan hollarda. Eng samarali variant - eng past narxni ta'minlaydigan variant.

    Bu erda - foydadan soliq chegirmalarining ulushi (milliy iqtisodiy darajada iqtisodiy samaradorlikni hisoblashda).

    Qo'shimcha investitsiyalar uchun to'lov muddati loyihani amalga oshirish natijasida yuzaga keladigan iqtisodiy samaraning oshishi tufayli qimmatroq variantga qo'shimcha kapital qo'yilmalar to'lanadigan vaqt oralig'iga to'g'ri keladi.

    Taxminiy qiymat T R investor uchun maqbul bo'lgan standart to'lov muddati qiymati bilan solishtirganda. Agar T R< Т Н, keyin ko'proq kapital talab qiladigan variant qabul qilinadi .

    Kapitalning kelajakdagi qiymatini (investitsiyalarini) aniqlash uchun foydalaniladi birikma usuli. Kelajakdagi qiymat quyidagi formula bo'yicha hisoblanadi:

    Kapitalning joriy qiymati qayerda;

    Kichik hisob-kitob davri va kichik diskont stavkalari (0,05) bilan kapital qo'yilmalarning samaradorligini baholash uchun quyidagi ko'rsatkichlar qo'llaniladi:

    1. Umumiy iqtisodiy samaradorlik: sof daromad (yillik iqtisodiy samara), rentabellik indeksi, kapital qo’yilmalarning o’zini qoplash muddati.

    2. Qiyosiy iqtisodiy samaradorlik: qo'shimcha kapital qo'yilmalarning o'zini oqlash muddati, qiyosiy samaradorlik koeffitsienti, qurilish va foydalanish xarajatlarini kamaytirish.

    sof daromad(yillik iqtisodiy samara) quyidagi formula bilan hisoblanadi:

    qayerda R– natijalar (daromad);

    G OVR - umumiy xarajatlar (joriy xarajatlar va kapital qo'yilmalar).

    Amortizatsiya ajratmalari joriy xarajatlar miqdorida hisobga olinmaydi, chunki ular investitsiya loyihasini moliyalashtirish manbalaridan biri hisoblanadi.

    Hosildorlik indeksi formula bo'yicha o'rnatiladi:

    qayerda Z TEK- joriy (operatsion) xarajatlarni tejash;

    Kimga– loyihalashtirilgan ob’ektlarga kapital qo‘yilmalar.

    Hisoblangan to'lov muddati formula bo'yicha o'rnatiladi:

    Umumiy samaradorlikni hisoblashda loyiha quyidagi shartlar bajarilgan taqdirda samarali hisoblanadi:

    RR>0, ID> 1, T OK< Т Н

    Standart to'lov muddati investitsiya loyihasining xususiyatiga qarab olinadi. ----------------

    Qo'shimcha kapital qo'yilmalarni qoplash muddati formula bo'yicha hisoblanadi:

    Agar investitsiya natijalari faqat joriy xarajatlarda farq qilsa va asosiy faoliyatdan olingan daromad miqdoriga ta'sir qilmasa, to'lov muddati quyidagi formula bo'yicha hisoblanadi:

    Qiyosiy samaradorlik koeffitsienti (qo'shimcha kapital qo'yilmalarning samaradorlik koeffitsienti) kapital qo'yilmalarning ko'payishi bilan yillik iqtisodiy natijaning o'zgarishini ko'rsatadi:

    Berilgan qurilish va foydalanish xarajatlari quyidagi formula bo'yicha hisoblanadi:

    Yillik iqtisodiy samara quyidagi formula bo'yicha hisoblanadi:

    Qiyosiy samaradorlikni hisoblashda loyiha quyidagi shartlar bajarilgan taqdirda samarali hisoblanadi:

    E R > E H, T OK< Т Н, З ПРИВ = min.