Stanovení ekonomického efektu a doby návratnosti kapitálových investic do rozvoje výroby. Výpočet ekonomického efektu navrhovaných činností jako způsob stanovení efektivnosti investic Tvorba a rozdělení zisku


Výpočet ekonomického efektu navrhovaných činností se provádí za účelem zjištění proveditelnosti financování konkrétního projektu, jehož podstatou je dosažení zisku.

Druhy ekonomického efektu

Předpokládá investici kapitálu za účelem vytvoření dodatečného zisku k dosažení Ve druhém případě nelze ekonomický efekt vypočítat, protože společenský efekt neznamená zisk.

Ekonomický efekt může být pozitivní i negativní. K dosažení pozitivního efektu stačí dosáhnout zisku. Jinými slovy, výše příjmu investora musí být vyšší než výše investice. Tento efekt se nazývá zisk. Druhým způsobem, jak dosáhnout pozitivního efektu, nejsou investice zvyšující objem příjmů, ale úspora výrobních nákladů. Nejvýnosnějším způsobem, jak dosáhnout pozitivního efektu, je zvýšení výnosů a snížení výrobních nákladů.

Negativního pozitivního efektu je dosaženo, když náklady na navrhovanou činnost převyšují příjmy. V tomto případě bude ekonomický efekt nazýván ztrátou.

Metodika výpočtu ekonomického efektu

Klasický vzorec pro výpočet ekonomického efektu je následující:

Eph \u003d D – W * K, Kde

Ef - ekonomický efekt;

D - příjem nebo úspory z akcí;

C - náklady na akce;

K - normativní koeficient.

Regulační koeficient

Kromě pojmu „ekonomický efekt“ existuje další termín, který se používá k určení proveditelnosti investování. To je ekonomická efektivita. Vyžaduje také standardní koeficient. Ukazuje minimální přijatelnou efektivitu investičního projektu, které musí být pro stát a společnost dosaženo.

Normativní koeficient je konstanta. Jeho význam se liší v závislosti na odvětví, ve kterém se používá. Hodnota tohoto indexu se pohybuje od 0,1 do 0,33. Nejvyšší hodnota parametru je v chemickém průmyslu a nejnižší v dopravním průmyslu. V průmyslovém sektoru je standardní koeficient 0,16; v oblasti obchodu - 0,25.

Proveditelnost výpočtu ekonomického efektu navrhovaných opatření

Ekonomický efekt lze vypočítat pro jakékoli časové období. Záleží na tom, jak dlouhé akce jsou. Výpočet ročního ekonomického efektu se provádí v případech, kdy se v průběhu roku provádějí nebo mohou provádět činnosti vyžadující investice. Příkladem je vyplácení odměn zaměstnancům za navýšení objemu prodeje o měsíce. Neexistuje tedy lepší způsob, jak pochopit účelnost bonusů, než vypočítat ekonomický efekt za daný rok. Vzorec pro výpočet ekonomického efektu navrhovaných opatření bude v tomto případě vypadat takto:

Er \u003d (D1 - D0) * Z * K, kde

  • Er - roční efekt;
  • D1 - příjem po událostech;
  • D2 - příjem před událostmi;
  • Z - náklady;
  • K - normativní koeficient.

Příklad

Abychom lépe pochopili, jak se určuje účelnost investičního projektu, je nutné zvážit příklad výpočtu ekonomického efektu.

Firma se zabývá výrobou a prodejem nábytku. Vedení se rozhodlo dát zaměstnancům bonusy, pokud mohou zlepšit kvalitu produktů. V důsledku přijatých opatření ke zlepšení kvality zboží mohla společnost vydělat 100 tisíc dolarů, což je o 15 tisíc více než před realizací opatření. Bylo investováno 8 tisíc dolarů a standardní koeficient je 0,25. Podle toho se ekonomický efekt vypočítá takto:

Eph \u003d 15 – 0,25 * 8 \u003d 13.

Dlouhodobá investice

V případech, kdy bude investice prováděna po dlouhou dobu, nebude ukazatel ekonomického efektu schopen odrážet proveditelnost financování. Vždy je třeba počítat s náklady příležitosti. Objevují se, když investor učiní jednu nebo druhou volbu v přítomnosti jiné alternativy. V této situaci se za náklady obětované příležitosti považuje ušlý zisk, který by podnikatel mohl dosáhnout, kdyby zvolil jinou možnost investování svých prostředků.

Vždy existuje alespoň jedna alternativní investiční varianta a je třeba ji zohlednit, abychom získali ucelenější obrázek při výpočtu ekonomického efektu navrhovaných aktivit. Touto alternativou je bankovní vklad. V tomto případě je nutné počítat s procentem z vkladu a diskontovat příjmy a výdaje.

V této situaci bude čistá hodnota působit jako ekonomický efekt, pokud však při výpočtu klasického ekonomického efektu nebylo zohledněno procento výpočtu a bylo dosaženo pozitivního efektu, když výnosy převýšily náklady, pak v případě čistého současná hodnota, i její záporná hodnota může znamenat, že náklady jsou vyšší než náklady.

Jde o to, že ne vždy záporná hodnota čisté současné hodnoty znamená převis výdajů nad příjmy. Pokud je do výpočtu zahrnuto procento výpočtu, například 5 %, pak kladná hodnota znamená, že návratnost investice je vyšší než 5 %. Pokud je NPV 0, pak je investice zisková přesně o 5 %.

Abychom pochopili, jak ziskové jsou navrhované aktivity, když je menší než nula, je nutné vypočítat interní procento. Kladná hodnota značí ziskovost projektu a záporná ukazuje jeho nerentabilnost. Pokud je vnitřní úrok 2 při sazbě výpočtu 5 %, pak se investice vyplatila o 2 procenta, ale při alternativním využití těchto prostředků by se jim mohlo vrátit o 3 % více. Na rozdíl od ukazatele ekonomické efektivnosti je tedy vhodnějším řešením pro výpočet financování opatření ke zlepšení podniku, navržených dlouhodobě.

§ Hodnocení ekonomické efektivnosti

Ve výsledku zbývá vyhodnotit dobu návratnosti projektu a očekávaný zisk a také posoudit, jaké dodatečné navýšení nákladů lze při vytváření firemního portálu připustit.

Vyzbrojeni všemi těmito hodnoceními se můžete rozhodnout zahájit projekt na vytvoření firemního portálu, vypracovat technické a ekonomické požadavky a kontaktovat dodavatele.

§ Formulace požadavků na firemní portál

Technicko-ekonomické požadavky nejsou zadávací podmínky, ale zejména požadavky předané objednatelem, na jejichž základě zhotovitel zahájí analytické práce na vytvoření firemního portálu a vystaví TOR.

Tvorba firemního portálu, předběžné testy

Účelem etapy je vytvoření a rozvoj stávajícího podnikového portálu, plně dokončeného podnikového automatizačního systému, naplněného pouze testovacími informacemi.

Zhotovitel v této fázi pracuje téměř autonomně na základě zadání a projektové dokumentace vypracované v předchozí fázi.

Dodavatel provádí:

návrh layoutu firemního portálu;

programování firemních portálů;

vytváření databáze;

vytvoří firemní portál, naplní jej testovacími informacemi;

konfiguruje portál a provádí jeho předběžné testy.

Poté je podnikový portál instalován v síti společnosti (Intranet, Extranet, Internet) a prezentován Zákazníkovi. Zákazníkovi je také předána potřebná dokumentace (příručky pro administrátory a uživatele).

Další práce provádí Zhotovitel společně s pracovní skupinou společnosti, jejíž členové v případě potřeby procházejí předběžným školením. V této fázi je layout firemního portálu testován v reálných podmínkách, na reálných pracovištích (ale jen na části pracovišť), na reálných podnikových procesech. Firemní portál je přizpůsoben podnikovým procesům společnosti a v některých případech jsou korigovány a optimalizovány podnikové procesy, opravena technická dokumentace.

Poté je zákazníkovi představen firemní portál. Provedou se závěrečné zkoušky, vystaví se Osvědčení o převzetí práce (etapa).

§ Pilotní provoz, pravidelný provoz

Účelem etapy je vytvoření plně funkčního (na všech pracovištích, u všech podnikových procesů) podnikového portálu s odladěním všech podnikových procesů a uvedením do běžného provozu.

Přípravná fáze a pilotní provoz

V této fázi se nejprve v případě potřeby provádí školení všech zaměstnanců společnosti spojené s prací na podnikovém portálu. Dále zaměstnanci společnosti za účasti vyhrazených zaměstnanců zhotovitele provádějí tyto práce:

počáteční naplnění databáze podnikového portálu (katalogy, adresáře atd.)

začíná praktická práce na všech obchodních procesech společnosti.

Hlavní pozornost je přitom věnována sběru a analýze připomínek, podnikový portál se v jednoduchých případech promptně dokončuje, připravuje se seznam dalších zásadních vylepšení (jak firemního portálu, tak podnikových procesů společnosti).

Zkušební provoz firemního portálu probíhá během 1-3 měsíců v závislosti na složitosti projektu.

§ Zpřesnění na základě výsledků zkušebního provozu

Zkušební provoz končí přípravou zákona a případně harmonogramu odstranění připomínek. Připomínky plynoucí z neplnění jakýchkoliv bodů VOP jsou zhotovitelem bezplatně eliminovány.

§ Podpora firemního portálu

Podporu firemního portálu provádějí zpravidla IT specialisté společnosti. Zhotovitel se angažuje v případech, kdy je potřeba restrukturalizovat podnikové procesy společnosti a vhodně korigovat software podnikového portálu.

Nejčtenější:

Základní ovládací mechanismy pro chodícího robota
Při jízdě v obtížných podmínkách mohou být kráčející stroje účinnější než tradiční vozidla. Využitím pěšího způsobu pohybu dochází ke kvalitativnímu zvýšení řady základních ukazatelů dopravních prostředků ve srovnání s kolovými a housenkovými stěhovacími stroji. Existují hlavní...

Nejčastěji manažeři vnímají efektivitu implementace CRM na úrovni zdravého rozumu. Význam takových efektů, jako je růst produktivity prodeje, spokojenost a udržení zákazníků, je zřejmý i laikovi. Potíže s hodnocením se objevují při pokusu o přesné posouzení poměru investic k návratnosti investic (ROI), protože pro takové hodnocení neexistuje žádný konkrétní univerzální vzorec.

Dnes již mnoho lidí chápe, že účinnost informačního systému je dána jeho obsahem a kvalitou implementace – „správností“ struktur a procesů atd. Jinými slovy, výsledek implementace CRM je dán kvalitou obchodního modelu. Přitom v praxi je implementace CRM často implementována čistě jako automatizace stávající procesy se stávajícími zaměstnanci. Pokud je stávající kvalita obchodního modelu uspokojivá, pak je tento přístup zcela vědomý. V tomto případě lze hovořit o takových efektech z implementace, jako je zvýšení produktivity personálu, zvýšení rychlosti obsluhy a odstranění ztrát a duplicit informací. Ten vyhodnocuje návratnost nákladů na nákup aplikačního systému CRM a jeho implementaci v souladu se stávajícími procesy. Můžeme tedy říci, že při implementaci CRM jako softwarového produktu, automatizaci procesů na něm založených, získávají společnosti přímé efekty kategorie snižování nákladů a některé nepřímé efekty získané podporou stávajícího obchodního modelu.

V komplexním projektu realizace klientsky orientované strategie a vytvoření systému prodeje, můžete získat mnohem větší počet efektů - jak účinky kategorie snížení nákladů, tak účinky jiného řádu.

Různé zdroje (META Group, Gartner Group, ISM atd.) rozlišují následující hlavní kategorie efektů implementace CRM:

Tato kvalifikace je poměrně popisná a ukazuje hlavní kategorie dosažených účinků. Nebere však v úvahu takové (na první pohled implicitní) efekty, jako je snížení rizika. Například v podnikání existuje výraz „vítěz bere vše“. Na některých trzích může být ztráta konkurenční pozice fatální a v tomto případě již nejde jen o pouhé zvýšení příjmů. Proto pro úplnost klasifikace budeme hovořit také o efektech snížení (či zvýšení) rizik z implementace CRM.

Povaha a možnost přímého posouzení dosaženého účinku se liší. Z tohoto pohledu nás budou zajímat kategorie přímých ekonomických efektů a nepřímých ekonomických efektů.

Ekonomické efekty tedy rozdělujeme do tří podmíněných kategorií:

1) přímé ekonomické efekty;

2) nepřímé ekonomické efekty;

3) efekty snížení rizika.

Přímé ekonomické efekty

Tato kategorie zahrnuje přímé vlivy, které ovlivňují ziskovost podniku. Níže uvedená tabulka popisuje změny provedené v rámci projektu implementace zákaznicky orientované strategie a vytvoření prodejního systému az toho vyplývající krátkodobé i dlouhodobé ekonomické efekty.

Stav před implementací

Změny

Krátkodobé efekty po implementaci

Dlouhodobé účinky po implementaci

Neexistuje jednotná databáze klientů. Chybí možnosti segmentace podle různých ukazatelů (včetně dynamických).

Segmentace zákazníků

  • Růst tržeb zaměřením na ziskové/ziskové zákazníky
  • Zvyšování příjmů společnosti identifikací nejziskovějších segmentů a nabízením nejlepší hodnoty pro zákazníky
  • Zvýšení příjmů společnosti prostřednictvím křížového prodeje
  • Produkty jsou propagovány bez analýzy účinnosti interakcí v řetězci

  • Snížení nákladů v kanálech a propagačních řetězcích
  • Zvýšení příjmů společnosti výběrem optimálního kanálu z hlediska hodnoty pro nás a hodnoty pro klienta / náklady
  • Zvýšení příjmů zvýšením spokojenosti účastníků v propagačních kanálech
  • Funkční struktura organizace, žádná odpovědnost za vztahy se zákazníky

  • Zlepšení kvality služeb zákazníkům
  • prostřednictvím řízení vztahů
  • Zvýšení příjmů společnosti zlepšením kvality služeb a optimalizací org. struktur
  • Systém motivace zaměstnanců není zaměřen na cíle klientské strategie společnosti.

  • Zvyšování produktivity zaměstnanců
  • Zvýšení příjmů společnosti zvýšením křížového prodeje, zvýšením životního cyklu zákazníka nebo dosažením jiných cílů v závislosti na zvolené strategii
  • Zaměstnanci nemají k dispozici informační nástroje a nejsou vyškoleni k interakci se zákazníky

    Školení zaměstnanců

  • Zvyšování spokojenosti zákazníků
  • Zákaznická data nejsou systematizována, zaměstnanci nemají přístup do znalostní báze

  • Zlepšení kvality a rychlosti zákaznického servisu
  • Zlepšení informační podpory procesů
  • Zvyšování spokojenosti zákazníků
  • Zvyšování spokojenosti zaměstnanců
  • Žádné nástroje pro plánování a prognózování prodeje

  • Zvýšení výnosu (ziskovosti) běžného prodeje
  • Zlepšení kvality řízení
  • Zvýšení příjmů společnosti díky možnosti včasnějších a kvalitnějších kontrolních akcí
  • Manažerská rozhodnutí jsou přijímána bez zohlednění ukazatelů pro práci s klienty

  • Zlepšení kvality a rychlosti zákaznického servisu
  • Zlepšení spokojenosti zákazníků zaměřením procesů a jejich výsledků na zlepšování zákaznické zkušenosti
  • Žádné nástroje pro řízení procesů

  • Zvýšení efektivity prodeje
  • Zlepšení kvality a rychlosti zákaznického servisu
  • Zvýšení příjmů společnosti zvýšením procenta úspěšných transakcí
  • Zpracování kontaktů a aplikací se provádí ručně

  • Zvyšování produktivity zaměstnanců
  • Zvýšení příjmů společnosti snížením transakčních nákladů
  • Zvýšení příjmů společnosti díky možnosti zvýšení počtu obsluhovaných potenciálních i stávajících zákazníků (například organizací aktivního prodeje)
  • Zaměstnanci a zákazníci mají malou představu o stavu plnění objednávky

    Automatizace procesu vyřizování objednávek

  • Snížení doby realizace objednávky
  • Zvýšení příjmů zlepšením spokojenosti zákazníků
  • Zaměstnanci dostávají informace z různých zdrojů a vynakládají značné úsilí na jejich získání.

    Vedení jednotné databáze současných a potenciálních zákazníků

  • Zkrácený čas na hledání nových potenciálních zákazníků
  • Zkrácení času na vyhledávání informací o zákaznících
  • Zvýšení příjmů díky možnosti obsloužit více zákazníků
  • Zvýšení příjmů zlepšením spokojenosti zaměstnanců
  • Nepřímé ekonomické efekty

    Patří mezi ně například růst hodnoty akcií na burze v důsledku zvýšení transparentnosti procesů, zvýšení ovladatelnosti, což je důležité pro přilákání zájmu třetích akcionářů. Možné účinky tohoto druhu jsou znázorněny na obrázku níže.

    Snížení rizika

    Níže uvedená tabulka popisuje hlavní rizika zmírněná implementací CRM systému.

    Změny

    Rizika, která jsou zmírněna

    Segmentace zákazníků

    Riziko ztráty nejziskovějších/ziskovějších klientů

    Výběr kanálů a optimální řetězec propagace

    Riziko zhoršení vztahů s partnery, riziko nepřenesení zákaznické hodnoty zákazníkům

    Optimalizace organizační struktury

    Riziko snížení flexibility organizace, riziko zhoršení vztahů se zákazníky

    Vytvoření nového systému motivace zaměstnanců

    Riziko personálních činností v protikladu k celkovým cílům společnosti

    Školení zaměstnanců

    Riziko snížení motivace zaměstnanců, riziko zhoršení vztahů se zákazníky

    Vytvoření jednotné databáze, znalostní báze

    Riziko zhoršení vztahů se zákazníky

    Plánování a prognózování prodeje

    Riziko nesplnění plánů výnosů a/nebo ziskovosti

    Řízení výkonnosti zákazníků

    Riziko ztráty konkurenceschopnosti

    Automatizace obchodních procesů

    Riziko snížení produktivity, efektivity procesu

    Automatizace zpracování kontaktů a požadavků, vytvoření samoobslužného systému

    Zároveň může zavedení CRM vést i ke vzniku nových rizik, jako je pokles produktivity zaměstnanců v počáteční fázi provozu systému, odmítnutí systému řadou zaměstnanců.

    Vyhodnocení efektu implementace CRM

    Hlavní přístupy k hodnocení ekonomického efektu implementace CRM

    Je zřejmé, že dosažení všech výše uvedených výkonnostních ukazatelů v rámci samostatného projektu je nemožné z důvodu omezených zdrojů (časových, finančních aj.). Proto by projekt implementace CRM měl zahrnovat fázi stanovení cílů. Cíle projektu by měly logicky souviset se strategickými cíli podniku. Zejména pomocí Balanced scorecard (BSC) je možné rozložit celkové cíle na cíle „nižších“ úrovní – klientské, provozní, personální a technologické.

    Pro posouzení efektu zavedení CRM lze využít metodu analýzy několika klíčových ukazatelů před a po (i během) změn. To jsou dimenze, podle kterých bude společnost dále vyhodnocovat efektivitu svých vztahů se zákazníky. Některé z těchto ukazatelů může většina společností stanovit ještě před zahájením projektu. Je vybráno několik ukazatelů charakteristických pro společnost, například:

    • procento reakce potenciálních zákazníků na marketingová sdělení (reakce publika);
    • nárůst nových zákazníků (míra návratnosti);
    • kupní cena;
    • podíl úspěšných transakcí;
    • trvání prodejního cyklu;
    • průměrný čas na řešení typických problémů servisním oddělením atd.

    Metriky jsou obvykle agregovány podle skupin obchodních procesů nebo subsystémů CRM.

    Paradox situace spočívá v tom, že pro formalizované posouzení efektivity implementace CRM jsou potřeba nefinanční data z období před implementací CRM systému, která nejsou k dispozici, protože je třeba shromáždit ... systém CRM. Ano, lze odhadnout suchou bilanci - růst příjmů společnosti v různých časových obdobích, ale je to způsobeno zavedením CRM systému? K zodpovězení této otázky musíte umět analyzovat strukturu klientské základny, efektivitu manažerů, růst loajality zákaznické základny a mnoho dalšího, co lze udělat pomocí samotného CRM systému. Pro získání přiměřeného hodnocení jsou proto vybrané ukazatele (jak věcné, tak hodnotové) sledovány již při reorganizaci příslušných procesů a zavádění komponent informačního systému. Pro posouzení doby návratnosti investic do CRM můžete porovnat peněžní hodnotu dopadů reorganizace a odpovídající náklady.

    Další problém při hodnocení efektivity: určité ekonomické efekty z implementace CRM systému pro každou konkrétní společnost mohou ovlivnit svým vlastním způsobem. Bez hotových nástrojů mnozí poskytují hrubé odhady s významnými odchylkami, například „udržení zákazníků se zvýšilo o 5–10 %, což vedlo ke zvýšení zisku o 20–30 %, automatizace mnoha manuálních operací téměř zdvojnásobila produktivitu zaměstnanců “ a další podobné. Cenná jsou samozřejmě i taková hodnocení převzatá z praxe.

    Jak vyhodnotit dopady případného zavedení CRM před zahájením projektu? To lze provést na základě konkrétního implementovaného obchodního modelu. Tento model by měl být ve skutečnosti vyvinut v raných fázích projektu implementace CRM a později již slouží jako model, který ověřuje dosažení v něm stanovených ukazatelů. Otázky konstrukce a formalizace takového modelu přesahují rámec tohoto článku. Podívejme se zde na některé příklady.

    5.2. Příklad posouzení přímého ekonomického efektu získaného zvýšením produktivity zaměstnanců.

    Vezměte si obchodní oddělení velké společnosti. Prodejní náklady se skládají ze dvou složek:

    • fixní náklady (mzdy, údržba kanceláře, administrativní náklady atd.);
    • variabilní výdaje (bonusy, cestovní výdaje, komunikace, spotřební materiál a další).

    Předpokládejme, že existuje následující aktuální struktura výdajů a příjmů oddělení (za rok):

    Předpokládejme, že implementací je dosaženo 15% zvýšení produktivity za rok. To znamená, že prodejci mají o 15 % více času na plnění svých obchodních povinností, které mohou věnovat získávání nových zákazníků. Předpokládejme, že to vede k proporcionálnímu zvýšení příjmu, 15 %. Zároveň se zvýší variabilní část výdajů, zatímco fixní část výdajů mírně vzroste. V důsledku toho máme po zvýšení produktivity zaměstnanců následující ukazatele oddělení:

    Index

    Stalo se to, milion $

    Variabilní náklady

    fixní náklady

    Ziskové oddělení

    To znamená, že přímý ekonomický efekt zvýšení produktivity zaměstnanců: 15 milionů dolarů s 30% nárůstem zisku.

    Příklad posouzení nepřímého ekonomického efektu získaného zvýšením loajality zákazníků.

    Pro společnosti působící v podmínkách omezených a vysokých nákladů na finanční zdroje je klientskou strategií zvýšení produktivity interakce s nejziskovějšími dostupnými klienty. V souladu s tím předpokládejme, že společnost si stanovila cíl - zvýšit prodej, navzdory stagnaci trhu. K tomu určujeme, že je nutné zvýšit průměrnou ziskovost zákazníků o 10 % do jednoho roku. Chcete-li to provést, musíte dosáhnout zvýšení míry udržení zákazníků. Je provedena segmentace, analýza klientské základny a vytvořen obchodní model, který by podpořil dosažení těchto ukazatelů na všech úrovních společnosti: provozní, technologické, z hlediska školení personálu a dalších.

    Vyjmenujme dva segmenty a jejich ukazatele:

    Segment

    Počet klientů

    náklady na přilákání jednoho klienta,
    tisíc $

    Celkový zisk za rok, miliony $

    Průměrná LTV, tisíc $

    Průměrný LTP, tisíc $

    Velké společnosti s obratem nad 100 milionů dolarů

    Středně velké firmy s obratem 10 až 100 milionů dolarů

    Zde LTV / LTP (Lifetime Value, Lifetime Profit) - "doživotní" hodnota (klienta) - příjem / zisk, který klient přináší během období (životního cyklu) jeho nákupní aktivity. Tyto ukazatele jsou definovány takto:

    LTV = (délka vztahu / průměrná doba mezi nákupy) ´ Průměrná nákupní cena;

    LTP = (délka vztahu /průměrná doba mezi nákupy) ´ Průměrná ziskovost nákupu.

    1) U velkých společností bez zvýšení udržení zákazníků je celková LTV segmentu = 20 × ((24 milionů/12 milionů) × 100 000 $) × 1,2 = 4 800 000 $

    2) U velkých společností s nárůstem udržení zákazníků je celkové LTV segmentu = 20 × (((24 měsíců × 1,1) / 12 měsíců) × 100 tisíc dolarů) × 1,2 = 5280 tisíc dolarů

    Očekávaný efekt opatření na zlepšení udržení zákazníků v rámci projektu CRM v segmentu středně velkých firem: nárůst příjmů o 4,8 mil. USD dosažený za dva roky. Samozřejmě se nejedná o zisk, protože projekt bude vyžadovat náklady v závislosti na konkrétních opatřeních v rámci projektu, ale toto číslo nám umožní určit, kolik můžeme vynaložit na opatření ke zvýšení udržení zákazníků (včetně implementace CRM systému) tohoto segmentu po dobu 2 let. Pokud spočítáme ekonomické efekty v delším časovém horizontu, vidíme, že i 5% nárůst retence může po 5 letech vygenerovat nárůst zisku o cca 50%.

    Význam metodiky a nástrojů CRM spočívá také v tom, že s její pomocí můžeme rychle sledovat dosahování stanovených cílů na mezistupních a činit informovaná manažerská rozhodnutí pro včasné přizpůsobení vývoje společnosti.

    Jak vidíme z ukazatelů LTV/LTP, růstu tržeb a zisků segmentů lze dosáhnout nejen prodlužováním délky životního cyklu. To je možné i snížením průměrné doby mezi nákupy (například organizováním křížového prodeje), jakož i zvýšením hodnoty (zisk) jednotlivých nákupů (například vytvořením dodatečné spotřebitelské hodnoty).

    Lze také porovnat efekty produktivity prvního příkladu s efekty ziskovosti stávající zákaznické základny druhého příkladu a uvědomit si, že kombinovaný efekt může být ještě větší.

    Zde jsme se podívali na příklady vyhodnocení dvou efektů z vytvoření prodejního systému založeného na metodice CRM. Jak bylo uvedeno výše, takových efektů může být mnohem více. Jak vidíte, dopady implementace CRM jsou mnohostranné a komplexní a neexistují žádné univerzální vzorce pro výpočet návratnosti investice. Většinu efektů je však možné zhruba kvantifikovat na základě předem vyvinutého obchodního modelu, který by měl být vybudován v rámci projektu implementace klientsky orientované strategie a implementace CRM systému.

    Před provedením jakékoli investice se investoři nutně snaží zjistit, kdy investice začnou přinášet zisk.

    K tomu se používá takový finanční poměr, jako je doba návratnosti.

    pojem

    V závislosti na účelu finančních investic lze rozlišovat některé základní pojmy doby návratnosti.

    Na investici

    Doba návratnosti je doba, po jejímž uplynutí se bude výše investovaných prostředků rovnat výši přijatého příjmu. Jinými slovy, v tomto případě koeficient ukazuje, jaký čas bude vyžadováno, aby se investované peníze vrátily a začaly vytvářet zisk.

    Často se indikátor používá k výběru jednoho z alternativních projektů pro investici. Pro investora bude výhodnější projekt s nižší hodnotou koeficientu. To je způsobeno tím, že se rychleji stane ziskovým.

    Pokud jste ještě nezaregistrovali organizaci, pak nejlehčí to lze provést pomocí online služeb, které vám pomohou zdarma vygenerovat všechny potřebné dokumenty: Pokud již máte organizaci a přemýšlíte, jak usnadnit a zautomatizovat účetnictví a výkaznictví, pak vám na pomoc přijdou následující online služby, které kompletně nahradí účetní ve vašem závodě a ušetří spoustu peněz a času. Veškeré hlášení se generuje automaticky, podepisuje se elektronickým podpisem a odesílá se automaticky online. Je ideální pro individuálního podnikatele nebo LLC ve zjednodušeném daňovém systému, UTII, PSN, TS, OSNO.
    Vše se děje na pár kliknutí, bez front a stresu. Zkuste to a budete překvapeni jak snadné to bylo!

    Pro kapitálové investice

    Tento indikátor umožňuje vyhodnotit účinnost rekonstrukce, modernizace výroby. V tomto případě tento ukazatel odráží období, během kterého výsledné úspory a dodatečný zisk převýší částku vynaloženou na kapitálové investice.

    Tyto výpočty se často používají k posouzení účinnosti a proveditelnosti investic. Pokud je hodnota koeficientu příliš vysoká, možná budete muset od takových investic upustit.

    Zařízení

    Doba návratnosti zařízení umožňuje vypočítat, za jak dlouho se vrátí prostředky investované do této výrobní jednotky na úkor zisku získaného z jejího použití.

    Metody výpočtu

    V závislosti na tom, zda se změna nákladů na finanční prostředky v průběhu času bere v úvahu při výpočtu doby návratnosti nebo ne, tradičně přidělujte 2 metody výpočtu tento poměr:

    1. jednoduchý;
    2. dynamické (nebo zlevněné).

    Snadný způsob výpočtu je jedním z nejstarších. Umožňuje vypočítat dobu, která uplyne od okamžiku investice do okamžiku jejich návratnosti.

    Při použití tohoto ukazatele v procesu finanční analýzy je důležité pochopit, že bude dostatečně vypovídací pouze tehdy, pokud následující podmínky:

    • v případě porovnávání více alternativních projektů musí mít stejnou životnost;
    • investice jsou prováděny v době na začátku projektu;
    • výnos z investovaných prostředků pochází přibližně stejným dílem.

    Popularita této výpočetní techniky je způsobena její jednoduchostí a také úplnou srozumitelností pro pochopení.

    Kromě toho je jednoduchá doba návratnosti poměrně informativní ukazatel investičního rizika. To znamená, že jeho větší hodnota nám umožňuje posoudit rizikovost projektu. Nižší hodnota zároveň znamená, že ihned po zahájení její realizace získá investor trvale vysoký příjem, který umožňuje udržovat úroveň společnosti na patřičné úrovni.

    Kromě těchto výhod má však jednoduchá metoda výpočtu řadu nedostatků. To proto, že v tomto případě nebere se v úvahu následující důležité faktory:

    • hodnota hotovosti se v průběhu času výrazně mění;
    • poté, co se projekt vrátí, může být nadále ziskový.

    Proto se používá výpočet dynamického ukazatele.

    Dynamická nebo zlevněná doba návratnosti Projekt se nazývá trvání období, které přechází od začátku investice do doby její návratnosti, s přihlédnutím k diskontování. Chápe se jako nástup okamžiku, kdy se čistá současná hodnota stane nezápornou a zůstane jí i v budoucnu.

    Je důležité vědět, že dynamická doba návratnosti bude vždy delší než statická. Je to dáno tím, že se v tomto případě zohledňuje změna hodnoty hotovosti v čase.

    Dále zvažte vzorce použité při výpočtu doby návratnosti dvěma způsoby. Je však důležité pamatovat na to, že pokud je peněžní tok nepravidelný nebo jsou částky tržeb různé velikosti, je nejvýhodnější použít výpočty pomocí tabulek a grafů.

    Metoda výpočtu jednoduché doby návratnosti

    Při výpočtu se používá vzorec ve tvaru:

    Příklad 1

    Předpokládejme, že určitý projekt vyžaduje investice ve výši 150 000 rublů. Očekává se, že roční výnosy z jeho realizace budou činit 50 000 rublů. Je nutné vypočítat dobu návratnosti.

    Dosadíme data, která máme, do vzorce:

    RR = 150 000 / 50 000 = 3 roky

    Očekává se tedy, že investice se vrátí do tří let.

    Výše navržený vzorec nezohledňuje, že v procesu realizace projektu může docházet nejen k přílivu finančních prostředků, ale i k jejich odlivu. V tomto případě je užitečné použít upravený vzorec:

    RR = K0 / FCsg, kde

    PChsg - přijaté v průměru za rok. Vypočítá se jako rozdíl mezi průměrnými příjmy a výdaji.

    Příklad 2

    V našem příkladu navíc zavedeme podmínku, že v procesu realizace projektu jsou roční náklady ve výši 20 000 rublů.

    Poté se výpočet změní následovně:

    PP = 150 000 / (50 000 - 20 000) = 5 let

    Jak vidíte, doba návratnosti při zohlednění nákladů se ukázala být delší.

    Podobné vzorce výpočtu jsou přijatelné v případech, kdy jsou příjmy v průběhu let stejné. V praxi k tomu dochází jen zřídka. Mnohem častěji množství přítoku se mění z období do období.

    V tomto případě se výpočet doby návratnosti provádí poněkud odlišně. V tomto procesu je několik kroků:

    1. existuje celočíselný počet let, po které se výše příjmu bude co nejvíce blížit výši investice;
    2. zjistit výši investic, které ještě nejsou pokryty přílivy;
    3. vzhledem k tomu, že investice během roku jdou rovnoměrně, zjistí, kolik měsíců je potřeba k dosažení plné návratnosti projektu.

    Příklad 3

    Výše investice do projektu je 150 000 rublů. Během prvního roku se očekává příjem 30 000 rublů, druhý - 50 000, třetí - 40 000, čtvrtý - 60 000.

    První tři roky tedy bude výše příjmu:

    30 000 + 50 000 + 40 000 = 120 000

    Na 4 roky:

    30 000 + 50 000 + 40 000 + 60 000 = 180 000

    To znamená, že doba návratnosti je více než tři roky, ale méně než čtyři.

    Pojďme najít zlomkovou část. Chcete-li to provést, vypočítejte nekrytý zůstatek po třetím roce:

    150 000 – 120 000 = 30 000

    30 000 / 60 000 = 0,5 roku

    Dostaneme, že návratnost investice je 3,5 roku.

    Výpočet dynamické doby návratnosti

    Na rozdíl od jednoduchých tento ukazatel zohledňuje změnu hodnoty hotovosti v čase. Za tímto účelem je zaveden koncept diskontní sazby.

    Vzorec má následující podobu:

    Příklad

    V předchozím příkladu zavádíme ještě jednu podmínku: roční diskontní sazba je 1 %.

    Vypočítejte diskontovaný příjem za každý rok:

    30 000 / (1 + 0,01) = 29 702,97 rublů

    50 000 / (1 + 0,01) 2 = 49 014,80 rublů

    40 000 / (1 + 0,01) 3 \u003d 38 823,61 rublů

    60 000 / (1 + 0,01) 4 \u003d 57 658,82 rublů

    Dostáváme, že za první 3 roky budou příjmy:

    29 702,97 + 49 014,80 + 38 823,61 = 117 541,38 rublů

    Na 4 roky:

    29 702,97 + 49 014,80 + 38 823,61 + 57 658,82 = 175 200,20 rublů

    Stejně jako u jednoduché návratnosti se projekt vyplatí za více než 3 roky, ale méně než za 4. Spočítejme si zlomkovou část.

    Po třetím roce bude nekrytý zůstatek:

    150 000 – 117 541,38 = 32 458,62

    To znamená, dokud nebude stačit plná doba návratnosti:

    32 458,62 / 57 658,82 = 0,56 roku

    Návratnost investice tedy bude 3,56 roku. V našem příkladu to není o mnoho víc než u jednoduché metody návratnosti. Diskontní sazba, kterou jsme přijali, však byla příliš nízká: pouze 1 %. V praxi je to asi 10 %.

    Doba návratnosti je důležitým finančním ukazatelem. Pomáhá investorovi posoudit, jak účelná je investice do konkrétního projektu.

    Následující video přednáška je věnována základům finančního plánování, investičnímu plánu a době návratnosti:

    Efektivita investic(investiční činnost) je určena poměrem výsledku z investic k nákladům na jeho získání. Výsledek investice je ve formě účinek.

    Pro hodnocení efektivnosti investic se používají ukazatele ekonomické (sociální), obchodní a rozpočtové efektivnosti.

    Ukazatele ekonomická účinnost zohlednit náklady a výsledky spojené s realizací investiční akce, které přesahují přímé finanční zájmy účastníků investiční akce.

    Komerční efektivita(finanční zdůvodnění projektu) je určeno poměrem finančních nákladů a výsledků, které zajišťují požadovanou míru návratnosti (ziskovosti).

    Ukazatele efektivnost rozpočtu odrážejí dopad výsledků investičního projektu na příjmy a výdaje odpovídajícího (federálního nebo místního) rozpočtu.

    Ukazatele, které slouží jako kritérium efektivity, se dělí na absolutní (rozdíl mezi odhady nákladů na výsledek a náklady), relativní (poměr odhadů nákladů na výsledky k celkovým nákladům na jejich získání) a časové.

    Podle způsobu porovnávání vícečasových peněžních nákladů a výsledků se výkonnostní ukazatele dělí na dynamické a statické.

    Podle úplnosti účtování výsledků a nákladů se rozlišují ukazatele obecné a komparativní efektivnosti.

    Podle ukazatelů obecné a srovnávací efektivnosti lze provést hodnocení ekonomické a obchodní efektivnosti

    Při hodnocení celkovou efektivitu jsou zohledněny veškeré náklady spojené s realizací investiční akce. Při hodnocení srovnávací účinnost zohledňují se výsledky a náklady, které se mění podle porovnávaných možností investičního projektu.

    Pro sazbu celkovou ekonomickou efektivitu(investiční projekty), lze použít dynamické ukazatele založené na diskontovaných peněžních tocích:

    Čistá současná hodnota (čistá současná hodnota, integrální efekt);

    Index ziskovosti (rentabilita);

    Vnitřní míra návratnosti (návratnosti);

    Doba návratnosti (návratnosti) investic;

    Čistá současná hodnota(NPV nebo NPV) je definován jako přebytek integrálních výsledků nad integrálními náklady nebo jako součet běžných vlivů za celé období výpočtu, snížený na počáteční rok.

    Hodnota NPV při konstantní diskontní sazbě se stanoví podle vzorce:

    Kde Rt– výsledky (výnosy) dosažené v t-tém kroku výpočtu;

    W t- náklady (běžné mínus odpisy a kapitálové investice) v t-tém kroku výpočtu;

    T- dobu trvání zúčtovacího období (Т= t i);


    E- diskontní sazba;

    E t je účinek dosažený v t-tém kroku výpočtu;

    Pokud je NPV investičního projektu kladná, je projekt efektivní. Pokud se porovnává několik projektů z hlediska NPV, pak bude účinný projekt s vyšší NPV.

    Index výnosu se určuje podle vzorce:

    Pokud je výnosový index větší než jedna, je projekt efektivní. Čím vyšší je výnosový index, tím je projekt ziskovější.

    Vnitřní míra návratnosti je diskontní sazba, při které je čistá současná hodnota nulová. Představuje minimální úroveň návratnosti investice, která investorovi vyhovuje. Vnitřní míra výnosu se musí rovnat alespoň průměrné výnosové míře na finančních trzích.

    Vnitřní míra návratnosti se zjišťuje na počítači iterativními výpočty pomocí speciálního programu nebo na speciálním finančním počítači.

    Doba návratnosti investičního projektu(doba návratnosti celkové výše investic) je časový úsek od začátku projektu, po který jsou kapitálové investice kryty celkovými efekty. Pro určení doby návratnosti se používá následující rovnice:

    Jako indikátory srovnávací účinnost Používají se ukazatele investičních projektů:

    Komparativní integrální efekt;

    S ohledem na stavební a provozní náklady;

    Doba návratnosti další investice.

    Při výpočtu srovnávacích ukazatelů účinnosti komparativní integrální efekt bere v úvahu pouze složky výsledků a nákladů, které se liší podle možností. Efektivní varianta odpovídá maximu integrálního účinku.

    Srovnávací účinnost je hodnocena hodnotou snížení stavebních a provozních nákladů v případech, kdy se porovnávané možnosti od sebe liší pouze velikostí kapitálových investic a běžných nákladů. Nejúčinnější varianta je ta, která poskytuje nejnižší náklady.

    Kde - podíl daňových odpočtů ze zisku (při výpočtu ekonomické efektivnosti na národní ekonomické úrovni

    Doba návratnosti další investice odpovídá časovému intervalu, během kterého se vyplatí dodatečné kapitálové investice do dražší varianty z důvodu zvýšení ekonomického efektu způsobeného realizací projektu.

    Odhadovaná hodnota T R ve srovnání s hodnotou standardní doby návratnosti přijatelné pro investora. Li T R< Т Н, pak je přijata kapitálově náročnější varianta .

    K určení budoucí hodnoty (investice) kapitálu se používá metoda skládání. Budoucí hodnota se vypočítá pomocí vzorce:

    Kde jsou aktuální náklady kapitálu;

    Při krátké době výpočtu a malých diskontních sazbách (0,05) se pro hodnocení efektivnosti kapitálových investic používají následující ukazatele:

    1. Obecná ekonomická efektivnost: čistý příjem (roční ekonomický efekt), index rentability, doba návratnosti kapitálových investic.

    2. Srovnávací ekonomická efektivnost: doba návratnosti dodatečných kapitálových investic, koeficient komparativní efektivnosti, snížené stavební a provozní náklady.

    čistý příjem(roční ekonomický efekt) se vypočítá podle vzorce:

    Kde R– výsledky (příjmy);

    G OVR – celkové náklady (běžné náklady a kapitálové investice).

    Odpisy nejsou zohledněny ve výši běžných nákladů, protože jsou jedním ze zdrojů financování investičního projektu.

    Index výnosu se nastavuje podle vzorce:

    Kde Z TEK- Úspora běžných (provozních) nákladů;

    NA– kapitálové investice do projektovaných objektů.

    Odhadovaná doba návratnosti se nastavuje podle vzorce:

    Při výpočtu celkové účinnosti je projekt považován za efektivní, pokud jsou splněny následující podmínky:

    RR>0, ID> 1, T OK< Т Н

    Standardní doba návratnosti se bere v závislosti na charakteru investičního projektu. -----------------

    Doba návratnosti dodatečných kapitálových investic vypočítá se podle vzorce:

    Pokud se výsledky investice liší pouze v běžných nákladech a neovlivňují výši příjmů z hlavní činnosti, doba návratnosti se vypočítá podle vzorce:

    Srovnávací ukazatel efektivnosti (poměr efektivnosti dodatečných kapitálových investic) ukazuje změnu ročního hospodářského výsledku při nárůstu kapitálových investic:

    Uvedené stavební a provozní náklady se počítají podle vzorce:

    Roční ekonomický efekt se vypočítá podle vzorce:

    Při výpočtu komparativní efektivity je projekt považován za efektivní, pokud jsou splněny následující podmínky:

    E R > E H, T OK< Т Н, З ПРИВ = min.